ژن عامل بروز پارکینسون شناسایی شد

به گفته‌ی دکتر الهه الهی، استاد دانشگاه تهران، زیست‌شناس و مجری طرح، مطالعه بر روی بیماری‌های پارکینسون و ALS -که یک بیماری عصبی پیشرونده است و باعث زوال تدریجی سلول‌های عصبی می‌شود- نمونه‌ای از پروژه‌های اجرایی در حوزه‌ی تحقیقات است.

او در مورد مطالعه‌ی بیماری پارکینسون گفت، در روند بررسی بیماران مبتلا به پارکینسون و بیماری‌های مرتبط با پارکینسون، با مواردی روبرو شدیم که شکل کلاسیک این بیماری را نداشتند بلکه علائم خاص دیگری در آن‌ها بروز کرده بود که ما هر دو گروه را مورد بررسی قرار دادیم.

این استاد دانشگاه به جزئیات بیشتری از پروژه‌ی تحقیقاتی اشاره کرد و توضیح داد که در دو مورد با افرادی که دارای ویژگی‌های بیماری پارکینسون به همراه مشکلات ذهنی بودند، برخورد کردیم که به همین دلیل از فعالیت‌های ستاد علوم شناختی نیز استفاده کردیم.

الهی افزود که با استفاده از روش‌های نوین، بر روی دو خانواده‌ی مبتلا، به بررسی‌های ژنتیکی و پیوستگی پرداخته‌ایم و در بررسی پیوستگی، ماهیت ماده‌ی ژنتیکی و توالی DNA افراد سالم و بیمار را با هم مقایسه کرده‌ایم.

عضو هیأت علمی پردیس دانشگاه تهران گفت که هدف ما در این مطالعات دستیابی به این نکته بود که کدام یک از بخش‌های کروموزوم و ژنوم افراد مبتلا، متفاوت با افراد سالم است. او به شناسایی ژنی که رمز کننده‌ی پروتئینی به نام GTPB2  است اشاره کرد و گفت، پس از انتشار مقاله‌‌ی مربوط به تحقیق‌مان در یک ژورنال معتبر، چندین تماس از بیماران مبتلا دریافت کردیم که دارای همین ژن بودند. این مکاتبات از این جهت برای ما بسیار مهم‌اند که نشان می‌دهند کشف ما، منحصر به یک مورد خاص نبوده و موارد دیگری را نیز در برمی‌گیرد.

دکتر الهی در ادامه توضیح داد که در خانواده‌ای که تحقیق مورد نظر روی آن‌ها انجام شده است، افراد، علاوه بر علائم بیماری پارکینسون، ویژگی‌های دیگری چون مشکلات ذهنی و عدم توانایی در برقراری ارتباط اجتماعی و نیز اختلال در هماهنگی و نظم حرکات عضلات (Ataxia) را دارا بودند. در همین راستا، از کمک‌ها و امکانات ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی نیز در روند تحقیقات استفاده کردیم.

این استاد دانشگاه معتقد است که انجام این تحقیقات به درک بیشتر و بهتر مسائل بیوشیمیایی و فیزیولوژی‌ای منجر می‌شود که در بروز این بیماری‌ها دخالت دارند. او رسیدن به این درک بیشتر را مقدمه‌ای برای پیشنهادهای درمانی می‌داند و تأکید می‌کند که فاصله‌ی میان مطالعات علوم پایه و درمان بسیار زیاد است، اما این مسأله از اهمیت این تحقیقات کم نمی‌کند و راه رسیدن به درمان همین است.

دکتر الهی در زمینه‌ی بیماری پارکینسون از نتایج تحقیقاتی دیگری نیز نام برد که پیدا کردن دو ژن نامزد است که ممکن بود نامزدهای مناسبی برای تولید دوپامین باشند. او یادآوری کرد که مبتلایان به پارکینسون با کمبود مولکول دوپامین مواجه هستند و گفت: « مطالعات ما بر روی یکی از این دو ژن متمرکز شد که این ژن محصولی را تولید می‌کند که با دوپامین مرتبط بود.»

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران این ژن را گیرنده‌ای دانست که با گیرنده‌ی دوپامین اندرکنش دارد.

الهی بر انجام مطالعات بیشتر در این زمینه تأکید کرد و اعلام کرد که مقاله‌ی این تحقیقات نیز به چاپ رسیده است.

غزال غضنفری