اولین نشست کارگروه توسعه رسانهای پارکهای علم و فناوری کشور با حضور مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران روابطعمومی پارکهای علم و فناوری برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری سینا، در اولین نشست کارگروه توسعه رسانهای پارکهای علم و فناوری کشور که با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری و مدیر روابطعمومی این وزارتخانه و همچنین دبیر و اعضای این کارگروه صبح روز شنبه (5مهرماه) برگزار شد، بر همافزایی رسانهای پارکهای علم و فناوری برای روایت امیدآفرین از زیستبوم فناوری و نوآوری کشور تاکید شد.
دکتر محمدنبی شهیکی معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در این نشست، بر اهمیت انعکاس برنامههای ملی معاونت فناوری وزارت علوم توسط روابط عمومی پارکها تأکید کرد و گفت: معرفی مؤثر فعالیتها میتواند زمینهساز جذب سرمایهگذار برای واحدهای فناور و زیرساختهای پارکها باشد. باید بدانیم برش استانی هر پارک چگونه تعریف میشود و چه سناریویی برای روایت آن با هدف جذب سرمایه گذار مناسب است.
وی گفت: باید به سمتی برویم که پارکهای علم و فناوری به عنوان مراکزی اقتصادی و بازیگرانی حرفهای در سطح کشور شناخته شوند و با استفاده از قالبهای متناسب رسانهای این اهداف دنبال شوند.
دکتر شهیکی با اشاره به برنامههای ملی معاونت فناوری و نوآوری از جمله ایجاد شبکه ملی منتورینگ و ایجاد شبکه کارگزاران مالکیت فکری، خواستار تدوین استانداردهای فعالیت رسانه ای متناسب با اقتضائات حوزه فناوری شد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خواستار همراهسازی رسانههای محلی، صدا و سیما، و فضاهای شهری در فرآیند اطلاعرسانی فعالیتهای پارک ها به ویژه در مورد برنامههای کلان و ملی شد و افزود: باید شبکهای از کارگزاران رسانهای ایجاد کنیم و آنها را توانمند سازیم تا در آینده نزدیک بتوانیم تصویری دقیق از توانمندیهای پارکها ارائه دهیم و مخاطبان را جذب کنیم.
وی تصریح کرد: کار روابط عمومی صرفا پوشش برنامه های رییس پارک نیست و باید تمرکز بر برندسازی پارک و معرفی محصول و خدمات شرکتهای عضو پارک و توانایی ها و ظرفیتهای پارک باشد.
روایتگری فعال از زیستبوم نوآوری
در ادامه این نشست دکتر محمدعلی دادگسترنیا دستیار رسانهای وزیر و مدیر روابط عمومی وزارت علوم، با تأکید بر تحول در نقش روابط عمومیها، گفت: روابط عمومی باید از حالت سنتی و صرفاً وابسته به رئیس خارج شود و به سمت روایتگری فعال از زیستبوم نوآوری حرکت کند.
وی پرداختن به موضوع فناوری را جزو اولویتهای اصلی وزارت علوم عنوان کرد و بر اهمیت بازتاب فعالیتهای بخش خصوصی، شرکتهای دانشبنیان و نخبگان تأکید کرد و افزود: تولید گزارشهای کوتاه، جذاب و هدفمند میتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و تصویر واقعیتری از ظرفیتهای پارکها ارائه دهد.
مدیر روابط عمومی وزارت علوم همچنین خواستار افزایش نشستهای خبری پارکها و تقویت جریان اطلاعرسانی حوزه فناوری شد و حمایت و پشتیبانی کامل وزارت از پارکهای علم و فناوری را اعلام کرد.
وی با اشاره به اهمیت روایت در بیان و معرفی فعالیت شرکتها، گفت: روایتگری درست تمایز ایجاد می کند و باعث جذب مخاطب میشود.
پارکهای علم و فناوری «کانونهای امید» کشور
در این نشست، دکتر توحید فیروزان، با اشاره به تلاشهای دو دهه اخیر برای افزایش سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی کشور، گفت: حدود 20 سال است که تلاش می شود نسبت R&d به GDP کشور از نیم درصد فعلی به ۲ درصد برسد که به دلایل مختلف عملی نشده است.
وی یکی از دلایل این عدم موفقیت را, عدم اعتقاد جدی و عملی مدیران به تحقیق و پژوهش و عدم صرف بودجه های پژوهش در جای خود عنوان کرد و افزود: برای اینکه بتوان چنین شاخصهایی را ارتقا داد، نیازمند شکستن هستههای سختی هستیم که در این فرآیند ایجاد شده است. روابط عمومیهای پارکهای علم و فناوری به عنوان خط مقدم شکستن این هستههای سخت هستند.
سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد را «کانونهای امید» در کشور عنوان کرد و گفت: روابط عمومیها باید با روایتهای مؤثر و جذاب از فعالیتهای فناورانه، نوآورانه و دانش بنیان در سطح زیست بوم فناوری در کشور که عمدتا توسط جوانان هم در حال انجام است، بیان کنند و این امید را در جامعه تکثیر کنند.
وی افزود: وظیفه روابط عمومیهاست که اخبار و محتواهای خوب و روایت جذاب فعالیتهای فناورانه را به گوش اقشار مختلف جامعه برسانند.
همافزایی و یکپارچگی رسانهای پارکهای علم و فناوری برای امید آفرینی
در ابتدای این نشست، بهزاد رشیدی دبیر کارگروه توسعه رسانهای پارکهای علم و فناوری کشور، با تشریح برخی از شرایط و واقعیات روابط عمومی در پارکها، گفت: اغلب مدیران روابط عمومی در سطح پارک ها افرادی کاربلد و تلاشگر هستند و این کارگروه برای راهبری و ایجاد انسجام، یکپارچگی، همافزایی فعالیتهای رسانهای معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و پارکهای علم و فناوری کشور ایجاد شده و بر اساس راهبردهای این معاونت، برنامه ای یک ساله تهیه شده تا بعد از تصویب، از این پس مبنای فعالیت دبیرخانه کارگروه و پارکهای علم و فناوری باشد.
وی ایجاد هماهنگی در فعالیتهای رسانهای پارکها، ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات محتوایی و رسانهای، کمک به تقویت برند رسانهای پارکها و افزایش ضریب نفوذ و تاثیرگذاری پیامهای معاونت فناوری و پارکها در رسانههای ملی، منطقهای و شبکههای اجتماعی را دیگر اهداف این کارگروه دانست و ابراز امیدواری کرد: با حمایت و پشتیبانی معاونت فناوری و نوآوری و همچنین روابط عمومی وزارت علوم، شاهد تاثیرگذاری بیشتر روابط عمومی پارک ها باشیم.
در این نشست همچنین طیب اسکندرینژاد، مرضیه خانزاده، عبدالرضا خورشیدی نیا، سعید شیخی، میتراسادات ناظر، سید محمود یعقوبی و دانیال معظمی مدیران روابط عمومی پارکهای علم و فناوری قزوین، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، گلستان و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به عنوان اعضای کارگروه توسعه رسانهای پارکهای علم و فناوری کشور حضور داشتند و هریک طی سخنانی نظرات و پیشنهادات خود را در مورد برنامههای توسعه پارکهای علم و فناوری در زمینه رسانه بیان کردند.