از شکلک ها بیشتر استفاده کنیم

شکلک ها (emoji) یکی از پر کاربردترین ابزار در پیام های کوتاه و شبکه های اجتماعی محسوب می شوند و طیف گسترده ای از این شکلک ها، از چهره های خندان تا ماشین و هواپیما و گل و انواع غذاها، طراحی شده اند.

تخمین زده می شود که 90 درصد کاربران اینترنت در سراسر دنیا – حدود 3.2 میلیارد نفر – هر روزه از این شکلک ها استفاده می کنند.

پروفسور ویویان ایوانز، یکی از کارشناسان برجسته بریتانیا در حوزه زبان و ارتباطات عنوان می کند که این شکلک های رنگارنگ، عملکردی بیش از بامزه کردن متن های ارسالی برای دوستان و خانواده ایفا می کنند.

پروفسور ایوانز در کتاب جدید خود، در کتاب The Emoji Code (کد شکلک) تأکید می کند، این شکلک های کارتونی به زنان و مردان برای برقراری ارتباط بهتر با یکدیگر کمک می کند؛ چراکه این تصاویر می توانند معنای واضح و روشن هر پیام را به گیرنده منتقل کنند.

ایوانز می گوید: مثلا زمانی که مردی به همسرش پیام می دهد که قصد دارد بعد از اتمام کار، با دوستان خود بیرون برود و خانم در جواب فقط می نویسد "هر کاری دلت می خواهد انجام بده"، اینجا مقصود واقعی چیست؟ در واقع منظور خانم از این جمله این است که "تو من را خوب می شناسی و می دانی که به این کار راضی نیستم".

پروفسور ایوانز استدلال می کند که اگر متن ها به همراه شکلک (های متناسب) برای مردان ارسال شود، آنها بهتر می توانند مفهوم پیام طرف مقابل (بویژه زنان) را درک کنند.

زمانی که خانم این جمله "هرکاری دلت می خواهد انجام بده" را با همراه شکلک "چهره عصبانی" یا "چهره ناامید" در انتهای متن برای همسرش ارسال می کند، این کار یک نشانه غیرکلامی به گیرنده پیام می دهد که تفسیر جمله را برای مرد آسان تر می کند و می تواند رفتار متناسبی از خود بروز دهد.

یکی دیگر از مصادیق سوء برداشت در متن های نوشتاری، پاسخ "هیچ چیز" است. بسیاری از مواقع، افراد در پاسخ به این سوال که اتفاقی افتاده است؟ تنها با کلمه "هیچ چیز" پاسخ می دهند. امکان درک این مفهوم در پیام کوتاه وجود ندارد.

اما فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است تا افراد با افزودن یک شکلک متناسب مانند "صورت کسل" یا "چهره اخمو"، حالت یا حس واقعی خود را به گیرنده پیام منتقل کنند.

به گفته ایوانز، افرادی که در ارتباطات دیجیتال خود از شکلک ها استفاده نمی کنند، در بیان منظور یا انتقال احساسات خود دچار چالش می شوند و این کار در برخی موارد حتی باعث سوء برداشت مخاطب از پیام می شود.

پروفسور ایوانز با تأکید بر اینکه شکلک ها در ارتباطات دیجیتال امروزی بسیار ضروری هستند، خاطر نشان می کند: درحال حاضر در انقلاب صنعتی چهارم به سر می بریم و ارتباطات آنلاین، تقریبا تمام جنبه های تعاملات چهره به چهره ما را در بر گرفته اند. استفاده از شکلک ها در ارتباطات دیجیتال، به بیان بهتر احساسات و درک آن از سوی دیگران (مخاطبان) کمک می کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا