نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دایناسورها چگونه پرواز کردن را آموختند؟

تیمی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد در تلاش هستند با مطالعه الگوهای حرکتی و جهش های ناشی از تلاش بچه طوطی برای پرواز، به چگونگی الگوی پرواز نخستین دایناسورهای بالدار پی ببرند. به باور پژوهشگران، احتمالا تلاش برای پرش از یک شاخه به شاخه دیگر، نخستین فرصت دایناسورهای بالدار برای شروع پرواز بوده است.

پرندگان برای پرش های کوتاه تنها از قدرت پاهای خود استفاده می کنند اما پرش های بلندتر نیازمند تلاش برای پرواز است که در این فرایند باید از بال ها بهره جست. الگوهای ریاضی همچنین حاکی از این موضوع است که پرش های تلفیقی که در آن از قدرت پا و بال ها به طور همزمان استفاده می شود، دارای نتایج بهتری هستند.

در همین رابطه دیانا چین و دیوید لنتینک که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارند با بررسی الگوهای حرکتی و پرش بچه طوطی ها از شاخه ای به شاخه دیگر و تعیین میزان انرژی صرف شده، الگوی حرکتی پرواز اولیه این جانوران را محاسبه کنند. در این تحقیقات از گونه های کوچک طوطی های بومی مکزیک و آمریکای جنوبی استفاده می شود. در این مطالعات فواصل ویژه و محاسبه شده ای بین شاخه ها طراحی شده و پرندگان به امید دریافت غذا اقدام به پریدن از این شاخه ها می کنند. یکی از مهمترین اهداف پزوهشگران از این طرح، بررسی این موضوع است که آیا این الگوی پرش بر پایه محاسبات بوده یا به صورت تصادفی انجام می شود.

پس از انجام تحقیقات نخستین، مشخص شد که پرندگان برای پرش های کوتاه تنها از قدرت پاهای خود استفاده می کنند اما پرش های بلندتر نیازمند تلاش برای پرواز است که در این فرایند باید از بال ها بهره جست. الگوهای ریاضی همچنین حاکی از این موضوع است که پرش های تلفیقی که در آن از قدرت پا و بال ها به طور همزمان استفاده می شود، دارای نتایج بهتری هستند.

به اعتقاد پژوهشگران، نخستین دایناسورهای بالدار نیز از این الگو و مانور حرکتی بهره جسته و در نهایت موفق به پرواز شده اند زیرا تلفیق پرش با استفاده از قدرت پاها و بال زدن می تواند منجر به موفقیت در پرواز شود.

تیم تحقیقاتی فوق در ادامه اقدام به شبیه سازی مدل های پرواز  دایناسورهای اولیه پرنده کرده و دریافتند این تلاش می توانسته میزان پرش دایناسورها را تا 20 درصد افزایش دهد. به این ترتیب گونه هایی از دایناسورها که دارای استخوان بندی سبک تر بودند، از بال های خود بیشتر و بیشتر استفاده کرده و این موضوع سبب تکامل یافتن این عضو و در نتیجه موفقیت در پرواز شده است.

منبع: upi

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل