نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داغ ترین سیاره، دو برابر اندازه مشتری است

کشف سیارات فراخورشیدی (exoplanet) در اطراف ستاره های داغ تر از خورشید دشوار است؛ به این دلیل که روشنایی خیره کننده و چرخش چنین ستاره هایی هنگام عبور سیارات از مقابل آنها، می تواند تغییرات نسبتا کوچکی در نور ایجاد کند.

به علاوه، اغلب سیارات فراخورشیدی در مدار این ستاره های داغ، شانسی برای میزبانی از حیات ندارند. به همین علت، جستجو برای سیارات فراخورشیدی طی سال های اخیر، اغلب بر ستاره های کم نور تر و سردتر متمرکز بوده است.  

بی. اسکات گائودی و تیم تحقیقاتی در دانشگاه ایالتی اوهایو که از تلسکوپ KELT برای جستجوی سیارات فراخورشیدی استفاده می کردند، (در دور جدید تحقیقات خود) به جای تمرکز بر ستاره های نسبتا سرد، بر ستاره های داغ تر و درخشان تر با سیارات داغ متمرکز شدند.

محققان از طریق مشاهده افت نور در زمان عبور سیاره از مقابل ستاره که در فاصله 650 سال نوری قرار داشته و دو برابر داغ تر از خورشید است، موفق به کشف سیاره KELT-9b شدند.

مدار کوتاه

باتوجه به درجه حرارت ستاره، جای تعجب نیست اگر سیاره آن، داغ ترین سیاره ای باشد که تاکنون شناسایی شده است. سیاره KELT-9b بسیار نزدیک به ستاره خود بوده و احتمالا در گرانش آن گرفتار شده است؛ چراکه سمت روز (dayside) سیاره همواره رو به ستاره و سمت شب (nightside) آن پشت به ستاره است.

درنتیجه، سمت روز سیاره KELT-9b به طور مداوم با نور فرابنفش درخشان و گرم بمباران می شود؛ این مسأله باعث می شود که سطح سمت روز سیاره مانند خود ستاره داغ باشد، درحالیکه سمت شب همچنان از ولرم ترین ستاره ها نیز داغ تر است.  

درجه حرارت سیاره KELT-9b بیش از آنکه ناشی از همجوشی هسته ای داخلی باشد، ناشی از گرمای خارجی است، بنابراین هیچگاه به یک ستاره تبدیل نخواهد شد. سمت روز سیاره که رو به ستاره قرار دارد، رنگ نارنجی درخشانی دارد و سمت شب، به رنگ قرمز تیره دیده می شود.

به گفته دیوید شاربونو از دانشگاه هاروارد، سیاره KELT-9b بسیار داغ تر از اغلب ستارگان است و بررسی نحوه شکل گیری و سرنوشت نهایی آن بسیار جذب خواهد بود.

یکی از بزرگترین اسرار در زمینه بررسی سیارات فراخورشیدی، جو این غول های گازی داغ است.  نور و گرمای شدید ستاره بقدری است که جو این غول گازی را با سرعت 10 میلیون تن در ثانیه تبخیر می کند. سیاره KELT-9b دارای جوی قوی است که بخشی از نور ستاره درخشان خود را جذب کرده و آن را به گزینه اول برای مشاهدات رصدی بعدی توسط تلسکوپ های زمینی و فضایی تبدیل می کند.

سیاره KELT-9b داغ ترین سیاره فراخورشیدی است که تاکنون شناسایی شده است و محققان امیدوارند که این کشف، مشوق محققان برای بررسی ستاره های بسیار بزرگتر و داغ تر، و درنتیجه کشف سیارات فراخورشیدی جدیدتر باشد.  

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newscientist

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل