نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف قدیمی ترین شواهد از تأثیر انسان بر فرآیندهای زمین شناسی

نمونه های جمع آوری شده از بحر المیت نشان می دهد، نرخ فرسایش این حوضه گسترده با ساختارهای تکتونیکی و آب و هوایی دوره ثبت شده مطابقت ندارد.

به گفته پروفسور مارکو، سرپرست تیم تحقیقاتی، تأثیر انسان بر محیط زیست، کل سیاره زمین را به خطر انداخته است. از همین رو، بسیار مهم است که درک درستی از این فرآیند داشته باشیم. نتایج تحقیقات ما، یک ارزیابی کمی از زمان شروع اثرگذاری انسان بر اکولوژی و اکوسیستم زمین فراهم می کند.

این پژوهش بخشی از پروژه حفاری در عمق بحر المیت است که در آن، محققان تا عمق 1500 پایی (457 متری) را حفاری می کنند تا به حوضه بحرالمیت برسند.

براساس نتایج بدست آمده، شدت فرسایش ها با ساختارهای تکتونیکی و آب و هوایی در طول دوره هولوسن (Holocene)، آخرین دوره زمین‌شناسی که در پایان پلیستوسن (Pleistocene) در حدود 11700 سال قبل شروع شد، سازگاری ندارد.

(بحر المیت – تصویر: David Shankbone)

تحقیقات نشان می دهد، فرسایش هایی که اخیرا کشف شده اند، حدود 11500 سال قبل و در زمان انقلاب نوسنگی (Neolithic Revolution) – در زمان انتقال گسترده فرهنگ بشر از شکار و زندگی اشتراکی به کشاورزی و اهلی کردن دام (و انتخاب سکونتگاه) روی داده است.

پروفسور مارکو عنوان کرد: این تغییر منجر به افزایش جمعیت انسان بر روی کره زمین شد؛ محصولات زراعی جایگزین پوشش گیاهی طبیعی شدند؛ حیوانات اهلی شده و چرای دام منجر به کاهش پوشش گیاهی و درنتیجه، جنگل زدایی شد. همه این مسائل باعث تشدید فرسایش سطح و افزایش رسوبات شدند که ما در نمونه های جمع آوری شده از هسته بحر المیت آنها را کشف کردیم.

حوضه بحر المیت مانند یک آزمایشگاه طبیعی عمل می کند که به درک چگونگی افزایش نرخ رسوبات در عمق دریا – مرتبط با تأثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی، تکتونیکی و فعالیت های بشر – کمک می کند.

نتایج این مطالعه در مجله Global and Planetary Change منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sci-news

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل