درمان ام اس به کمک سلول های بنیادی

یک تیم از پزشکان ایتالیائی موفق شدند روش جدیدی برای درمان بیماری ام اس ارائه کنند  که امیدهای درمان قطعی این بیماری را بسیار پر رنگ کرده است. این تیم پزشکی در روند درمانی خود از سلول های بنیادی اعصاب (neural stem cells) استفاده کرده اند.

در این طرح درمانی دوازده بیمار دارای عارضه ام اس به طور داوطلبانه مشارکت کرده و قرار است با این روش جدید درمانی، مداوا شوند. به تازگی درمان نخستین بیمار از این گروه آغاز شده و سلول های بنیادی ویژه اعصاب به وی تزریق شد. این سلول ها از سلول های بنیادی اعصاب جنین گرفته شده بودند.

پزشکان امیدوارند با بررسی روند درمان و تاثیرات سلول های بنیادی اعصاب در بیماران ام اس طی هفته های آتی، مسیر جدیدی در درمان این بیماری و ترمیم سلول های عصبی آسیب دیده باز کنند. در این میان استفاده از سلول های بنیادی می تواند راهگشا باشد.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه؛ عملیات فوق در بیمارستان سن رافائل شهر میلان انجام شده و شرایط بیمار دریافت کننده سلول های بنیادی در هفته جاری تحت نظارت و رصد کامل قرار دارد. پزشکان امیدوارند با بررسی روند درمان و تاثیرات سلول های بنیادی اعصاب در بیماران ام اس طی هفته های آتی، مسیر جدیدی در درمان این بیماری و ترمیم سلول های عصبی آسیب دیده باز کنند. در این میان استفاده از سلول های بنیادی می تواند راهگشا باشد.  در واقع درمان با سلول های بنیادی بر مجموعه ای ویژه از سلول های درون بدن انسان که به عنوان سلول های بنیادی برای ارائه نتایج شناخته می شوند، تاکید دارد. بر خلاف دیگر سلول ها که از عملکرد خاص و ویژه ای برخوردارند، سلول های بنیادی قادر به تبدیل شدن به  هرگونه بافت در بدن هستند. هنگامی که سلول های بنیادی به درستی به بخش های خاصی از بدن معرفی و ارائه می شوند، این سلول ها شروع به بازسازی و تبدیل خود به نوع مناسب سلول های معرفی شده، می کنند.

از سوی دیگر بیمای ام ‌اس (MS) یا  اسکلروز چندگانه (Multiple sclerosis) یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می ‌بینند . این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌ های زیادی از جمله مشکلات جسمی می شود. به طور کلی تا کنون دلایل ارائه شده در مورد این بیماری شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت بوده است.

یکی از ویژگی های مهم ام اس ، آسیب های وارد شده به اعصاب سیستم مرکزی عصبی بدن محسوب می شود که عموما غیر قابل پیش بینی بوده و با ایجاد اختلال در زندگی بیماران، آن ها را ناتوان می کند. در این عارضه ارتباط بین مغز و برخی اعضای بدن مختل شده و بدن با حمله به غلاف های محافظ میلین که فیبرهای عصبی را پوشش می دهد، به این بخش ها آسیب وارد می کند.

تا کنون عامل دقیق بروز ام اس شناخته شده نبوده و دلایل متعددی که همگی مرتبط با مکانیزم سیستم ایمنی بدن هستند به عنوان دلایل احتمالی بروز این بیماری معرفی شده اند. پزشکان امیدوارند استفاده از سلول های بنیادی بتواند مسیر درمان قطعی این بیماری را در برابر بیماران قرار دهد.

منبع: ansa

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا