نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آواز مرموز زمین از دل اقیانوس ها می آید

تازه ترین بررسی های زمین شناسی نشان از آن دارد که حتی سیارات نیز به نوعی صدای مبهم "وزوز کردن" در خود دارند. این بررسی ها می تواند پاسخی به امواج صوتی مرموزی باشد که از دل زمین شنیده می شود و گویی پایانی نیز ندارد.

دانشمندان به این باور رسیده اند که زمین لرزه ها می توانند تبعاتی به همراه داشته باشند که تا مدتها پس از پایان لرزش زمین نیز ادامه دارد. منظور از این تبعات همان "آواز زمین" است که همچون صدای زنگ برای روزها و حتی ماهها به گوش می رسد. با این حال نتایج تازه ترین تحقیقات زمین شناسی نشان می دهد امواج اقیانوسی عامل اصلی شکلگیری این نوع صداها هستند.

در اواخر دهه 90 میلادی زمین شناسی پی به این واقعیت بردند که زمین همواره درگیر لرزشهای بسیار مختصری است که با فرکانس بسیار پایینی روی می دهد، حتی زمانی که خبری از وقوع زمین لرزه هم نیست. این ریزفعالیت های درون زمینی به طور طبیعی برای انسان قابل درک نیست.

اکنون محققان می گویند امواج اقیانوسی عامل اصلی شکلگیری آن چیزی هستند که به آن آواز زمین گفته می شود.

بررسی های جدید گروهی از محققان فرانسوی نشان می دهد امواج اقیانوسی قابلیت ایجاد لرزشهای خفیف اما دائمی در زمین را دارند و در حقیقت این امواج هستند که در اعماق اقیانوس با ضربه زدن به بستر آن موجب ایجاد ریزارتعاشاتی می شوند که در نهایت آواز زمین را به همراه دارد.

منبع
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل