کشف آرامستانی تازه در دره نیل

حتی اگر چیز زیادی از تاریخ ندانید، احتمال  زیادی دارد با شنیدن نام مصر باستان نخستین تصویری که در ذهنتان شکل می‌گیرد، اهرام سه‌گانه و مومیایی‌ها باشند.

حال گروهی از باستان شناسان موفق شده‌اند یکی از مکانه‌ای باستانی تدفین پیش‌تر ناشناخته را در دره نیل و در شهر منیا کشف کنند.

به گزارش خبرگزاری اسویتد پرس، حدس زده می‌شود بیش از سی مومیایی در این منطقه وجود داشته باشد و تاکنون 17 مورد آن‌ها کاوش شده‌اند. مومیایی‌های که تاکنون از این محل تدفین استخراج‌شده‌اند در عمق بیش از هفت متری سطح زمین قرار داشتند و به نظر می‌رسد متعلق به کاهنان و مقام‌های رسمی باشند. در این آرامستان، تابوت‌هایی از جنس خشت و سنگ‌آهک نیز یافت شده‌اند. همچنین تعدادی پاپیروس نوشته‌شده به خط دموتیک یا خط عامیانه مصری، یافت شده است.

این مکان در نزدیکی یکی از آرامگاه‌های پیش‌تر شناخته‌شده قرار دارد که درون آن تعداد زیادی از مومیایی‌های جانوران مختلف یافت شده بود. یکی از دانشجویان دانشگاه قاهره با استفاده از فناوری مکان‌یابی راداری سال گذشته موفق به گمانه‌زنی در مورد این مکان شد و حفاری‌های بعدی صحت حدس او را تایید کردند.

حدس زده می‌شود این مومیایی‌ها بیش از 1500 سال عمر داشته و متعلق به دوران یونانی – رمی مصر باستان باشند. دوره‌ای که از 332 پیش از میلاد و پس از فتح این منطقه توسط اسکندر مقدونی آغازشده و مدت 600 سال به طول انجامیده است.

به گفته باستان شناسان مصری، این نخستین باری است که در منطقه مرکزی مصر آرامستانی با چنینی تعداد از مومیایی‌ها پیداشده است.

مسئولان میراث فرهنگی مصر امیدوارند رونق دوباره کاوش‌ها و خبر کشفیات جدید بار دیگر باعث رونق اقتصاد آسیب‌دیده جهانگردی مصر شود.

 

پوریا ناظمی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا