برندگان چالش شیمی سبز و پایدار بنیاد الزویر مشخص شدند

چالش شیمی سبز و پایدار (Green and Sustainable Chemistry Challenge) بنیاد الزویر، یک همکاری مشترک میان این بنیاد و مجلات شیمی الزویر است. پروژه های تحقیقاتی حاضر در این رقابت، به چالش های پیش رو در کشورهای درحال توسعه با محوریت انرژی، آب، کاهش تولید زباله، کشاورزی و پزشکی می پردازند.

پنج فینالیست نهایی چالش 2017 از میان 700 شرکت کننده، پروژه های تحقیقاتی خود را در دومین کنفرانس شیمی سبز و پایدار در برلین ارائه کردند.

در نهایت، دکتر دنیس پیرس د لیما (Denis Pires de Lima) از دانشگاه فدرال ماتو گروسو دو سول در برزیل و دکتر چیوما بلیز چیکره (Chioma Blaise Chikere) از دانشگاه پورت هارکورت در نیجریه، به ترتیب به عنوان نفر اول و دوم چالش شیمی سبز و پایدار 2017 بنیاد الزویر معرفی شدند.

مطالعه صورت گرفته توسط دکتر دنیس پیرس شامل استفاده از گیاهان بومی از جمله بادام هندی (cashew) برای مقابله با بیماری های منتقله از طریق پشه با استفاده از حشره کش های دوستدار محیط زیست است.

دکتر پیرس پس از دریافت جایزه 50 هزار دلاری بنیاد الزویر گفت: تحقیق من، یک پروژه ساده و مقیاس پذیر است که می تواند به بهبود کیفیت زندگی میلیون ها نفر از مردم برزیل که درگیر پشه ناقل زیکا هستند، کمک کند.

تحقیق دکتر چیوما بلیز نیز بر روی یک روش اصلاح زیستی (ecoremediation) زمین که توسط نشت نفت خام دچار آلودگی و تخریب شده است، متمرکز است.

دکتر بلیز نیز که جایزه 25 هزار یورویی این بنیاد را دریافت کرد، عنوان داشت: این جایزه، دسترسی من به امکانات پژوهشی بهتر را تسهیل کرده و به توانمندسازی زنان محلی نیجریه از طریق اصلاح زیستی و بهبود تنوع زیستی کمک می کند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: Elsevier

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا