بررسی علمی رویت هلال رمضان المبارک 1438

به گزارش سیناپرس،مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درباره پارامترهای علمی که در زمینه رویت هلال رمضان 1438 هجری قمری وجود دارد، اظهار کرد: این انجمن از اواخر دهه 70 شمسی اقدام به تهیه و انتشار پارامترهای علمی رویت هلال ماه کرده است تا رصدگران ایرانی علاقمند بیش از پیش به این موضوع توجه کنند و در سایه همین اقدامات، شاهد تعداد زیادی از علاقمندان به موضوع رویت هلال به صورت علمی هستیم.
وی ادامه داد: جمعه پنجم خرداد لحظه غروب خورشید ساعت 20:10 دقیقه و 41 ثانیه در تهران خواهد بود و با توجه به لحظه مقارنه و یا تولد ماه که 14 دقیقه بامداد جمعه بوده، سن هلال نزدیک به 20 ساعت است.
عتیقی ادامه داد: ارتفاع هلال در لحظه غروب خورشید نسبتا کم و برابر با شش درجه و 12 دقیقه و 44 ثانیه است. جدایی زاویه ای ماه از خورشید در لحظه غروب خورشید نسبتا مناسب و برابر با 12 درجه و 11 دقیقه و 22 ثانیه است و رصدگران کمتر از 40 دقیقه فرصت دارند تا هلال زیبای رمضان را با فاز 1.25 درصد در افق غربی مشاهده نمایند.
وی خاطر نشان کرد: بدیهی است هرچه به سمت غرب و جنوب کشور جا به جا شویم شرایط بهتری برای رویت هلال رمضان امسال خواهیم داشت. هرچند استفاده از ابزار در نیمه شمالی کشور تقریبا ضروری به نظر می رسد اما گروه های رصدی تلاش دارند تا با انتخاب سایت های رصدی مرتفع با ابزار و با چشم غیر مسلح بتوانند هلال را شکار کنند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پیش بینی می شود این هلال در شامگاه روز جمعه قابل رویت باشد اما باید منتظر حرکت علمی رصدگران در سراسر کشور بود تا با گزارش های خود این مهم را تایید کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا