نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابهامات مرگ هیرکان روشن می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «با جدیت پیگیری می‌کنیم و هیچ قصدی برای پنهان‌کاری نداریم.» ورکان و هیرکان، دو توله پلنگ نر و ماده‌‌ی دو ماهه‌ای بودند که در تابستان سال 93 در  شهرستان کردکوی استان گلستان پیدا شدند. آن‌ها بدون مادر و با حساسیت‌ها و مراقبت‌های زیادی بزرگ شدند و در نهایت تصمیم بر رهاسازی آن دو در طبیعت گرفته شد. هیرکان (پلنگ ماده) که شرایط بهتری نسبت به ورکان داشت در ابتدای شهریور سال ۹۵ در پارک ملی گلستان آزاد شد اما کمتر از یک‌سال بعد از رهاسازی او، اسماعیل مهاجر- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان-  خبر مرگ این پلنگ را تأیید کرد.

او در جریان یک نشست خبری به این موضوع اشاره کرد که رهاسازی در کل کشور ما برای اولین بار اتفاق افتاده است و اولین تجربه‌ی ‌محیط زیست کشورمان بوده است. مهاجر، علت مرگ هیرکان را شکار توسط شکارچیان انسانی و یا جنگ بر سر قلمرو با حیوانات دیگر عنوان کرد.

او ارائه‌ی جزئیات مرگ هیرکان را به زمان حضور متخصصان خارجی موکول کرد و گفت: «در روزهای آینده با حضور متخصصان خارجی و داخلی در مورد جزئیات کشته شدن هیرکان اطلاع رسانی دقیق خواهد شد.»

 

معصومه ابتکار- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- درباره‌ی مرگ هیرکان می‌گوید: «هنوز نمی‌توانیم نظر قطعی خودمان را اعلام کنیم. اگر پنهان کاری‌ای صورت گرفته باشد، تخلف است و پیگیری می‌شود».

او با تأکید بر ضرورت روشن شدن کامل ابعاد این موضوع اعلام کرد که بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه بازرسی و حراست در حال بررسی برای شناسایی مقصر هستند. باید زمان بدهیم تا بخش بازرسی بتواند گزارش کاملی ارائه دهد. اطلاع‌رسانی در این زمینه به‌طور کامل صورت خواهد گرفت و هیچ قصدی برای پنهان‌کاری نداریم.

ابتکار می‌گوید که در سازمان حفاظت محیط زیست، اصل بر این است که این گونه‌ها به طبیعت بازگردند حتی اگر شانس زنده ماندن آنها کم باشد. او معتقد است که رهاسازی پلنگ در طبیعت یک آزمون در حوزه‌ی حیات وحش بوده که روی هیرکان انجام شده و اگر ۳۵ روز هم زنده مانده باشد، به لحاظ تحقیقاتی کار مهمی انجام شده است چرا که دانستن این موضوع که حیوانی که در اسارت بزرگ شده است تا چه اندازه می‌تواند در طبیعت دوام بیاورد، به خودی خود ارزشمند است. شاید بتوان یک آسیب‌شناسی انجام داد و دلیل اینکه نتوانسته بیشتر از این در طبیعت زنده بماند را کشف و بررسی کرد تا بدانیم که برای رهاسازی حیوان باید چه دقت‌ها و حساسیت‌هایی در نظر گرفته شود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید، مدت زمان حیات هیرکان در طبیعت هنوز مشخص نیست و دکتر مهاجر- مدیرکل محیط زیست استان گلستان- اظهار نظر دقیق در این باره را به شرکت آلمانی‌ای واگذار کرده است که پروژه‌ی تحقیقات بر این موضوع را هدایت می کرد.

غزال غضنفری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل