رشد سلول های مغزی در ریزتراشه های نانو

پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا موفق به ابداع روشی جدید و حیرت انگیز شده اند که بر اساس آن سلول های مغزی قابلیت رشد و بازسازی پیدا کرده و می توانند در چرخه ای قابل پیش بینی تکثیر شوند. این یافته جدید می تواند پزشکان را قادر به ساخت اندام و اعضای مصنوعی جدید و ترمیم اندام های حیاتی کند.

در این تحقیقات، پژوهشگران موفق شدند نمونه سلول های مغزی را در یک ریزتراشه با موفقیت رشد داده و آن ها را در محیطی نیمه رسانا و با کمک الگوهای مبتنی بر نانو وایرها (nanowires) جاسازی کنند. دکتر وینی گواتام، سرپرست این تیم تحقیقاتی در دانشکده مهندسی از دانشگاه ملی استرالیا درباره این ریزتراشه اعلام کرد: این فناوری مانند یک راهنما در زمینه رشد سلول های مغزی عمل می کند. این تحقیقات می تواند شرایط مناسبی برای دانشمندان و پژوهشگرانی فراهم کند که در برنامه های خود قصد مطالعه چگونگی رشد سلول های مغزی و نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر را دارند.

وی در این رابطه اضافه کرد: در این پروژه تحقیقاتی؛ روش های جدید ساخت اعصاب و  سیستم های مصنوعی درمانی مرتبط ارائه شده است که به مغز و سیستم عصبی کمک می کند تا پس از آسیب دیدگی های ناشی از تصادفات، سکته یا بیماری هایی که به سیستم اعصاب لطمه می زنند؛ خود را ترمیم کند.

دکتر وینست داریا از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و سرپرست دانشجویان حاضر در پروژه نیز اعلام کرد: ما امیدواریم با قراردادن سلول های مغزی در ریزتراشه ابداع شده بتوانیم درک صحیحی از چگونگی عملکرد سلول های عصبی در مدارهای محاسباتی مغز داشته و به نحوه پردازش این اطلاعات پی ببریم.

بر خلاف سایر اندام های مصنوعی موجود در جهان، این ریزتراشه باید به سلول های عصبی متصل شده و  قابلیت پردازش اطلاعات در مغز و شناخت، یادگیری و حافظه را دارا است. دکتر وینست داریا همچنین در ادامه توضیحات خود افزود: در فناوری جدید استفاده شده توسط تیم تحقیقاتی از سیستم های هندسی نانو وایرها استفاده شده است و به این ترتیب ما قادر به شناسائی و پیش بینی شکل مدارها و کاربرد سلول های عصبی و نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر خواهیم شد. علاوه بر این ما می توانیم نحوه اتصال و ارتباط بین سلول های عصبی را پیش بینی کرده و کاربرد و عملکرد همزمان آن ها را نمایش دهیم. این فناوری در نهایت می تواند زمینه ساز انجام پژوهش های بعدی شود که به دانشمندان در راستای ساخت ارتباطات مناسب و قوی بین سلول های عصبی به کمک فناوری نانو کمک کرده و سلول های عصبی را به هم مرتبط کند.

منبع: وبسایت رسمی دانشگاه ملی استرالیا- anu.edu