جایزه تعالی گردشگری؛ راهبردی برای شکوفایی اقتصاد

 

نشست شورای سیاست‌گذاری سومین دوره «جایزه ملی تعالی گردشگری» امروز با محوریت بازطراحی مدل ارزیابی و تبیین نقش گردشگری به‌عنوان بخش محرک اقتصاد در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد؛ رویدادی که می‌تواند به جریان‌سازی، ارتقای کیفیت خدمات و فعال شدن موتور اقتصادی صنعت گردشگری کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، ابتدا در این نشست، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، با اشاره به اهمیت برگزاری جایزه ملی تعالی گردشگری گفت: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که حوزه گردشگری طی سال‌های اخیر با آن مواجه بوده، قصد دارد امسال با برگزاری سومین جایزه ملی تعالی، مقدماتی فراهم کند تا این موضوع، جریان تازه‌ای در صنعت گردشگری کشور ایجاد کند. امیداریم با بهره‌گیری از تجربیات دو دوره پیشین جایزه و دیگر جوایز ملی، با برگزاری این رویداد نقش‌آفرینی موثری در کشور داشته باشیم.

وی افزود: مطالعات نشان داده اند که بیشتر جوایز تعالی گردشگری توسط بخش غیردولتی برگزار شده‌اند. پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان یک نهادی که زیر مجموعه جهاددانشگاهی است، دو سال متولی برگزاری این جایزه بود اما شیوع کرونا وقفه‌ای در روند برگزاری سومین دوره آن ایجاد کرد. امسال سومین دوره این جایزه بنا به درخواست بخش‌های مختلف گردشگری، با تجربه‌ بیشتر نسبت به دوره‌های پیشین و با مشارکت گسترده‌تر فعالان حوزه گردشگری برگزار می‌شود.

اثربخشی گردشگری در رونق اقتصاد

دکتر علی حسنی، مشاور رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت اقتصادی گردشگری اظهار کرد: در اقتصاد از اصطلاحاتی مانند بخش‌های محرک استفاده می‌شود. از نگاه اقتصاد اثباتی، گردشگری از هر بخش دیگری، حتی بخش خدمات، محرک‌تر عمل می‌کند. بر اساس جداول داده–ستانده، اگر یک ریال به گردشگری تزریق کنیم، اثر آن در سایر بخش‌ها بیشتر از هر حوزه اقتصادی دیگر خواهد بود.

وی افزود: ازابتدای برگزاری جایزه ملی تعالی گردشگری، نگاه‌مان این بود که اقتصاد کشور به شدت نیازمند فعال کردن چنین بخش عظیمی است؛ بخشی که می‌تواند موتور محرک سایر حوزه‌ها باشد.

وی اظهارکرد: آموزش نیز همواره همراه گردشگری بوده است. ما نخستین دانشکده گردشگری را در دانشگاه علم و فرهنگ راه‌اندازی کردیم و اولین دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را در این حوزه جذب کردیم. امروز نیز این دانشکده در کنار دانشگاه‌های بزرگ دولتی فعالیت می‌کند و خود را موظف می‌داند در مسیر گردشگری اثربخش باشد.

گردشگری؛ موتور محرک اقتصاد

همچنین دکتر عزیزاله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به تجربه همکاری وزارتخانه‌ها در حوزه گردشگری در این نشست گفت: سال ۹۸ که در وزارت گردشگری بودم، پروژه‌ای درباره ظرفیت اشتغال صنعت گردشگری تعریف شد. در این پروژه مشترک میان وزارت کار و وزارت گردشگری، مشخص شد که بسیاری از مسئولان به ظرفیت اشتغال این صنعت واقف نیستند. در حالی که در بسیاری از کشورها گردشگری به‌عنوان موتور حرکت اقتصاد شناخته می‌شود.

وی افزود: پشت این رویداد نیز مجموعه‌ای از مطالعات شکل گرفته است. جشنواره گردشگری هم که در کنار این رویداد برگزار می‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز جریان‌سازی این رویداد برای سال‌های آینده باشد. هرچند ممکن است تعداد شرکت‌کنندگان آن کم باشد، اما می‌تواند محتوای تخصصی ارزشمندی تولید کند. همچنین پیوست رسانه‌ای این رویداد ضروری است و خبرگزاری‌ها، از جمله سیناپرس؛ یکی از خبرگزاری‌‎های وابسته به جهاددانشگاهی می‌توانند نقش مهمی در اطلاع‌رسانی داشته باشند.

رفع کاستی‌ها به کمک جایزه تعالی گردشگری

دکتر سعید هاشمی، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت جوایز مستقل در حوزه گردشگری گفت: کشور به‌شدت به چنین جوایزی نیاز دارد؛ آن هم جوایزی که وابستگی دولتی نداشته باشد. البته این کار سختی است.

وی افزود: در دوره‌های اول نقدهای زیادی به نظام ارزیابی وارد می‌شد زیرا ارزیابی در کنار کیفیت و استاندارد تعریف می‌شود، اما متاسفانه مردم به کیفیت پایین عادت کرده‌اند. بررسی‌های گروه‌های تخصصی نشان داده است که ۷۰ درصد مخاطبان اصلا کیفیت برایشان اهمیت ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات مربوط به ضعف سواد گردشگری‌مان است. گردشگر باید فهم درستی از خدمات داشته باشد تا بتواند ارزیابی و نقد صحیح ارائه دهد. اگر این آگاهی ارتقا پیدا کند، کیفیت خدمات نیز افزایش خواهد یافت. امیدوارم جایزه تعالی بتواند بخشی از این کاستی را جبران کند.

وی یادآورشد: برای پیشبرد این مسیر، همراهی دانشگاه، پارک علم و فناوری و فعالان گردشگری ضروری است. همچنین برای توسعه این جایزه و افزایش اثرگذاری آن، نیاز به گسترش مشارکت بخش‌های دیگر، حمایت رسانه ملی و برنامه‌ریزی بلندمدت داریم تا جایزه تعالی گردشگری بتواند نقش جدی‌تری در ارتقای کیفیت این صنعت ایفا کند.

هدف اصلی جایزه؛ نوآوری و ارتقای کیفیت مدیریت

دکتر بابک یاوری فر، دبیر اجرایی سومین جایزه ملی تعالی گردشگری نیز در این نشست گفت: جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری، نخستین جایزه تخصصی کشور در حوزه مدیریت تعالی سازمانی با تمرکز بر گردشگری است. این جایزه با الهام از مدل‌های بین المللی به ویژه (EFQM) و با بومی سازی متناسب با شرایط ایران طراحی شده است.

وی هدف اصلی این جایزه را ارتقای کیفیت مدیریت، نوآوری و رقابت پذیری سازمان‌های گردشگری عنوان کرد و گفت: امسال این جایزه با در نظر گرفتن 6 معیار اصلی شامال راهبری و مدیریت، مسئولیت اجتماعی، سرمایه انسانی، قابلیت ها، مشتریان (گردشگران) و عملیات در سه سطح گواهی تعهد به تعالی( ویژه تازه واردها)، تقدیرنامه برای تعالی در گردشگری و تندیس ملی تعالی گردشگر( در سه سطح برنزین، سیمین و زرین) برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: حد نصاب امتیازدهی این سه سطح از صفر تا هزار امتیاز است. تبت نام نهایی نیز تا 15 آذرماه ادامه دارد. در نهایت با ارزیابی ها و بررسی های نهایی کمیته داوری و تعیین سطح جوایز، این همایش ملی اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا