باشگاه حیات وحش جنگ ستارگان

مجموعه سینمائی جنگ ستارگان، تخیلات چند نسل از عاشقان فیلم و سینما را تحت الشعاع خود قرار داد. علاقه مندان و طرفداران مجموعه های سینمایی عشق و علاقه خود به این فیلم ها را از طرق مختلف اثبات کرده اند، ایستادن در صف های طولانی برای دیدن فیلم، تهیه لباس های مشابه شخصیت های داستان، جمع آوری نسخه های فیلم و نگهداری آن ها و … بخشی از این ابراز علاقه محسوب می شوند. در این میان اما گروهی از دانشمندان و پژوهشگرانی که به این مجموعه از فیلم ها علاقه مند هستند، نام گونه های جدید کشف شده جانوری را با الهام از شخصیت فیلم های مورد علاقه خود انتخاب کرده اند. این موضوع به طور خاص در مورد شخصیت های مجموعه جنگ ستارگان دیده می شود.

گروهی از دانشمندان و پژوهشگرانی که به مجموعه فیلم های جنگ ستارگان علاقه مند هستند، نام گونه های جدید کشف شده جانوری را با الهام از شخصیت های این فیلم  انتخاب کرده اند.

به طور سنتی نام های انتخاب شده برای گونه های موجودات زنده از دو بخش و به زبان لاتین انتخاب می شوند، مثلا نژاد انسان امروزی, هومو ساپیسنس است که بخش اول یعنی هومو به توصیف سرده اختصاص داشته و با بسیاری از سایر انسان های منقرض شده مانند نئاندرتال ها، مشترک است. در این گزارش به معرفی برخی از جانورانی که با الهام از فیلم جنگ ستارگان نامگذاری شده اند، می پردازیم:

ووکی ویویل (Wookiee weevil): نام این شخصیت مشهور در فیلم جنگ ستارگان روی یک نوع سوسک که به تازگی در گینه نو کشف شده است، گذاشته شد. این نام به طور رسمی در سال 2016 میلادی و از طریق مجله زو کیز (journal ZooKeys) منتشر شد.

آمیدالا (Amidala): دیرینه شناسان در سال 2015 با بقایای نوعی فسیل زرافه رو به رو شدند که منقرض شده بود و دارای زائده و برجستگی ویژه ای در پیشانی خود بود. نوع این زائده استخوانی بی شباهت به تزئینات سر و پیشانی شخصیت ملکه آمیدالا در مجموعه جنگ ستارگان نبود و به همین دلیل پژوهشگران نام  Xenokeryx amidalae. را برای وی برگزیدند.

چیوباکا (Chewbacca ): در سال 2009 میلادی دانشمندان حشره شناس موفق به کشف نوعی پروانه پشمالو در جنگل های غرب مکزیک شدند که دارای شباهت زیادی با شخصیت موسوم به چیوباکا در مجموعه جنگ ستارگان بود. به این ترتیب نام Chewbacca moth  برای این پروانه جدید انتخاب شد.

مورچه جدی (Jedi ant): این مورچه که در مناطق کم ارتفاع ماداگاسکار زندگی می کند؛ دارای آرواره هایی بسیار قدرتمند است و پژوهشگرانی که آن را کشف و مورد مطالعه قرار دادند، نام آن را با الهام از شخصیت مشهور مجموعه جنگ ستارگان، جدی انتخاب کردند. این نامگذاری به طور رسمی از طریق ژورنال تخصصی Zootaxa اعلام شد.

میمون آسمان گرد (Skywalker gibbon): در ژانویه سال 2017 میلادی، مجله تخصصی Primatology خبر از کشف نوعی ناشناخته از میمون های خانواده گیبون داد که در جنوب غربی آسیا زندگی می کنند. این میمون با الهام از شخصیت آسمان گرد در فیلم جنگ ستارگان نامگذاری شد. جالب توجه است که این جانور تازه کشف شده در خطر انقراض قرار دارد.

عنکبوت سارلاس (Sarlacc spider): این عنکبوت ترسناک برای نخستین بار در سال 2012 میلادی کشف شده و به دلیل شباهت ظاهری با شخصیت سارلاس در جنگ ستارگان، عنکبوت سارلاس نامگذاری شد. این موضوع از طریق مجله ZooKeys رسما اعلام شد.

کرم دارث وادر میت (Darth Vader mite): در سال 1996 میلادی موزه سیدنی در استرالیا خبر از کشف یک نوع ناشناخته از کرم ها در شرق این کشور داد که تصاویر گرفته شده از وی توسط میکروسکوپ های الکترونیکی، ظاهری بسیاری غیرعادی داشته و به همین دلیل نام وی بر اساس شخصیت منفی مجموعه جنگ ستارگان انتخاب شد.

کرم یودا آکرون(Yoda acorn worm): در سال 2012 میلادی پژوهشگران در مجله Invertebrate Biology خبر از کشف نوعی کرم دریایی که در آب های عمیق اقیانوس اطلس شمالی زندگی می کند دادند که دارای رنگی بنفش و شکلی غیر عادی بود. نوع خاص گوش های این جانور بی شباهت به شخصیت یودا در مجموعه جنگ ستارگان نبوده و به همین دلیل این کرم جدید با این نام شهرت یافت.

گربه ماهی گریدو (Greedo catfish): چشمان آبی برجسته وسر مسطح متعلق به نوعی گربه ماهی کشف شده در سال 2015 که توصیف آن در مجله journal ZooKeys  منتشر شد، اصلی ترین ویژگی های این جانور بود که سبب شد نام وی بر پایه یکی از شخصیت های مجموعه جنگ ستارگان که دارای همین ویژگی ها بود؛ انتخاب شود.