بایدها و نبایدهای مصرف گوشت گاو

تا کنون گزارش های متعددی مبنی بر مناسب نبودن مصرف بیش از حد گوشت قرمز و به ویژه گوشت گاو منتشر شده است. البته گوشت گاو و مصرف آن طرفداران خاص خود را نیز داشته و در این میان باید در نظر داشت که به گفته پزشکان و بر اساس پژوهش های انجام شده، مصرف بیش از حد گوشت گاو چندان برای سلامتی مفید نیست.  در حقیقت مصرف زیاد گوشت گاو می تواند تبعاتی ناخوشایند در سلامت فرد مصرف کننده داشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان، بهترین روش مصرف گوشت گاو، استفاده از تکه های نازک و کبابی کردن آن است. البته باید اذعان داشت که گوشت گاو دارای موارد مفیدی از جمله ویتامین ب 12، پروتیئن بالا، روی و آهن است که همگی برای بدن مفید هستند. پس بهترین گزینه برای مصرف کنندگان، استفاده متعادل و مناسب از این گوشت است.

 در این یادداشت به بررسی هفت عامل زیان آور در پی مصرف زیاد گوشت گاو از دید آکانشا جالانی (Akansha Jhalani) متخصص علم تغذیه می پردازیم:

  1.  گوشت گاو حاوی میزان زیادی از اسیدهای چرب اشباع شده و کلسترول است که می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی شود.
  2. مصرف زیاد گوشت گاو می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. در حقیقت پژوهش های جدید انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که وجود ماده موسوم به (Neu5Gc) که در گوشت های قرمز و به ویژه گوشت گاو وجود دارد موجب بروز التهاب روده و افزایش ریسک سرطان روده بزرگ در موش های آزمایشگاهی می شود.
  3. گوشت گاو حاوی ماده ای به نام کارنیتین (carnitine) است که می تواند موجب ضخیم و سفت شدن بدنه رگ های خونی شده و فرد مصرف کننده را به تصلب شریان دچار کند. در این شرایط برخی از سرخرگ های بدن مسدود شده و عوارضی جدی برای فرد بیمار به وجود می آید.
  4.  سموم موجود در گوشت گاو می تواند منجر به بروز مشکلاتی متعدد در بهداشت و سلامت فرد شود. از جمله مهمترین این موارد می توان به چاقی، فشار خون، نقرس و …. اشاره کرد.
  5.  مصرف زیاد گوشت گاو سبب بروز اضافه وزن شده و رژیم های لاغری را با مشکل مواجه می کند. از سوی دیگر پخت گوشت گاو به نسبت سایر گوشت ها نیازمند مصرف روغن بیشتری است که خود بر سلامت فرد تاثیرگذار است.
  6. بسیاری از گاوها در مراکز کشتار و گاوداری ها مورد تزریق انواع آمپول های هورمونی و آنتی بیوتیکی قرار می گیرند که مصرف بیش از حد این گوشت سبب بر هم خوردن توازن هورمونی بدن شده و علاوه بر آن مقاومت انتی بیوتیکی ایجاد می کند. از سوی دیگر بیماری های مختلفی مانند جنون گاوی نیز به طور مستقیم با مصرف گوشت گاو در ارتباط هستند.
  7. مصرف گوشت گاو سبب افزایش خطر بروز آلزایمر می شود.

مصرف گوشت گاو برای چه گروه هایی خطرناک تر است؟

به اعتقاد متخصصین علم تغذیه، زنان باردار، افراد دارای سابقه بیماری های قلبی و عروقی و افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند باید از مصرف زیاد گوشت گاو پرهیز کنند. افراد دارای دیابت و زنان مبتلا به عوارض PCOS یا بحران یائسگی نیز در این گروه قرار گرفته و باید نسبت به مصرف زیاد گوشت گاو؛ تجدید نظر کنند.

به اعتقاد کارشناسان، بهترین روش مصرف گوشت گاو، استفاده از تکه های نازک و کبابی کردن آن است. البته باید اذعان داشت که گوشت گاو دارای موارد مفیدی از جمله ویتامین ب 12، پروتیئن بالا، روی و آهن است که همگی برای بدن مفید هستند. پس بهترین گزینه برای مصرف کنندگان، استفاده متعادل و مناسب از این گوشت است. آکانشا جالانی، بهترین الگوی مصرف گوشت گاو را یک بار در ماه می داند.

منبع: thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا