نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید نخستین پلتفرم گردشگری سلامت هوشمند در ایران/ دست دلالان صنعت گردشگری سلامت کوتاه ماند

گردشگری سلامت

گردشگری سلامت

 

 

 

یکی از شرکت‌های خلاق مستقر در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی موفق به طراحی و تولید پلتفرم گردشگری سلامت هوشمند شدند؛ پلتفرمی که برای نخستین بار در دنیا تولید شده است.

 

فرزانه صدقی: امروزه گردشگران سلامت با وجود دلالان این صنعت با مشکلات زیادی در حمل و نقل، تبادل پول، پرداخت هزینه درمان و …. مواجه هستند؛ مشکلاتی که می‌توان از طریق مجاری قانونی و با تدبیری درست آنها را برطرف کرد و صنعت گردشگری سلامت در کشور را رونق داد. در حال حاضر یکی از شرکت‌های خلاق مستقر در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی توانسته است با طراحی و تولید نخستین پلتفرم گردشگری سلامت هوشمند؛ پلتفرمی که تاکنون نظیری در میان کشورهای دیگر نداشته است، به رفع این مشکلات برآید.

 

محمدرضا عزیزی، رئیس هیئت مدیره شرکت ایده‌های خلاق رایا

 

محمدرضا عزیزی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل و رئیس هیئت مدیره شرکت ایده‌های خلاق رایا در این خصوص به خبرگزاری سینا، گفت: در حال حاضر ما یک استارتاپ استودیوی داریم و حدود ۵ سال است که عضو پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی هستیم. تاکنون این مجموعه پلتفرم‌های متعددی در حوزه گردشگری، سلامت و گردشگری سلامت هوشمند و پروژه‌های مالی و مالیاتی تولید کرده است. در حوزه بانکی، پرداخت و فین‌تک نیز فعالیت داریم و پلتفرم و زیرساخت‌هایی نیز در این خصوص به وجود آورده‌ایم.

وی افزود: یکی از پلتفرم‌‎های این مجموعه پلتفرم ویزیت آنلاین برای رژیم درمانی است. این پلتفرم برای نخستین بار توسط این مجموعه در ایران با مشاوره یک پزشک کانادایی راه اندازی شده است. پس از آن با توجه به نیازهایی که در حوزه گردشگری احساس کردیم، یک سامانه دیگری برای شرکت‌های فعال این حوزه و حوزه مهاجرت راه اندازی کردیم تا ارتباط با مشتری‌ها به صورت آنلاین انجام شود و تمامی مراحل خدماتی که این شرکت‌ها  ارائه می‌دهند نیز رصد شود.

وی اظهارکرد: پس از آن سامانه دیگری به نام کلینیک آنلاین دایر کردیم. در این سامانه، کلینک می‌تواند تمامی خدمات و بحث‌های رزو، پرداخت‌ها، پکیج‌ها وغیره را در این سیستم بارگذاری کند و ارتباط آنلاین کاملی با بیمار داشته باشد. پرونده‌های پزشکی بیماران نیز در این سامانه باشد.

 

ایران می‌تواند قطب گردشگری سلامت در خاورمیانه باشد

عزیزی خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به پتانسیلی که کشور در زمینه گردشگری سلامت دارد. ایران می تواند قطب گردشگری سلامت در خاورمیانه باشد اما هیچ وقت به صورت متمرکز کسی به سمت این کسب و کار نرفته است. در حال حاضر زیرساخت‌های لازم را داریم اما از این فرصت به نحو درست استفاده نشده است. متاسفانه این کسب و کار توسط دلالان اداره می‌شود. یک سری شرکت‌ها هم هستند که در این زمینه فعالیت دارند اما عموما هیچ کدامشان به طور کلی روی این بحث متمرکز نیستند. خدماتی که ارائه می‌دهند آنلاین و دیجیتالی نیست. نهایتا یک وب سایتی دارند.

وی بیان کرد: اهمیت این مساله باعث شد که مجموعه ما نخستین پلتفرم گردشگری سلامت هوشمند را ایجاد کند؛ پلتفرمی که نظیر آن در دنیا نیست. رقبای ما در حوزه گردشگری سلامت مانند هند، تایلند، ترکیه و حتی امارات نیز دارای چنین پلتفرمی نیستند. اکنون با بیمارستان‌ها و یک سری کلینیک‌ها قرارداد بسته‌ایم و کارگزار رسمی‌شان در حوزه های مختلف هستیم و تمامی خدمات آنها را روی این پلتفرم معرفی کرده‌ایم. تمام کارها و اقداماتی که پزشک انجام داده قابل مشاهده است. کاربر نیز می‌تواند از هر نقطه دنیا وارد پلتفرم شود.

وی گفت: این پلتفرم چند زبانه است. تمام زبان‌ها را با لهجه و گویش همان منطقه برای کاربر پیاده می‌سازد. به عنوان مثال اگر فردی از بغداد و با IP عراق وارد پلتفرم شود، زبان، ادبیات و فرهنگ پلتفرم عربی- بغدادی و اگر از امارات باشد زبان عربی- اماراتی و اگر از عمان باشد عربی- عمانی و اگر از ترکیه باشد زبان ترکی عثمانی می‌شود. در حال حاضر این قسمت از پلتفرم در حال توسعه است.

 

ایران تبدیل به هاب گردشگری سلامت در خاورمیانه می‌شود

رئیس هیئت مدیره شرکت ایده‌های خلاق رایان درباره نحوه استفاده از این پلتفرم اظهارکرد: کاربر در ابتدا باید نسبت به بیماری‌اش، بیمارستان و پس از آن پزشک معالجش را انتخاب کند. پس از آن بحث انتخاب کارگزاری، مترجم، راننده و هتل و محل اقامت مطرح است. به عبارت دیگر گردشگر سلامت پیش از ورود به ایران تمامی روند و برنامه سفرش را می‌داند یعنی اگر فردی برای درمان IVF و نازایی یا ICSI(تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم) وارد ایرانی می‌شود، می‌داند چند روز در ایران است. از روند تمامی مراحل آن نیز با خبر است. تمامی این اطلاعات به علاوه هزینه‌های سفر داخل وب سایت به صورت آنلاین و شفاف است.

وی گفت: در ادامه قصد داریم تورهای زیارتی و سیاحتی را نیز به این پلتفرم اضافه کنیم تا گردشگر بتواند در کنار تور درمانی، تور سیاحتی و زیارتی نیز داشته باشد. در نهایت قصد داریم پلتفرم را به سمتی ببریم که ایران تبدیل به هاب گردشگری سلامت در خاورمیانه باشد؛ حتی اگر بیماری قصد داشته باشد به جای ایران به ترکیه برود، از طریق این پلتفرم اقدام کند و درصدی از آن هزینه وارد ایران شود. در حال حاضر با چند بیمارستان ترکیه برای عقد قرارداد در حال مذاکره هستیم.

وی تاکید کرد: توسعه این پلتفرم در منطقه باعث ارزآوری زیادی به ایران می شود. دست دلالان این صنعت نیز کوتاه شده و از مجاری قانونی این کار انجام خواهد شد. پیش از این لب مرز از گردشگران سلامت کلاهبرداری زیادی می‌شد. بیماران در بیمارستان‌ها هزینه گزاف‌تری پرداخت می‌کردند. تمام این مسائل آزردگی برای گردشگر سلامت ایجاد می‌کرد اما اکنون بیمار می‌داند قرار نیست پول اضافه‌تری پرداخت کند. کاملا در آرامش با تیم پشتیبانی وارد ایران می‌شود. ما یک بخشی برای ویزیت آنلاین داریم. کاربر می‌تواند در این بخش پیش از عزیمت به ایران تمام مدارکش را به صورت آنلاین در چت روم در اختیار پزشکش قرار دهد.

 

روند اخذ مجوزها باید تسهیل پیدا کند

عزیزی یادآورشد: یکی دیگر از معضلاتی که اکثر گردشگران سلامت با آن مواجه هستند این است که پس از مراجعت به کشورشان دیگر روند درمانی‌شان از هیچ کجا پیگیری نمی‌شد زیرا به واسطه یک دلالی وارد ایران شده بود. همچنین اطلاعاتش در سیستم ثبت نبود اما سیستم ما کاملا فالوآپ( هرگونه اقدام برای پیگیری وضعیت بیمار بعد از شروع درمان یا پس از پایان دوره درمان) است و بیمار می‌تواند با این سیستم با پزشک و تیم پشتیبانی در تماس باشد.

وی گفت: همچنین به دلیل اعمال تحریم‌ها اغلب گردشگران سلامت مشکلاتی در جابه جایی پول داشتند. هنگام تبادل مالی از آنها کلاهبرداری می‌شد. اکنون با چند بانک در حال صحبت هستیم تا این مشکل برطرف شود یعنی بیمار پیش از اینکه وارد کشور شود از طریق صرافی‌ها و طریق حساب‌هایی که در خارج از کشور دارد، پولش را واریز و در ایران کارت بانکی ریالی دریافت کند تا بتواند بسیاری از هزینه‌های سفرش را بپردازد. اگر ما بتوانیم این مساله را حل کنیم، رسالت اصلی‌مان را انجام داده‌ایم.

وی به مشکلات اجرای این پلتفرم اشاره کرد و گفت: برای توسعه این پلتفرم نیاز داریم تا روند اخذ مجوزها تسهیل پیدا کند. در حال حاضر نگاه سیستم‌ها هنوز به این سمت این است که شرکت‌های تخصصی مثلا گردشگری سلامت روی این مساله کار می‌کنند. هنوز نگاه پلتفرمی حاکم نیست. من که دارم پلتفرمی توسعه می‌دهم و وارد بازار می‌شوم مسلما در حوزه پزشکی و گردشگری خاص سر رشته نداشته‌ام. من نیازی را در فضای دیجیتال و آنلاین احساس کردم. این پلتفرم را توسعه داده‌ام و در ادامه مسیر نیز از متخصصان این حوزه کمک گرفته‌ام اما برای اخذ مجوزها با یک سری مشکلات مواجه هستیم.

وی افزود: همچنین با سازمان‌هایی که خارج از ایران هستند باید ارتباط برقرار کنیم. مثلا وزارت بهداشت ایران با وزارت بهداشت قطر پلتفرم ما را معرفی کند. ما اکنون در بیمارستان وزارت علوم، دانشکده علوم پزشکی این پلتفرم را اجرا کرده‌ایم. می‌توانند از طریق همان خدمات ما را معرفی کنند؛ شرکای تجاریشان در کشورهای دیگر را به ما معرفی کنند. یک سری افراد هستند که در سفارت ایران در کشورهای دیگر بحث گردشگری سلامت را انجام می‌دهند، می‌توانند ما را به آنها ارتباط بدهند و این فرایندها را تسهیل دهند.

 

خروج از نسخه موبایل