درگذشت پدر علوم کامپیوتر

تورینگ به‌عنوان پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی شناخته شده‌است و مهم‌ترین جایزه علمی رایانه به افتخار وی جایزه تورینگ نام گرفته‌است. وی دارای نشان ویژه سلطنتی انگلستان و نیز عضو پیوسته کالج سلطنتی بود.
تورینگ به کمک ماشین تورینگ فورمولاسیون موثری برای روش الگوریتم و محاسبه تهیه و با کمک آزمایش تورینگ، سهم موثر و محرکی در زمینه هوش مصنوعی ارائه کرد:
آیا می‌توان روزی گفت: «ماشین هوشیار است و می‌تواند فکر کند؟»
او سپس درآزمایشگاه ملی فیزیک مشغول به کار شد و یکی از طرح‌های اولیه برنامه ذخیره شده کامپیوتر را ارائه کرد؛ هرچند که در واقع ساخته نشد. در ۱۹۴۸ به دانشگاه منچستر رفت تا روی «منچستر مارک ۱» کار کند که به‌عنوان اولین کامپیوتر حقیقی دنیا شناخته شد. در طول جنگ جهانی، تورینگ در بلچلی پارک (مرکز کد شکنی انگلستان) مشغول بود و برای مدتی مسوول بخشی از آن بود، بخش مربوط به تحلیل نوشته‌های رمزی نیروی دریایی آلمان. او چند روش برای شکستن رمزهای آلمان‌ها ابداع کرد، شامل روش ماشینی الکترومکانیکی که می‌توانست ویژگی‌های ماشین انیگما را پیدا کند.
در سال ۱۹۵۰ در مقاله‌ای معیاری برای تعیین میزان هوشمندی رایانه پیشنهاد کرد که پس از آن به آزمایش تورینگ معروف شد:
سزاوارترین معیار برای هوشمند شمردن یک ماشین، این ا‌ست که آن ماشین بتواند انسانی را توسط یک پایانه «تله تایپ» به‌گونه‌ای بفریبد که آن فرد متقاعد شود با یک انسان روبه رو است. او با معرفی ماشین تورینگ، یک مدل ریاضی برای تحلیل توانایی‌های ذاتی الگوریتم‌ها بنیان گذاشت. به همین دلیل ماشین تورینگ یکی از عناصراصلی در نظریه محاسبات و نظریه پیچیدگی است.
 
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا