نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داستان فیبر کربنی در لامبورگینی

اصولا پیدا کردن وجوه اشتراک میان یک لامبورگینی و یک هواپیما کار چندان سختی نیست. در هر دوی آنها طراحی فوق آیرودینامیک کاملا به چشم می آید. هر دوی آنها فوق العاده سریع هستند و البته هر دوی آنها متعلق به افرادی ثروتمند و شناخته شده هستند. اما این تمامی شباهتها نیست.

لامبورگینی همانند سازندگان هواپیما و بالگرد، تکیه چشمگیری بر مواد ترکیبی پیشرفته دارد و در این میان فیبر کربنی یک فاکتور تعیین کننده محسوب می شود. این خودروساز به این دلیل از فیبر کربنی استفاده می کند تا محصولاتی تولید کرده باشد که تا حد امکان سبک باشند و جالب اینجاست که بخشی از فناوریهایی که در این روند به کار گرفته می شوند دقیقا همانهایی هستند که در صنعت هوا – فضا مورد استفاده قرار می گیرند.

همه این اتفاقات در یک ساختمان بزرگ واقع در سانتاآگاتای ایتالیا روی می دهد جایی که می توان آن را قلب تپنده فناوریهای فوق مدرن لامبورگینی به شمار آورد.

نخستین بار در سال 1982 بود که لامبورگینی به استفاده از فیبر کربنی در محصولاتش روی آورد هر چند در آن زمان استفاده از ورقه های فلزی حرف اصلی را در محصولات این خودروساز می زدند و استفاده از فیبر کربنی عمدتا در حد تحقیقات بود. یک سال بعد نخستین خودروی پیش ساخته این خودروساز که بدنه آن تماما از فیبر کربنی بود به دنیا ارایه شد. بسیاری از مهندسان آن زمان لامبورگینی افراد ماهری بودند که سابقه همکاری با بوئینگ را داشتند. آنها از آموخته هایشان در ساخت بوئینگهای 767 در تولید مدرن ترین خودروهای روز دنیا استفاده می کردند.

طی دهه های 80 و 90 میلادی، دپارتمان فیبر کربنی در لامبورگینی جایگاه ویژه ای پیدا کرد چون حالا مشخص شده بود که این ماده آینده خودروسازی دنیا را رقم خواهد زد. در سال 1998، تمامی بخشهای مربوط به بدنه خارجی Diablo GT این خودروساز از فیبر کربنی ساخته می شد. این روند همچنان ادامه داشت تا جایی که در سال 2011، Aventador معروف لامبورگینی با استفاده از بدنه بسیار سبک فیبر کربنی به دنیا معرفی شد.

در حال حاضر، شرکت لامبورگینی یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاههای فیبر کربنی دنیا را در اختیار دارد. محققان این آزمایشگاه با استفاده از یک میکروسکوپ قدرتمند، میزان تحمل فشار انواع فیبرکربنی را به دقت مورد بررسی قرار می دهند زیرا می دانند ریزترین نقص ساختاری در ادامه به بروز مشکلات بزرگی منجر می شود. در اینجا مجالی برای شانس باقی گذاشته نمی شود.

در این آزمایشگاه، مجموعه اطلاعاتی به دست می آید که در فرآیند ساخت قطعات، مونتاژ و نهایی ساختن پروژه ساخت یک خودرو حرف اول و آخر را می زنند. آتیلیو ماسینی ،رئیس بخش فناوری مواد و مهندسی ساخت  لامبورگینی می گوید که این نگرش مستقیما از بوئینگ آمده است.

این خودروساز همواره همکاری نزدیکی با بوئینگ و دانشگاه واشنگتن دارد. آنها این امکان را برای لامبورگینی فراهم کرده اند که به نرم افزار پیشرفته ای دسترسی داشته باشد. این فناوری کمک زیادی به مهندسان لامبورگینی می کند تا بدون ساخت نمونه های پیش ساخته و البته پرهزینه، محاسبات دقیقی درباره قطعات مختلف ساخته شده از فیبر کربنی انجام دهند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : digitaltrends

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل