نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش سن کمرد درد در ایران

محمدعلی محسنی بندپی رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفته اختلالات اسکلتی عضلانی بر اثر سبک زندگی، کم تحرکی، پوزیشن‌های نامناسب و ساعات طولانی مدت استفاده از کامپیوتر به وجود می‌آید و کوله پشتی و کیف‌های نامناسب هم به این مشکلات دامن می‌زنند. او نسبت به آغاز این اختلالات از سنین کودکی هشدار داده است و گفته دولت‌ها و سیاست‌گذاران باید نسبت به سلامت کودکان حساس بوده و باید سلامت آن‌ها در الویت قرار گیرد. او نوع و وزن کوله‌های پشتی‌های دانش آموزی را یکی از مهم‌ترین معضلات این حوزه دانسته و گفته است:« انجمن فیزیوتراپی ایران تمایل دارد با همکاری رسانه‌ها برای آموزش خانواده‌ها، جهت انتخاب نوع مناسب کوله پشتی و چگونگی استفاده صحیح از آن برنامه‌های آموزشی داشته باشد».

او از نتایج تحقیق روی 5 هزار کودک مدرسه‌ای خبر داده و گفته این بررسی نشان داد حدود ۲۰ درصد کودکان ایرانی از کمر درد رنج می‌برند و از آنجایی که بسیاری از کمر درد‌های دوران بزرگسالی نیز از مشکلات دوران کودکی نشات می‌گیرد و برای اقتصاد سلامت باید آن را مدنظر قرار داد.

او گفته است برای افزایش سلامت کودکان باید اصلاح مشکلات اسکلیت و حرکتی از کودکی مدنظر قرار بگیرد. بندپی از امضای تفاهم نامه‌ای با آموزشو پرورش برای غربالگری خبر داده است وگفته؛« می‌توانیم تمامی کودکان را غربالگری کنیم و آنهایی که در معرض خطر و مستعد ابتلا به اختلالات عضلانی اسکلتی هستند و بلحاظ صافی کف پا، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری یا قوس‌های کمری، قوز ناحیه پشت و یا حتی از انحرافات جانبی رنج می‌برند، را در همان مرحله اول شناسایی کرده و با توجه به شرایط هر یک و شدت و ضعف اختلال، آموزش‌های لازم به دانش آموزان و خانواده‌های آنان داده شود و یا آنان را به مراکز درمانی مربوطه ارجاع دهیم».

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل