نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ملات سبز پلیمری جایگزین سیمان می‌شود/ بازار محصولات دانش‌بنیان باید تقویت شود

 

 

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران موفق به تولید ملات سبز پلیمری شده‌اند؛ محصولی که دانش تولید آن تنها در انحصار ایران است و ضمن کاهش هدر رفت انرژی، میزان مصرف آب را  نیز کاهش می‌دهد.

 

فرزانه صدقی: امروزه میزان هدر رفت آب و اتلاف انرژی در صنعت ساختمان زیاد است؛ این مساله در کشوری مانند ایران که اغلب شهرهای آن با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. در حال حاضر پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران موفق به تولید ملات خمیری پلیمورتکس (ملات سبز پلیمری) شده‌اند؛ ملاتی که می‌تواند ضمن کاهش هدر رفت انرژی، میزان مصرف آب را کاهش دهد. قطعا بکارگیری از این محصول و محصولات دانش‌بنیان دیگری که دوستدار محیط زیست هستند در پروژه‎هایی ملی می‌توانند نقش مهمی درکاهش میزان هدر رفت انرژی ایفا کنند.

واکاویی بیشتر این مساله باعث شد تا خبرگزاری سینا گفت‌وگویی اختصاصی با علیرضا بهلولی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بتن اکسیر پادیر، تولید کننده انحصاری ملات خمیری پلیمورتکس (ملات سبز پلیمری) انجام دهد که در ادامه آن را می‌خوانید.

 

چه ضرورتی باعث شد تا شرکت شما به فکر تولید ملات خمیری پلیمورتکس (ملات سبز پلیمری) باشد؟ این محصول از چه مزایایی برخوردار است؟

ملات سبز پلیمری کاملا آماده مصرف با حالت فیزیکی خمیری است که برای دیوار چینی در پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارد.  دیگر با استفاده از این محصول برای ساخت ملات نیازی به ماسه، آب، سیمان و حتی کارگر نیست به همین دلیل می‌تواند سرعت اجرای پروژه‌های سختمانی را افزایش دهد. از سوی دیگر می‌تواند مصرف آب در پروژه‌ها را کنترل کند؛ در هر متر مربع تقریبا می‌تواند۸۰ تا ۱۲۰ لیتر آب را صرفه‌جویی کند. همچنین می‌تواند باعث سبک‌سازی سازه‌ها و ساختمان‌های در حال ساخت شود و به دلیل اینکه نیازی به آماده سازی ندارد و می‌تواند بهره‌وری نیروی انسانی را افزایش دهد.

به ازای هر 40 کیلوگرم ماسه، سیمان و آب که در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود، می‌توان یک کیلو و نیم ملات سبز پلیمری در پروژه‌ها  استفاده کرد. انتقال دادن مصالح در روش‌های مرسوم باعث می‌شود مصرف زیادی انرژی اتلاف شود زیرا حجم زیادی از ماسه، سیمان باید توسط 20 تا 25 کامیون یا ماشین‌های حمل بار انتقال داده شود. در حالی که تنها با یک یا دو ماشین می‌توان این ملات‌ها را جابه جا و دیوارچینی کرد. از سوی دیگر ضمن کاهش مصرف سوخت، حجم بار ترافیک شهری به واسطه تردد کامیون‌ها در سطح شهر کاهش پیدا می‌کند.

 

 

 

در حال حاضر استفاده از این محصول برای ساخت پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ تاکنون در پروژه ملی نیز مشارکت داشته‌اید؟

بله خوشبختانه استفاده از این محصول به علت مزایای اقتصادی که دارد برای انجام پروژه‌های ساختمانی مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. تقریبا بالغ بر ۳۰ هزار واحد مسکونی در ایران و کشورهای اطراف از این محصول استفاده کرده‌اند و تاکنون با تولید و بکارگیری از این محصول توانسته‌ایم ۲۰۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشیم؛ این عدد معادل مصرف یک شهر تقریبا۵۰۰۰ نفری برای مدت یک سال است.

یک نکته بسیار مهم دیگر اینکه ما هنگام استفاده از مصالح سنتی در ساخت پروژه‌ها هدررفت و پرت بسیار زیادی داریم؛ تقریبا 20 درصد مصالح سنتی در پروژه‌ها تبدیل به نخاله می‌شوند. این محصول میزان پرتی مصالح را به صفر درصد رسانده است؛ محصول کاملا تا قطره آخر و بدون هیچ پرتی در پروژه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آیا این ملات برای تمامی آب و هوایی قابلیت استفاده را دارد یا تنها برای ناحیه خاصی تولید شده است؟

این محصول دو نوع دارد. یک نوع از محصولات کاملا برای انواع و اقسام مناطق مرطوب و شرجی شمال و جنوب کشور قابل استفاده است. محصول دیگرمان عمومی‌تر است و برای ساختمان‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با هر دو طیف از این محصول می‌توانیم سهم خوبی در بازار داشته باشیم.

 

 

بیشتر بخوانید:

جنگ ۱۲ روزه در نقدینگی شرکت‌های دانش‌بنیان تداخل ایجاد کرد

تورم و نرخ بهره بانکی؛ عامل کساد تولید دانش بنیان‌ها

 

 

اشاره کردید که این محصول اکنون در پروژه‌های ساخت و ساز چند کشور نیز مورد استفاده قرار گرفته است؟ در حال حاضر این محصول به کدام کشورها صادر شده است؟

در حال حاضر توانسته‌ایم به 5 کشور عراق؛ اقلیم کردستان، ترکیه، آذربایجان، روسیه و ازبکستان صادرات داشته باشیم و این محصول در پروژه‌های شاخص این کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در حال حاضر چه کشورهایی صاحب این فناوری هستند که ایران به جمع آنها پیوسته است؟ تفاوت آن با نمونه‌های مشابه خارجی در چیست؟ آیا پیش از این چنین محصولی وارداتی بود؟ با تولید این محصول چقدر توانسته‌ایم از واردات آن جلوگیری کنیم؟

این محصول حاصل ثبت اختراع من است؛ سال 96 این محصول به ثبت رسیده و کاملا بومی است. تاکنون نمونه مشابه داخلی و خارجی نداشته است. نمونه‌های مشابه بازار پایه سیمانی دارند یعنی داخل آنها از سیمان استفاده شده است. این محصول اصلا سیمان ندارد. محصولی کاملا یونیک و منحصر به فرد است.

 

در حال حاضر شرکت‌های دانشبنیان مانند شما برای تولید محصولاتشان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ برای رفع این چالش‌ها چه اقدامات و تدابیری باید از سوی دولتمردان اندیشیده شود؟

یک سری از مشکلات کلی و برای همه افرادی که یک نوآوری را وارد صنعت ساختمان کرده‌اند، مشترک است. هر صنعتی نیاز به بازار و شکل‌گیری بازار قوی دارد. یک محصول نوآورانه می‌تواند تمام تاییدیه‌های ملی و بین المللی را دریافت کند. ملات خمیری پلیمورتکس هم تاییدیه و استاندارد ملی دارد. از مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی تاییدیه دریافت کرده است. تاییدیه آذربایجان را دارد. در آینده نزدیک نیز تاییدیه اروپا را اخذ خواهد کرد بنابراین می‎‌توانیم روی چنین محصولی حساب باز کنیم.

یکی از دغدغه های اصلی اینکه این محصول که در پروژه‌های ملی و فرامرزی مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند در کاهش مصرف انرژی صنعت ساختمان نقش چشمگیری داشته باشد باید بهتر معرفی شود. ما اکنون در کشوری قرار داریم که مصرف آب و منابع آبی در آن در اولویت قرار دارد. این محصول می‌تواند در یک متر مربع دیوار حداقل 100 لیتر آب صرفه جویی کند از اینرو معرفی چنین محصولی باید در اولویت قرار بگیرد و در یک سطح بالاتر _در سطح دولت_ این موضوع مطرح شود تا بتواند جای خودش را در پروژه ‌ای ملی بیشتر باز کند. حتی به صورت دستوری باید از این محصولات استفاده شود؛ نه تنها محصولات این مجموعه بلکه بسیاری از محصولات دانش بنیان چنین ویژگی را دارند. به نظر من باید بازاری برای محصولات دانش بنیان شکل داده شود.

 

در این میان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان و وزارت مسکن و شهرسازی برای معرفی بهتر محصول شما و ایجاد بازار چه اقدامات و تدابیری باید بیندیشند؟

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری شکوفایی در این موضوع خیلی پیشرو هستند و برای حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و ارائه تسهیلات از این مجموعه حمایت کرده‌اند. وزارت راه و شهرسازی نیز می‌تواند در این زمینه خیلی مفید واقع شود. اکنون ما نامه نگاری‌هایی پیرامون این مساله با وزارت راه و شهرسازی انجام داده‌ایم. محصول‌مان را معرفی و درخواست کرده‌ایم که جلسه‌ای ترتیب دهند تا از محصول‌مان دفاع کنیم و با توجه به تاییدیه‌هایی که سازمان به ما داده بتوانیم در پروژه‌های ملی و انبوه سازی حضور قوی‌تری داشته باشیم.

 

خروج از نسخه موبایل