اصلاح انحراف رنگ ها با نانولنز صاف

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محققان توانستند این لنز را به گونه ای طراحی کنند که به طول موج های رنگ های مختلف پاسخ متفاوتی دهد. این درحالی است که پیش از این، امکان انجام چنین پدیده ای در لنزهای صاف وجود نداشت.

این فناوری می تواند انحراف موجود در لنزهای بزرگ را که دچار محدودیت کارایی و طول موج هستند، رفع کند. در این لنز به جای استفاده از فلز، از یک ماده دی الکتریک برای ساخت نانو آنتن استفاده شده است.

این لنز به جای هدایت رنگ های مختلف به جهت های متفاوت، همه آنها را به یک جهت هدایت می کند و همزمان می تواند سه طول موج را روی یک نقطه متمرکز کند.

نخستین گام در مسیر ساخت این لنز در سال 2012 با ساخت یک قطعه شیشه ای صاف و نازک برداشته شد که می توانست روی نور اثر بگذارد.

در این پژوهش، محققان با استفاده از آنتنی که روی لنز نصب شده بود، موفق به اثرگذاری مختلف روی طول موج ها شدند.

این روش نوعی اصلاح رنگ نیز محسوب می شود؛ در سیستم های اپتیکی رایج باید از چند لنز مختلف برای این کار استفاده شود اما در این روش تنها با یک لنز می توان اصلاح رنگ را انجام داد.

گفته می شود، این محصول می تواند انقلابی در حوزه میکروسکوپی، عکاسی و اخترشناسی ایجاد کند. همچنین با این لنز می توان ادوات مخابرات نوری را کوچکتر و از آن در ساخت دوربین های کوچک نیز استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Science به چاپ رسیده است.