تحول رقومی(دیجیتال) در وزارت علوم با تاکید بر بازطراحیِ اجزای مأموریتی نظام آموزش عالی

 

نشست تخصصی با موضوع هم‌اندیشی پیرامون پیش نویس سند تحول رقومی (دیجیتال) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با هدف تبیین و نهایی‌سازی مفاد این سند، به میزبانی اداره کل فناوری اطلاعات، هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سینا، دکتر محمدهادی زاهدی مدیرکل فناوری اطلاعات، هوشمندسازی فناوری اطلاعات وزارت علوم با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای تحول رقومی در تمامی ارکان حکمرانی، به بیان مقدمه‌ای جامع در خصوص مفاهیم بنیادین تحول رقومی به تشریح الزامات و ملاحظات تحقق تحول دیجیتال در سازمان پرداخت و سپس رویکردهای وزارت علوم به این حوزه را تبیین نمود.

زاهدی با اشاره به اینکه تحول رقومی یا دیجیتال در آموزش عالی به معنای بازطراحیِ تمام اجزای مأموریتی آموزش عالی، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات تابعه (آموزش، پژوهش، خدمات به جامعه، مدیریت، و تعامل با صنعت) با اتکا به حکمرانی داده، سرویس‌های دیجیتال و فناوری‌های نوین (از جمله هوش مصنوعی، زیرساخت‌های ابری، هویت دیجیتال، پلتفرم‌های یادگیری) است، اعلام داشت که دستاورهای این تحول یعنی مهارت، خلاقیت، نوآوری، اثرگذاری اقتصادی باید به‌طور محسوس و قابل اندازه‌گیری ارتقاء یابند.

وی با اشاره به تکالیف قانونی از جمله تکالیف برنامه هفتم پیشرفت در بندهای متعددی از جمله مواد 64، 66 ،93 ، 95، 97،  104 و 107 بر لزوم کاربردی سازی علوم با بهره گیری از فناوری های نوین و استقرار سامانه های هوشمند و بازنگری در ساز و کارهای فعلی و حرکت به سمت تحول رقومی(دیجیتال) در حوزه های آموزش، پژوهش، فناوری، از اهتمام حاکیمیت بر استقرار نظام های حکمرانی داده محور و اجرای پروژه های پیشران دولت الکترونیک و دولت هوشمند خبر داد.

دکتر زاهدی دبیر کمیته تحول رقومی(دیجیتال) وزارت علوم با بیان اینکه تحول رقومی یک تحول فرهنگی، راهبردی و فرآیندی است که در آن فناوری‌های دیجیتال به عنوان ابزار پیشرفت به طور یکپارچه در تمام جنبه‌های آموزش عالی ادغام می‌شوند، اعلام داشت: در این تحول قرار است ارزش‌های جدیدی خلق شوند، تجربه ذی‌نفعان (دانشجویان، دانش آموختگان، اساتید، یاوران علمی _کارکنان)) ارتقا پیدا کنند و الگوهای فعلی متحول شوند.

زاهدی با بیان اینکه تحول دیجیتال در عصر امروز برای نوآوری،ایران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای بقا و رقابت در عرصه جهانی است، گفت: این تحول یک سفر طولانی‌مدت است و نه یک مقصد و باید آماده باشیم برای عبور از سکوهای دانشگاهی به سمت دانشگاه های سکویی.

در ادامه نشست دکتر حمیدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز به تشریح برخی مفاد و محتوای سند پیشنهادی اشاره داشت و گفت: چشم انداز این سند ایجاد نظام آموزش عالی هوشمند، مأموریت‌محور و عدالت‌محور است که با تولید فناوری بومی و تربیت سرمایه انسانی ماهر و متخصص، قابلیت رقابت بین‌المللی، نقش محوری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال کشور ایفا کند.

در ادامه نشست، دکتر جاویدان معاون فناوری و نوآوری موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، به ارائه گزارش با موضوع «نقشه راه تحول دیجیتال در موسسه ISC» پرداخت و تجارب و برنامه‌های عملیاتی این موسسه در مسیر تحول دیجیتال را برای جمع حاضر به اشتراک گذاشت.

شایان ذکر است در این نشست تخصصی نمایندگانی از صندوق رفاه دانشجویان، موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، سازمان امور دانشجویان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و همچنین نمایندگانی از معاونت پژوهشی، معاونت آموزشی، معاونت اداری، مالی و معاونت فناوری و نوآوری وزارتخانه حضور داشتند.

منبع
وزارت علوم تحقیقات وفناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا