نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحول صنعت گردشگری در پرتو هوش مصنوعی

 

 

یک استاد دانشگاه گفت: در آینده نزدیک شاهد حضور چشمگیر و پررنگ هوش مصنوعی در صنعت گردشگری به ویژه پخش واحدهای خدماتی از جمله هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی خواهیم بود.

فرزانه صدقی: امروزه ردپای هوش مصنوعی را می‌توان در تمامی حوزه‌ها مشاهده کرد. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنی نیست. در حال حاضر هوش مصنوعی با ورود به این صنعت تغییر و تحولات چشمگیری در ارائه خدمات مسافرتی به وجود آورده است.

فرید جواهرزاده، عضو شورای علمی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا ،  گفت: امروزه هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف باعث پیشرفت کسب و کارها شده است. در این بین هوش مصنوعی صنعت سفر و گردشگری را نیز متحول کرده است.

استاد رشته جهانگردی و هتلداری کشور افزود: هرچند هوش مصنوعی به طور کلی دارای توانایی انجام وظایفی است اما به عملکرد شناختی انسان نیز نیاز دارد. هوش مصنوعی می‌تواند در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی کند و در عین حال به طور بالقوه خطای انسانی را کاهش دهد یا از بین ببرد. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد حضور چشمگیر و پررنگ هوش مصنوعی در صنعت گردشگری به ویژه پخش واحدهای خدماتی از جمله هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی باشیم.

رئیس دوره اول و دوم انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهارکرد: به عنوان مثال هوش مصنوعی می‌تواند برای بهبود، سفارش‌سازی، پیشنهاد، توصیه‌ها و در واقع علایق مشتریان در بهترین و در کمترین زمان لازم به شیوه‌های مختلف بپردازد. از این جهت ما می‌توانیم مزایای هوش مصنوعی را در صنعت سفر برشماریم.

وی تصریح کرد: موضوع برنامه‌ریزی سفر سفارشی، یکی از مهمترین بخش‌هایی است که صنعت سفر و گردشگری از هوش مصنوعی بهره‌‎مند می‌شود. باید بپذیریم که اکنون یک درصد قابل توجهی از گردشگران زمانی که می‌خواهند به سفر بروند، خودشان با کمک گوشی‌های همراه و سیستم‌های هوشمند و رایانه‌ای که در اختیار دارند، برنامه‌ریزی سفر را انجام می‌دهند.

 

 

بیشتر بخوانید:

مقاصد گردشگری ایران با کمبود هتل مواجه‌اند

سهم ۵ درصدی صنعت گردشگری از تولید ناخالص ملی

 

 

وی ادامه داد: تقریبا نیمی از گردشگران دنیا دیگر برای سفرشان نیاز به راهنما ندارند و از برنامه‌های هوشمند در گوشی‌های همراهشان استفاده می‌کنند و از راهنمایی‌های اپلیکیشن ها و امکانات آن بهره‌مند می‌شوند بنابرین نرم‌افزارهای سفر کلید واژه این قضیه است که می‌تواند به گردشگران و علاقمندان سفر کمک کند.

به گفته وی، هوش مصنوعی در این خصوص بسیار می‌تواند اولویت‌های مسافرت و علاقمندی‌های گردشگران را طراحی و بازآفرینی کند. کاری که اغلب شرکت‌های مسافرتی دنیا انجام می‌دهند (خدمات، شخصی‌سازی و سفارشی به مشتری) امروزه توسط نرم‌افزارها و هوش مصنوعی به خوبی و راحتی و در دسترس همه علاقمندان قرار می‌گیرد.

جواهرزاده یادآورشد: هوش مصنوعی می‌تواند گردشگران را از ظرفیت‌های سفر، از شیوه‌های خوب سفر رفتن آگاه سازد. آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی هم قادر خواهند بود تا خدمات بهتری را ارائه دهند و مشتریان بیشتری را جذب کنند. همچنین مشتریان در سفر خودشان نیز می‌توانند از فناوری‌های هوش مصنوعی به عنوان مثال برای یافتن مکان‌های جدید و انجام تجربه جدید استفاده کنند.

 

ارائه خدمات شبانه روزی چت‌بات‌ها به گردشگران

عضو شورای علمی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: یکی دیگر از خدماتی که هوش مصنوعی در سفر ارائه می‌دهد و شاید از آن به عنوان یکی از جذاب‌ترین کاربردها نام ببریم، وجود چت بات‌ها یا ربات‌های پرسش و پاسخ برای کمک کردن به افراد است؛ معمولا این چت‌بات‌ها و ربات‌ها به طور شبانه روزی آنلاین هستند و به گردشگران، علاقمندان و متقاضیان خدمات ارائه می‌دهند.

استاد رشته جهانگردی و هتلداری کشور افزود: چت بات به نوعی بخشی از امکانات توسعه کسب و کار تلقی می‌شود و اینکه چت‌بات‌ها بتوانند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی بهترین پاسخ را در بهترین و در کمترین زمان ممکن به شکل آنلاین در دسترس مشتریان خودشان قرار بدهند.

وی بیان کرد: مهمترین نکته این است که دیگر پلتفرم‌ها، آژانس‌های مسافرتی و اپراتورها را از گماردن کارشناس پشتیبانی معاف می‌کند و بخشی از نیروی انسانی را در واقع کاهش می‌دهد. پس بنابراین می‌توانیم بپذیریم که هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش نیروی انسانی و در نتیجه کاهش هزینه‌های کارمندان در تاسیسات گردشگری کمک قابل توجهی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار آن تجزیه، تحلیل و پردازش داده‌ها مطرح است. ارزیابی داده‌ها از جمله موضوع‌هایی و شیوه‌های است که در نرخ گیری و قیمت‌گذاری داریم که معمولا چالش‌هایی را برای مدیران صنعت گردشگری به وجود می‌آورد. این چالش‌ها قابل رفع هستند یعنی مرتب‌سازی سریع و دقیق مقادیر در صنعت سفر، اشتباه‌های انسانی که در این قضیه دخالت دارد، قابل رفع و رجوع است.

 

تجربه سفری راحت؛ ارمغان هوش مصنوعی

جواهرزاده ادامه داد: در حوزه اجرا هم ردپای هوش مصنوعی در جای جای شبکه و ارکان صنعت گردشگری قابل  مشاهده است. به عنوان مثال اکنون روند تفکیک و جابجایی چمدان‌ها در فرودگاه‌ها به لطف ربات‌ها و سیستم‌های مرتبط خیلی راحت و خودکار و به اصطلاح به شکل هوشمندانه انجام می‌شود.

وی افزود: امروزه در بسیاری از مراکز مشاهده می کنیم که سیستم‌های تشخیص چهره استفاده می کنند. یا در سیستم‌های ورود خروج در مرزها و گیت‌های ورودی کشورها یا سیستم‌های حمل و نقلی، کاربردهای هوش مصنوعی به شدت تداوم پیدا کرده است. به عنوان مثال نرم‌افزار تشخیص چهره، الگوهای صورت افراد را شناسایی و احراز هویت افراد را ضبط، تجزیه و تحلیل و مقایسه می‌کند. داده‌های اصطلاحا بیومتریک یعنی مجموعه‌ای از ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری را پردازش می‌کند. فیلترهایی تولید می‌کند که جزئیات چهره را از یک تصویر به ویژگی‌های عددی با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی تبدیل می‌کند.

رئیس دوره اول و دوم انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهارکرد: هوش مصنوعی در واقع می‌تواند در ارائه طریق و کنترل گیت‌هایی که در فرودگاه‌ها وجود دارند، کمک کند. امروزه با صف‌های طویل گردشگران مواجه هستیم که این مشکلات می‌تواند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی کاملا حل و فصل شود و مسافران بتوانند سریعتر و آسان‌تر از بازرسی‌ها عبور کنند.

وی تاکید کرد: گاهی دریافت کارت پرواز و مراحل تحویل بار گردشگران با کمک هوش مصنوعی سرعت پیدا می‌کند و از حضور انسان به عنوان یک کاراکتری که باید آنها را به یکدیگر اتصال بدهد، رد می‌شود. به نوعی می‌توانیم بگوییم که شرایطی را به وجود می‌آورد که افراد می توانند در سیستم پویا مانند فرودگاه، ایستگاه‌های مترو یا راه‌آهن بلافاصله زمان ورود و خروج خودشان را بدون حضور شخص دیگری با کمک هوش مصنوعی و در کمترین زمان و بدون هیچ مشکلی انجام دهند.

وی در پایان گفت: آنچه مسلم است، در آینده با طیف گسترده ای از هوش مصنوعی در سند سفر و گردشگری در سطح جهان مواجه خواهیم شد به گونه‌ای که سفر را راحت‌تر، دلپذیرتر و در دسترس‌تر برای گردشگران خواهد کرد.

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل