تولید ویروس طراح برای کشتن سرطان

سلول های سرطانی از مهارت بالایی در فرار از سیستم ایمنی بدن برخوردار هستند، اما روش درمانی جدید می تواند توانایی سیستم ایمنی در رهگیری سلول های سرطانی را افزایش دهد.

در این روش درمانی جدید، پروتئین های سرطان بداخل یک ویروس مصنوعی تزریق می شوند؛ زمانی که سیستم ایمنی این ویروس را مشاهده می کند، تمامی ویروس های بدن که حاوی پروتئین های مشابه هستند را نابود می کند.

این روش در تئوری می تواند برای مقابله با هر نوع از سرطان مورد استفاده قرار بگیرد. محققان می توانند با گرفتن پروتئین ها از تومور سرطانی بیمار، آنها را درون یک ویروس طراح (designer virus) قرار داده و آن را به بدن بیمار تزریق کنند تا پاسخ سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری تقویت کنند.

ویروس مصنوعی بر پایه ویروس کوریومننژیت لنفوسیتی (LCMV)، که می تواند انسان و جوندگان را آلوده کند، ساخته شد. این ویروس بی ضرر بوده و باعث تحریک پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین، پروتیئن هایی که به این ویروس اضافه شدند، تنها در سلول های سرطانی وجود دارند.

آزمایشات بالینی صورت گرفته بر روی موش ها با نتایج امیدوارکننده ای همراه بوده و محققان بدنبال انجام آزمایش بالینی بر روی انسان هستند.

دانیل پینشور، محقق ارشد دانشگاه بازل تأکید کرد: امیدواریم که نتایج یافته ها و روش ابداعی جدید بتواند بزودی در درمان های سرطان مورد استفاده قرار گرفته و شانس موفقیت آنها را افزایش دهد.

نتایج این دستاورد در Nature Communications منتشر شد.

منبع: telegraph