تولید قطعات پهپادهای کشاورزی با فناوری بومی و قیمت رقابتی

مدیر ارشد یک شرکت دانشبنیان از تولید قطعات پهپادهای کشاورزی با فناوری پیشرفته و قیمت یکسوم نمونههای خارجی خبر داد و گفت: این شرکت با تولید ملخهای پلیمری سبک و مقاوم، باتریهای هوشمند و سیستم کامپیوتر پرواز، گامهای بلندی در خودکفایی صنعت پهپادهای غیرنظامی برداشته است.
به گزارش میترا سعیدی کیا؛ خبرنگار خبرگزاری سینا : محمدامین آهنگری، کارشناس ارشد هوافضا و مدیر ارشد شرکت دانشبنیان «اتی کامپوزیت ایرانیان» گفت: این شرکت حدود ۴ تا ۵ سال است در حوزه تولید قطعات و پهپادهای کشاورزی و تجاری فعالیت دارد.
وی افزود: تاکنون قطعات مختلفی در شرکت تولید شده که برخی از آنها به مرحله تجاری و تولید صنعتی رسیده و توانستهاند در بازار داخلی جایگاه مناسبی پیدا کنند و از ورود محصولات خارجی جلوگیری کند. همچنین برخی دیگر از محصولات در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند که انشاءالله در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهند شد.
آهنگری گفت: این شرکت تقریبا تنها مجموعهای است که تمرکز اصلی آن بر تولید قطعات پهپادهای کشاورزی معطوف شده و درصدد است تا سازندگان انواع پهپادها در حوزه تجاری را تامین کند. از جمله پرمصرفترین این قطعات میتوان به ملخ، موتور، بدنه و قطعات مرتبط با آن اشاره کرد.
به گفته مدیر ارشد شرکت، علاوه بر این، در حال حاضر روی سیستم کامپیوتر پرواز و نرمافزارهای مربوط به آن نیز کار میکنیم.در این مسیر، از همکاری نیروهای جوان و متخصص در شرکتهای دیگر نیز استفاده کرده و تلاش میکنیم تا با همافزایی، محصولات و قطعات متنوعی در حوزههای نرمافزاری، سختافزاری، الکترونیکی، مکانیکی و هوافضایی تولید کنیم.
تولید ملخ های پهپاد غیر نظامی برای اولین بار در ایران
آهنگری ادامه داد: در بخش ملخها، انواع مختلف پهپاد را بهصورت کاملا تجاری تولید کردیم؛ این ملخها در سایزهای متنوع برای پهپادهای کشاورزی ۱۰، ۱۶، ۲۰ و ۳۰ لیتری طراحی و تجاریسازی شدهاند. جنس این ملخها از مواد پیشرفته پلیمر کربن کامپاند است که برای اولین بار در ایران توسط همین شرکت تولید شده است. این ماده دارای وزن بسیار سبک و قیمت پایین است و از نظر استحکام در سطح مواد پیشرفتهای مانند فیبر کربن قرار دارد، در حالی که قیمت آن به مراتب کمتر است.
وی درخصوص مزیت رقابتی این ملخها گفت: قیمت این ملخها در مقایسه با نمونههای خارجی بسیار پایینتر و تقریبا معادل یکسوم آنها است. در حال حاضر چین پیشرو در تولید انبوه قطعات پهپادهای کشاورزی با قیمت پایین است و رقیب اصلی به شمار میآید. خوشبختانه ما توانستهایم از نظر قیمتی با محصولات چینی رقابت کنیم و حتی از نظر فناوری در سطحی بالاتر قرار داریم.
کامپیوتر پهپاد را بومی سازی کردیم
وی با اشاره به بخش دیگر پهپاد گفت: کامپیوتر پرواز، به عنوان مغز اصلی پهپاد، کلیه فرآیندهای کنترل، هدایت و برنامهریزی پرواز بهصورت خودکار را مدیریت میکند. این سیستم، کامپیوتری کوچک اما بسیار قدرتمند است و طراحی نرمافزاری آن پیچیدگیهای فراوانی دارد. خوشبختانه با همکاری شرکتهای فعال در این حوزه و به صورت کنسرسیومی با همکاری شرکت امید فضا به نتیجه مطلوبی دست یافتهایم و تست عملیاتی آن نیز با موفقیت انجام شده است. انشاءالله در ماههای آینده این محصول به بازار عرضه خواهد شد.
مدیر ارشد این شرکت تاکید کرد: پهپاد وسیله ظریفی است و کوچکترین اشکال می تواند سانحه ساز باشد بنابراین دقت عمل و ضرایب ایمنی برای کنترل پرواز کار را مشکل و پیچیده می کند.
پرمصرف ترین بخش پهپاد با هزینه کم تولید شد
آهنگری با بیان اینکه باتریها یکی از پرمصرفترین و گرانترین بخشهای پهپادهای کشاورزی هستند، گفت: بهطور معمول، هر پهپاد کشاورزی هر دو یا سه ماه نیاز به تعویض ۴ عدد باتری دارد که هزینهای حدود ۲۰۰ میلیون تومان در بر خواهد داشت.
وی ادامه داد: با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران و دیگر مراکز پژوهشی، موفق به تولید باتریهای هوشمند با قابلیت کنترل دما و فرآیندهای ایمنی شدهایم. این باتریها هماکنون در مرحله تستهای عملیاتی قرار دارند و به زودی به صورت تجاری قابل عرضه خواهند بود. این باتری ها لیتیوم پلیمر هستند اما روی باتریهای لیتیوم یون هم کار میکنیم.
مدیر ارشد شرکت با تاکید بر اینکه در زمینه استانداردسازی، باید اشاره کرد که حوزه پهپادهای غیرنظامی در کشور نوپاست و فرآیندهای قانونی و استاندارد سازی و تجاری سازی آن هنوز به طور کامل تدوین نشده است، گفت: در حال حاضر، محصولات خود را مطابق با استانداردهای خارجی تست میکنیم و دستگاههای تست مربوطه را نیز خودمان تولید می کنیم.
عدم وجود زیرساخت های آزمایشی پهپادهای غیرنظامی
وی خاطر نشان کرد: این خلا به شدت حس می شود بنابراین نیاز به قانونگذاری های جدیدی در این زمینه داریم.
آهنگری گفت: متاسفانه آزمایشگاههای تخصصی برای تست پهپادهای سنگین در بخش غیرنظامی در دسترس نیست و مراکز موجود عمدتا در اختیار نهادهای نظامی است. از سوی دیگر، فرآیند اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری تاکنون با پیچیدگیها و دشواریهای زیادی همراه بوده که خوشبختانه اخیرا با تصویب قانونی جدید در مجلس، گامهای مثبتی در جهت تسهیل و اصلاح این فرآیند برداشته شده است.
وی اضافه کرد: امیدواریم با ادامه این روند، بستر قانونی و امنیت اقتصادی لازم برای فعالان این حوزه بیش از پیش فراهم شود.





