نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سگ های قطبی چه زمانی اهلی شدند؟

تیمی از پژوهشگران بر پایه یافته های جدید یک محوطه باستانی در قطب شمال در حال مطالعه روند اهلی شدن سگ های قطبی هستند. بر اساس گزارشی که به تازگی در ساینس مگزین منتشر شده است، احتمالا در حدود 9 هزار سال پیش نخستین نژادهای سگ در قطب شمال اهلی شده و پرورش پیدا کرده اند.  سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده ولادیمیر پیتولکو متخصص باستان شناس و آلکسی کاسپاروف از پژوهشگران آکادمی علوم روسیه قرار دارد. آن ها در مطالعات خود با آنالیز و تجزیه و تحلیل بقایای استخوانی سگ های کشف شده در یک محوطه پیش از تاریخی که سکونت گاه انسان های شکارچی و جمع آوری کننده غذا در جزیره ژوخوف (Zhokhov Island)، به نتایج جدیدی در این رابطه دست پیدا کردند.

حضور سگ در جوامع پیش از تاریخی قطب شمال بسیار مهم و حیاتی بوده و این موجودات می توانستند کمک های زیادی به انسان ها کرده و برای نمونه شکارچیان می توانستند با کمک سگ ها، سورتمه های خود را جا به جا کرده و یا به تعقیب گله های گوزن پرداخته و آن ها را شکار کنند. از سوی دیگر سگ های دورگه که گرگ – سگ نامیده می شوند دارای جثه ای بزرگتر بوده و از سوی این جوامع برای شکار خرس های قطبی مورد استفاده قرار می گرفتند.

آن ها با بررسی و مطالعه دو نمونه جمجمه کشف شده از سگ های این محوطه، آن ها را با سگ های هاسکی و گرگ های قطبی ساکن در این منطقه تطبیق داده و دریافتند یکی از این نمونه های باستانی قطعا به سگ ها تعلق دارد در حالی که نمونه دیگر به موجودی دورگه و حاصل آمیزش سگ و گرک تعلق داشته و نمی توان آن را نژاد خالص سگ یا گرگ دانست.

در این مطالعات همچنین مشخص شد تعداد ده قلاده از سگ های فوق قادر بودند بدون مشکل یک سورتمه قطبی را کشیده و جا به جا کنند که این ویژگی دقیقا مشابه قابلیت سگ های بزرگ سورتمه است. به باور پژوهشگران؛ حضور سگ در جوامع پیش از تاریخی قطب شمال بسیار مهم و حیاتی بوده و این موجودات می توانستند کمک های زیادی به انسان ها کرده و برای نمونه شکارچیان می توانستند با کمک سگ ها، سورتمه های خود را جا به جا کرده و یا به تعقیب گله های گوزن پرداخته و آن ها را شکار کنند. از سوی دیگر سگ های دورگه که گرگ – سگ نامیده می شوند دارای جثه ای بزرگتر بوده و از سوی این جوامع برای شکار خرس های قطبی مورد استفاده قرار می گرفتند.

به گفته پیتولکو، انسان های ساکن در جوامع باستانی قطب شمال به طور هوشمندانه و با انتخاب و گزینش آگاهانه ای از این موجودات برای اهداف خاص خود استفاده کرده و آن ها را پرورش می دادند. بر اساس این شواهد می توان به طور قطعی اعلام کرد که از حدود 9 هزار سال پیش تا کنون، سگ ها در قطب مورد استفاده انسان ها قرار داشته و اهلی شده بودند. البته باید در نظر داشت این موضوع منحصر به قطب شمال بوده و روند اهلی شدن و استفاده از سگ در بخش های مختلف جهان، طی دوره هایی متفاوت انجام شده است.

منبع: sciencemag

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل