نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیماری های التهابی روده را جدی بگیرید

در آخرین روز برگزاری نخستین کنگره جهانی گاستروانترولوژی در واشنگتن و همزمان با چهل و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان جهانی گاستروانترولوژی (WGO) در 29 مه 1958، این تاریخ به عنوان روز جهانی سلامت دستگاه گوارش (WDHD) نامگذاری شد.

این اقدام از سوی سازمان جهانی گاستروانترولوژی (گوارش شناسی) و با هدف اجرای یک کمپین بهداشت عمومی در سراسر جهان انجام شد.

محور مراسم WDHD هر سال بر یک اختلال گوارشی خاص متمرکز است تا آگاهی عموم مردم درخصوص پیشگیری، شیوع، تشخیص، مدیریت و درمان این اختلال افزایش پیدا کند.

در سال های گذشته موضوعات: تغذیه مناسب، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، هپاتیت ویروسی، سندرم روده تحریک پذیر، عفونت روده، سرطان کبد و میکروب های روده، به عنوان محورهای مراسم روز جهانی سلامت دستگاه گوارش انتخاب شده بودند.

محور روز جهانی سلامت دستگاه گوارش 2017

بیماری التهابی روده (IBD) به عنوان محور روز جهانی سلامت دستگاه گوارش 2017 تعیین شده است.

دکتر چارلز برنشتاین، مدیر کمپین WDHD 2017 در پیامی عنوان کرد: بیماری التهابی روده (IBD)، گروهی از بیماری های التهابی مزمن ایدیوپاتیک روده محسوب می شود. دو دسته اصلی این بیماری شامل بیماری کرون (Crohn’s disease) و کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis) هستند که هر دو ویژگی های پاتولوژیک و بالینی تداخلی و متمایزی دارند.

(تصویر: worldgastroenterology)

برنشتاین افزود: بیماری زایی IBD به طور کامل درک نشده است و عوامل ژنتیکی و محیطی مانند باکتری لومینال و افزایش نفوذپذیری روده، نقش مهمی در اختلال در نظم ایمنی روده ایفا کرده و منجر به آسیب دستگاه گوارش می شوند. بیماری التهابی روده به سرعت درحال تبدیل شدن به یک چالش بهداشتی در سراسر جهان است؛ تعیین اثربخشی یک روش درمانی بر روی مردم نقاط مختلف دنیا، در کنار تسهیل دسترسی به روش های درمانی گران قیمت در کشورهای متوسط و کم درآمد، از جمله مهمترین چالش های پیش رو در این حوزه محسوب می شوند.

مدیر WDHD 2017 خاطر نشان کرد: در شرایطی که شناخت قطعی از علل بیماری التهابی روده وجود ندارد، چند روش درمانی برای متعادل کردن پاسخ نابجای ایمنی توسعه یافته اند؛ از جمله روش درمانی تولید میکروبیوم روده که می تواند از مکمل های غذایی تا پیوند مدفوع (fecal transplantation) گسترده باشد.

نقش تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش

سلامت کلی بدن با سلامت دستگاه گوارش ارتباط مستقیمی دارد؛ بنابراین رعایت برخی نکات تغذیه ای ساده می تواند به برطرف شدن مشکلاتی از جمله التهاب و ورم معده، سوزش معده، سندرم روده تحرکی پذیر، اسهال و یبوست کمک کند.

فیبر موجود در غلات کامل، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات، به رفع یبوست کمک کرده و با کاهش جذب قند و چربی موجود در غذا، باعث کاهش قند و کلسترول خون می شوند؛ در عین حال، مصرف مداوم فیبر از ایجاد نفخ جلوگیری می کند.

(تصویر: daily burn)

پروبیوتیک‌ ها، باکتری‌های مفید موجود در روده هستند که به هضم غذا و افزایش جذب ویتامین‌ها و اسیدهای آلی کمک می ‌کنند. پروبیوتیک ها برای درمان اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) مفید هستند. لبنیات (شیر، ماست، دوغ پروبیوتیک) و میوه‌ ها، منابع باکتری‌ های پروبیوتیک محسوب می شوند.

کاهش وزن و ورزش به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک شایانی می کنند. مصرف فست فود و غذاهای آماده، کم تحرکی و اضافه وزن، سلامت کلی بدن، بویژه سلامت دستگاه گوارش را تهدید کرده و هزینه های سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان هر کشور تحمیل می کنند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: worldgastroenterology / lww

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل