نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رازهایی که یک عمر بر دوش می کشیم

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد هر انسانی به طور متوسط در طول عمر خود 13 راز بزرگ دارد که معمولا پنج راز از بین این سیزده راز هیچگاه فاش نمی شوند. موضوع فوق از این منظر دارای اهمیت هستند که در بسیاری موارد این موضوعات تنها حکم یک راز را نداشته و بخش عمده ای از انرژی روحی فرد را صرف خود کرده و فرد در تنهائی خود زمان زیادی را به این موضوعات می اندیشد.

انسان ها دارای ویژگی های عجیبی درباره رازهای خود و نحوه صحبت کردن درباره آن ها هستند. به هر حال بدیهی است که صحبت کردن درباره یک راز سبب سبکبار شدن و آسودگی ذهنی فرد می شود. در این مطالعات مشخص شد زمانی که افراد در ذهن خود به رازهایشان فکر می کنند حالتی مشابه حمل بار فیزیکی در آن ها احساس می شود. این تاثیر مخرب و قدرتمند حتی در زمانی که آن ها به موضوع فوق فکر نمی کنند نیز ادامه دارد.

سنگینی حمل یک راز ذهنی می تواند تاثیراتی به مراتب مخرب تر از آن چه می اندیشید بر ذهن و جسم شما داشته باشد.  برخی از مردم زمانی که رازی در ذهن دارند به طور جسمی خود را کوفته و سنگین حس می کنند و این موضوع می تواند در نحوه تعامل فرد و محیط اطرافش تاثیرگذار باشد.

در همین رابطه پرفسور میشائیل اسلپیان سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه کلمبیا اعلام کرد: انسان ها دارای ویژگی های عجیبی درباره رازهای خود و نحوه صحبت کردن درباره آن ها هستند. به هر حال بدیهی است که صحبت کردن درباره یک راز سبب سبکبار شدن و آسودگی ذهنی فرد می شود. ما در مطالعات خود دریافتیم زمانی که افراد در ذهن خود به رازهایشان فکر می کنند حالتی مشابه حمل بار فیزیکی در آن ها احساس می شود. این تاثیر مخرب و قدرتمند حتی در زمانی که آن ها به موضوع فوق فکر نمی کنند نیز ادامه دارد.

در این مطالعات شرایط بیش از 13 هزار فرد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و رازهای مرتبط با زندگی این افراد بررسی شدند. گفتنی است برخی از این آمار متعلق به پژوهش های پیشین بوده و در تحقیقات انجام شده، نحوه رازداری و تعامل افراد با رازهای خود نیز مد نظر قرار گرفتند. بر این اساس مشخص شد مواردی که به عنوان راز قلمداد می شوند عمدتا مواردی منفی بوده و یک تجربه ناخوشایند به شمار می روند و به همین دلیل غالبا مخفی نگهداشته می شوند.

موضوعی که پژوهشگران در این مطالعات در پی کشف آن بودند، بررسی این مساله است که حفظ یک راز به چه مدتی می تواند تاثیرات مخرب جسمی و روحی در پی داشته باشد. مطالعات پیشین انجام شده در این زمینه نشان دهنده وجود مشکلاتی از قبیل اضطراب، افسردگی و سلامت صعیف جسمانی در افرادی بود که در ذهن خود رازهای بزرگی حمل می کردند.

در این مطالعات پژوهشگران موفق شدند رازهای 13 هزار مورد مورد مطالعه قرار گرفته را در 38 گروه کلی تقسیم کنند که عمدتا شامل مواردی همچون دروغ گفتن، آسیب رساندن به دیگران، مصرف مواد مخدر، دزدی، خیانت به اعتماد دیگران، خیانت های زناشویی و عادات مخفی می شد.

در این مطالعات مشخص شد که افراد مشارکت کننده عمدتا با خود 13 مورد از رازهای مرتبط با دسته بندی های فوق را حمل می کنند که 5 مورد از این رازها هیچگاه افشا نخواهد شد.

منبع: sciencealert

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل