مدیر برنامه ملی اقتصاد دریامحور معاونت علمی، هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه ملی توانمندیهای دانشبنیان اقتصاد دریامحور را ایجاد پلی مؤثر میان نخبگان و فناوران حوزه اقتصاد دریا با مجموعههای حاکمیتی در دولت و مجلس، و همچنین شرکتهای بزرگ عنوان کرد.
به گزارش سیناپرس، مهدی خراسانچی، مدیر برنامه ملی اقتصاد دریامحور معاونت علمی و دبیر نمایشگاه ملی توانمندیهای دانشبنیان اقتصاد دریامحور با تاکید بر اهمیت این رویداد، اعلام کرد: این نمایشگاه به مناسبت دومین سالگرد ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور توسط مقام معظم رهبری برنامهریزی شده است.
وی با تشریح برنامه ملی اقتصاد دریامحور تأکید کرد: این برنامه از ۱۰ کلان سرفصل تشکیل شده است که مهمترین آنها منابع زیستی و فناورانه دریایی است. این حوزه فراتر از آبزیپروری بوده و شامل استخراج محصولات زیستپایه مانند جلبک و صدف میشود. دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان در این بخش چشمگیر است. دریا همچنین منبع آب نیز به شمار میآید.
این مقام مسئول ادامه داد: وجود چشمههای آب شیرین در بستر خلیج فارس از دیگر سرفصل های این حوره است. دریا همچنین منبع مهمی از مواد معدنی است. همان طور که در خشکی استخراج مواد معدنی دنبال میشود، در بستر دریا نیز کشورهایی مانند چین، ژاپن و انگلستان در اقیانوس آرام بهدنبال استخراج فلزات کمیاب هستند.
خراسانچی با اشاره به جایگاه دریا ایران در حوزه لجستیک، بیان کرد: این حوزه سه سرفصل مهم دارد؛ نخست شناورسازی که یک صنعت مادر به شمار میرود، سپس کشتیرانی که صنعتی بزرگ است و در حوزه سوم بنادر و خدمات مکمل قرار میگیرند.
دبیر این نمایشگاه همچنین دریا را قطب گردشگری دانست و گفت: گردشگری ساحلی و دریایی با زیربخشهای متنوع، ظرفیت مهمی ایجاد کرده است. حوزه دفاعی نیز از دیگر بخشهای مهم اقتصاد دریاست.
وی افزود: حوزه دهم که سایه میاندازد بر روی تمام حوزههای دیگر، حوزه فناوری های نوظهور نام دارد که شامل رباتیکهای دریایی، تحول سبز و محیط زیست، تحول دیجیتال و … است.
ضرورت نوسازی زنجیرههای اقتصادی دریایی ایران
دبیر برنامه ملی توسعه اقتصاد دریا محور با تأکید بر ضرورت نوسازی زنجیرههای اقتصادی دریایی ایران، از عقبماندگی کشور در هدفگذاریها و توسعه فناوریهای نوین دریایی خبر داد و بر لزوم برنامهریزی برای آینده اقتصاد دریامحور تأکید کرد.
خراسانچی با بررسی وضعیت اقتصادی ایران در حوزه دریا، گفت: در کشورهای همسایه شمال غربی بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید ماهی صورت میگیرد و در جنوب غربی، عربستان اهداف مشخصی در این زمینه دنبال میکند. آنها سرمایهگذاریهای گستردهای در فناوری و استفاده از مشاوران خارجی انجام دادهاند. ما نیز برنامهریزیهایی داشتیم، اما بسیاری از هدفگذاریها محقق نشد. به عنوان مثال، هدف تعیین شده برای پایان برنامه ششم در پرورش ماهی در قفس، ۲۰۰ هزار تن بود که کمتر از آن تحقق یافت. دلیل این عقبماندگی، نبود زنجیرههای متناسب و کامل در بخش خصوصی و مشکلات حوزه شناورسازی است. در حالی اقدام به توسعه پرورش ماهی در قفس کردیم که برنامهای برای تولید بچه ماهی تدوین نشد.
این مقام مسئول افزود: در آینده شناورهای بزرگ و کوچک به سمت سوخت های جایگزین خواهند شد و اگر ما بخواهیم در آینده در اقتصاد شناورسازی سهمی داشته باشیم باید امروز به فکر این تحولهای آینده باشیم.
به گفته او، رسالت معاونت علمی رسالت حمایت از توسعه فناوری و با نگاه زنجیرهای و رفع نواقص در زنجیرههای اقتصاد دریا به کمک شرکتهای دانشبنیان است. توسعه زنجیره ارزش اقتصاد دریا از حلقههای اولیه تا صنایع پیشرفته، نیازمند همکاری مشترک دانشگاه، صنعت و شرکتهای دانشبنیان است و این نمایشگاه در همین مسیر برگزار میشود.
وی هدف اصلی این نمایشگاه را ایجاد پلی موثر میان نخبگان و فناوران حوزه اقتصاد دریا با مجموعههای حاکمیتی در دولت و مجلس، و همچنین شرکتهای بزرگ خواند و گفت: این رویداد بستری فراهم میکند تا این نهادهای کلیدی با توانمندیهای فناورانه موجود آشنا شده و در فرآیندهای توسعه و انتقال فناوری مشارکت فعالتری داشته باشند تا نقش پررنگتری در اقتصاد دریا ایفا کنند.
دبیر این نمایشگاه ادامه داد: هدف دوم، آشنایی دانشجویان با این ظرفیت جهت الگوسازی و در نهایت، ایدهآل ما این است که هر ایرانی صرف نظر از رشته تحصیلیاش، بتواند جایگاهی در گستره وسیع اقتصاد دریا متصور شود.
خراسانچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجربه فرودگاهها در خصوص روانسازی، گفت: همانطور که یک مسافر بدون توقفهای غیرضروری در فرودگاه بیهقی وارد و خارج میشود، کالا نیز باید با همین روانی وارد بندر و بدون تشریفات اضافی خارج شود. بندر محل انجام امور کالایی نیست؛ وظیفه بندر تسهیل ورود، خروج و عملیات بندری و مرحله نخست آن احراز هویت و ورود کالا بدون دخالت انسانی است.
به گفته وی، فاز نخست هوشمندسازی بر اجرای عملیات بندری و حذف فرایندهای دستی متمرکز است.
وی اضافه کرد: در این فاز احراز هویت راننده، شاگرد راننده و خودرو بهجای روشهای سنتی با فناوریهایی مانند تشخیص چهره و سامانههای هوشمند انجام میشود. در این حوزه شرکتهای دانشبنیان توانمند زیادی داریم که میتوانند نیازهای تصویری، اسکن و پردازش دادهها را تامین کنند.
«بندر بوشهر» نخستین پایلوت هوشمندسازی لجستیک
خراسانچی با اعلام اینکه بندر بوشهر به عنوان بندر پایلوت در حوزه لجستیک انتخاب شده است، گفت: در این راستا بندر بوشهر به دلیل ظرفیتهای عملیاتی، موقعیت جغرافیایی و زیرساختهای قابل توسعه، به عنوان بندر پایلوت اجرای هوشمندسازی انتخاب شده است. طبق برنامهریزیهای انجامشده تا پایان برنامه هفتم توسعه سه بندر هوشمند در کشور توسعه خواهد یافت و بوشهر نخستین گام این مسیر است.
به گفته دبیر برنامه ملی توسعه اقتصاد دریامحور، موفقیت این طرح به همکاری کامل گمرک و سایر سازمانهای مرتبط وابسته است: هوشمندسازی بدون همکاری بینسازمانی ممکن نیست. گمرک باید در حوزه ارزشگذاری و اصالتسنجی کالا مشارکت فعال داشته باشد تا حلقههای زنجیره بهصورت کامل و یکپارچه عمل کند.
گفتنی است؛ نمایشگاه ملی توانمندیهای دانشبنیان اقتصاد دریامحور، با هدف نمایش دستاوردها و توانمندیهای فناورانه، نوآورانه و تولیدی و خدماتی در حوزه اقتصاد دریا به همت برنامه ملی توسعه اقتصاد دریا محور معاونت علمی در تاریخ 27 الی 28 آبانماه در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار میشود.
حمل و نقل دریایی و خدمات بندری، زیستفناوری دریا، ساخت و تعمیر شناور، شیلات و آبزی پروری، آب و انرژیهای فراساحلی و فناوریهای نوظهور از محورهای این نمایشگاه هستند و حضور در نمایشگاه فاقد هرگونه هزینهای برای شرکتها خواهد بود.

