رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تاکید کرد که با تولید داخلی بخش عمده قطعات قطار و ابداع طراحی ایستگاههای مترو بدون ستون، هم زمان شاهد کاهش چشمگیر هزینه ها و افزایش سرعت اجرای پروژه ها در شیراز خواهیم بود.
به گزارش سینا پرس، علی کلانتری امروز، 24 آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به روند بومی سازی تجهیزات قطار و توسعه فناوری های داخلی در حوزه حمل و نقل ریلی، اظهار کرد: امروز در کشور توانایی تولید بیش از 80 تا 90 درصد قطعات قطار از جمله سیستم های ترمز، تأمین برق، تجهیزات الکتریکی و سایر اجزای اصلی در داخل کشور فراهم شده است.
وی افزود: تحریمها اگرچه محدودیتهایی ایجاد کردند، اما باعث شد تا بیشتر به ظرفیتهای داخلی توجه کنیم و اکنون این توانمندی در صنعت حملونقل ریلی کشور به اثبات رسیده است.
رییس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به آغاز پروژه ساخت ۱۰ رام قطار داخلی گفت: این پروژه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و در چارچوب حمایت از تولید بار اول و مشارکت بخش داخلی آغاز شده و هدف آن، توسعه زنجیره فناوری و کاهش وابستگی به واردات در حوزه ناوگان مترو است.
کلانتری با بیان اینکه زمانبندی اجرای این پروژه ۲۴ ماه پیشبینی شده است، ادامه داد: اگرچه هزینه نمونه اولیه بالاتر است، اما در مجموع هزینه ساخت هر واگن بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون یورو و هزینه هر رام قطار حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون یورو برآورد میشود که این رقم در مقایسه با نمونههای خارجی، حدود ۲۰ درصد کاهش هزینه را نشان میدهد.
وی در ادامه به نوآوریهای مهندسی در پروژههای مترو شیراز اشاره کرد و گفت: در خط ۲ مترو شیراز، برای نخستینبار طراحی و اجرای ایستگاههایی با دهانههای عریض و بدون ستون میانی در دستور کار قرار گرفته است. این طراحی با استفاده از سقفهای قوسی انجام میشود و ضمن کاهش هزینههای اجرایی، موجب افزایش سرعت ساخت و ارتقای کیفیت معماری فضاهای زیرزمینی شده است.
کلانتری تأکید کرد: مترو شیراز امروز به یکی از مجموعه های پیشرو در حوزه حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شده و بسیاری از شهرها روند اجرای پروژه ها و دستاوردهای فنی این مجموعه را رصد می کنند تا از تجربیات آن بهره بگیرند. این روند نشان دهنده بلوغ فنی کشور در حوزه حمل و نقل زیرزمینی و توان مهندسی داخلی است.
رییس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اهمیت مدیریت منابع مالی در اجرای پروژهها تصریح کرد: اجرای همزمان چهار خط مترو نیازمند برنامهریزی دقیق و تأمین بهموقع منابع است و در صورت تحقق این موضوع، پروژهها مطابق سند جامع حمل و نقل شهری و اهداف توسعهای پیش خواهند رفت.
وی همچنین در توضیح روند تأمین مالی پروژههای مترو گفت: بخشی از منابع مالی از طریق فاینانس تأمین می شود و بخش دیگر هزینهها را شهرداری، بهصورت یارانه، پرداخت کرده است و در آینده نیز این حمایت مالی ادامه خواهد داشت.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به تأثیر پروژه های مترو بر اشتغالزایی هم گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار نفر به طور مستقیم در اجرای طرح های مترو فعالیت دارند. این پروژه ها با بیش از 14 رشته تخصصی دانشگاهی در ارتباط اند و شمار زیادی از فارغالتحصیلان دانشگاههای معتبر کشور در توسعه و پیشبرد مترو شیراز نقشآفرین هستند.
کلانتری در توضیح سیاست های زیست محیطی مترو تاکید کرد: در مجموعه مترو، حفظ فضای سبز یکی از اولویت های اصلی ماست. تلاش می کنیم تا حد ممکن از تخریب پوشش گیاهی جلوگیری کنیم و در مواردی که ناگریز به جا به جایی درختان باشیم، این کار با دقت انجام می شود. پس از پایان پروژه، زمین آماده به مناطق شهرداری تحویل داده می شود تا بازآفرینی و بازسازی فضای سبز صورت گیرد.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به رویکرد چند وجهی پروژه های مترو گفت: مترو شیراز تنها یک پروژه عمرانی نیست؛ بلکه طرحی فناورانه، اجتماعی و زیست محیطی با نگاه به آینده شهر است. هدف ما توسعه حمل و نقل پاک در کنار حفظ محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.

