پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، نشست تخصصی «نسل آلفا بدون فیلتر: نگاهی به ارزشها، نگرشها و رفتارهای نسل آینده» را با حضور اعضای هیأت علمی و کارشناسان این حوزه برگزار کرد. در این برنامه، سخنرانان بر اهمیت پژوهش، توانمندسازی دیجیتال و بازتعریف آموزش نسل نو تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری سینا، نشست تخصصی «نسل آلفا بدون فیلتر: نگاهی به ارزشها، نگرشها و رفتارهای نسل آینده» روز بیستم مهرماه ۱۴۰۴ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار شد. در این نشست، دکتر ثریا احمدی، دکتر فروزنده جعفرزادهپور و دکتر علی حاتمی به بررسی ابعاد گوناگون رشد، تربیت و زیست رسانهای نسل آلفا پرداختند.
دکتر ثریا احمدی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه در این نشست به توانمندسازی نسل دیجیتال پرداخت و گفت: نسلی که امروز وارد عرصه دیجیتال شده، توانسته خود را با فضاهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی سازگار کند، اما بسیاری از کاربران هنوز آگاهانه از این فضاها استفاده نمیکنند و این میتواند آسیبزا باشد.
وی افزود: ما نمیخواهیم نسلی داشته باشیم که صرفاً محتوا مصرف کند، بلکه باید راهحلهای معنادار خلق کند و در چرخه الگوریتمها گرفتار نشود.
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه خاطرنشان کرد: نسل آلفا قبل از تولد با فضای دیجیتال آشنا بوده و گروههای مرجع آنها اینفلوئنسرها هستند. زندگی آنها عمدتاً در هوش مصنوعی و بازیها خلاصه میشود و توجهشان بسیار محدود است.
وی تأکید کرد: نسل امروز کاربران فعال فضای دیجیتال باید مهارتهای عاملیت دیجیتال را بیاموزند و آگاهانه از این فضاها بهره ببرند.
احمدی در پایان گفت: هدف ما پرورش نسل دیجیتال توانمند است، نه صرفاً دیجیتالزادگان؛ باید نگاه انتقادی، خودنویسی و تولید محتوای اخلاقی را به کودکان آموزش دهیم.
دکتر علی حاتمی عضو هیأت علمی و رئیس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری با اشاره به ویژگیهای نسل آلفا گفت: این نسل شامل کودکانی است که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ متولد شدهاند و از بدو تولد در فضایی رشد کرده که تبلتها، تلفنهای هوشمند و دستیاران صوتی بخشی از زندگی روزمره آنهاست.
وی افزود: نسل آلفا خلاقیت بالا، تفکر سیستمی و توانایی چشمگیری در حل مسائل پیچیده دارد و از همان کودکی میپرسد “چرا” و “چگونه”.
حاتمی تأکید کرد: نسل آلفا محتوای کوتاه، تصویری و الگوریتمی را ترجیح میدهد و این الگو سبک توجه و یادگیری آنها را شکل میدهد.
وی افزود: کودکان نسل آلفا در تصمیمهای مصرفی خانواده مشارکت فعال دارند و تجربه نوعی کارآفرینی دیجیتال را پشت سر میگذارند.
حاتمی در پایان گفت: نسل آلفا، دیجیتالزاده است اما انسان میماند؛ اگر امروز او را با اخلاق، معرفت و سواد فناوری تربیت کنیم، توان ساختن جهانی خلاق و مسئول را دارد.
دکتر فروزنده جعفرزادهپور عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با اشاره به ویژگیهای جامعهپذیری نسل آلفا بیان کرد: این نسل تازه در آستانه ورود به عرصه کنش اجتماعی است و هنوز تجربه حضور فعال در میدانهای اجتماعی را ندارد.
وی توضیح داد: زمینههای جامعهپذیری نسل جوان در دهههای اخیر دچار دگرگونی شده و کاهش ارتباطات چهرهبهچهره، انتقال ارزشها و هنجارها را با چالش مواجه کرده است.
وی اضافه کرد: نسل آلفا هویت خود را از طریق حضور در شبکههای اجتماعی مجازی میسازد و ارزشها و باورهای آنها با نسلهای گذشته تفاوت دارد.
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه ادامه داد: نسل جدید کار میکند تا بتواند زندگی و تفریح خود را تأمین کند و آموزشهای نظری برای آنان جذاب نیست.
جعفرزادهپور خاطرنشان کرد: آنها فردگرا هستند و تمایل دارند از طریق انجام دادن، یادگیری را تجربه کنند.