نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بومی‌سازی فناوری پیشرفته آنالیز حرارتی با یک‌سوم قیمت نمونه خارجی

یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی و تولید کامل دستگاه آنالیز حرارتی DSC، توانسته است ابزاری دقیق را برای صنایع پلیمری کشور فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، مهدی حسینی، کارشناس آزمایشگاه این شرکت از ظرفیت‌ها و دستاوردهای شرکت در طراحی و تولید دستگاه‌های تست پلیمر و تجهیزات کنترل کیفیت مواد مصرفی در صنایع خبر داد.

حسینی توضیح داد: شرکت در نمایشگاه ایران‌ساخت با دستگاه آنالیز حرارتی (Differential Scanning Calorimeter — DSC) حضور دارد؛ دستگاهی که کاربرد گسترده‌ای در صنعت پلیمر دارد و به‌صورت یک تست حرارتی، طیف جریان گرما بر حسب دما تولید می‌کند.

به گفته وی از خروجی این آزمون می‌توان دمای ذوب، دمای کریستالیزاسیون و به‌ویژه دمای انتقال شیشه‌ای (Tg) را به‌عنوان دو مولفه مهم شناسایی پلیمرها استخراج کرد. 

حسینی گفت: دستگاه آنالیز حرارتی DSC تولیدی ما با مجموعه‌ای از استانداردهای معتبر بین‌المللی از جمله ASTM و ISO طراحی و ساخته شده است که این موضوع دقت و قابلیت اتکای نتایج آزمون را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: این دستگاه با نرخ حرارتی قابل تنظیم بین ۱ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد بر دقیقه، امکان انجام آزمون‌های متنوع حرارتی را برای مواد پلیمری فراهم می‌سازد. دقت اندازه‌گیری دما در این دستگاه ±۰٫۱ درجه سانتی‌گراد و دقت اندازه‌گیری انرژی آن ±۰٫۰۰۱ میلی‌وات است که آن را به ابزاری دقیق برای تحلیل رفتار حرارتی پلیمرها تبدیل می‌کند.

به گفته این فعال فناور از قابلیت‌های مهم این دستگاه می‌توان به تعیین آنتالپی، دمای ذوب، دمای کریستالیزاسیون، دمای انتقال شیشه‌ای و گرمای ویژه اشاره کرد. همچنین امکان انجام تست OIT، افزایش درجه‌بندی خودکار محورها (Auto Scale)، کنترل شیب دما از طریق نرم‌افزار و کالیبراسیون نرم‌افزاری آسان توسط متصدی آزمایشگاه، از دیگر ویژگی‌هایی است که کاربری دستگاه را ساده‌تر کرده و آن را برای استفاده در مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کاملا کاربردی می‌سازد.

 حسینی اشاره کرد: نمونه‌های خارجی مشابه این دستگاه در بازار کشورهای مختلفی از جمله آلمان و ایالات متحده وجود دارد اما تولید داخلی هزینه کمتری دارد و مزیت مهم شرکت، قیمت و خدمات پس از فروش است.

وی با بیان اینکه محصول داخلی نسبت به برندهای آمریکایی و خارجی یک سوم قیمت دارد، خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت یکی از مزیت‌های ما است مثلا قیمت نمونه‌های خارجی ۱۰ میلیارد تومان و محصول ما ۳۳۰ میلیون تومان تقریبا یک سوم نمونه خارجی است. 
 حسینی همچنین، نمایشگاه را «پل ارتباطی» بین تولیدکننده و خریدار و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانست که می‌توانند خریدار یا استفاده‌کننده این تجهیزات باشند.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه می‌تواند فرصت‌های فروش و همکاری پژوهشی برای شرکت فراهم آورد.
شرکت طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ دستگاه فروخته است و دستگاه‌های تولیدی در مراکز دانشگاهی نصب و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

خروج از نسخه موبایل