ژن طاسی چگونه بر زنان تاثیر می گذارد؟

دلیل عمده طاسی در مردان و زنان آلوپسی آندروژنیک است که به نام الگوی مردانه و یا زنانه طاسی نیز شناخته می شود. در موارد ارثی، آلوپسی اندروژنیک می تواند به علت وجود دی هیدروتستوسترون DHT که از هورمون تستوسترون مشتق می شود، به وجود آید.

آنزیمی به نام آلفا ردوکتاز تیپ 2 که در غده های چربی فولیکول های مو یافت می شوند، به تبدیل تستوسترون به DHT کمک می کنند. این ترکیب نیز باعث تاثیر گذاری روی فولیکول های مو می گردد و در نهایت موهای سالم را از بین می برد.

به دلیل اینکه مردان سطح بالاتری از تستوسترون دارند، احتمال تولید DHT در آن ها بیشتر است و به همین نسبت احتمال طاسی نیز در مردان بالا تر است. الگوی طاسی آندروژنیک در مردان به صورت خط هایی ناقص یا طاسی کامل است در صورتی که در زنان این الگو به صورت نازک شدن مو در راس مو ها و کنارهای شقیقه دیده نمی شود.

البته شایان ذکر است که آلوپسی آندروژنیک تنها دلیل طاسی زنان محسوب نمی شود. از دیگر دلایل عمده طاسی می توان استرس بیش از اندازه، زایمان، تغذیه و رژیم های نامناسب و یا جراحی های بزرگ را نام برد. این شرایط می تواند به طور موقت –بین 6 هفته تا 3 ماه بعد از تجربه استرس زا- ادامه داشته باشد. به این نوع طاسی، تلوژن Telogen effluvium گفته می شود.

طاسی در اثر کشش بیش از اندازه نیز نوع دیگری از طاسی در زنان است. این نوع، معمولا در پی بستن مداوم مو ، دم اسبی های سفت، اکستنشن های مو و بافتن مو به وجود می آید. این نوع نیز از انواع موقتی است که بعد از نهایتا 6 ماه آزاد گذاشتن مو بهبود پیدا می کند.

با این وجود، طاسی در زنان تاثیرات بسیار گسترده ای از لحاظ روانی در بیماران دارد. زنانی که مبتلا به طاسی می شوند معمولا دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند و دید منفی نسبت به برخی موارد پیدا می کنند که زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این وجود شایان ذکر است که داروهای کنونی برای درمان طاسی، در واقع چندان موثر نیستند. تنها یک دارو برای درمان طاسی آندروژنیک زنان تولید شده است که سازمان غذا و دارو آن را تایید کرده است. این دارو که با نام تجاری "ماینوکسیدیل" شناخته می شود باعث تحریک رشد فولیکول های مو می گردد.

در مورد طاسی آندروژنیک مردان، علاوه بر ماینوکسیدیل، دارویی به نام "فیناسترید" وجود دارد که این دارو با کاهش سطح DHT از ریختن موها جلوگیری می کند.

تا کنون درمان کاملی برای طاسی زنان یافت نشده است  و محققان در حال بررسی راه های مختلف برای درمان طاسی در زنان و مردان هستند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا