رئیس سازمان امور سینمایی:
سینما نیروی محرک و پیشران صنایع خلاق است

 

 

رئیس سازمان امور سینمایی گفت: سینما قلب تپنده و یکی از ارکان اصلی حوزه صنایع خلاق است است و می‌تواند نیروی محرک و پیشران سایر صنایع خلاق باشد و بستر هم‌افزایی بین فناوری، هنر و گروه انسانی فراهم کند.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، رائد فریدزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری در دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی که امروز صبح در سالن کاظم آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ‌ برگزار شد، گفت: سینا در صنایع خلاق از اهیمت زیادی برخوردار است. سینما قلب تپنده و یکی از ارکان اصلی این حوزه است. سینما می‌تواند نیروی محرک و پیشران سایر صنایع خلاق باشد و بستر هم‌افزایی بین فناوری، هنر و گروه انسانی فراهم کند.

وی افزود: سینما هم می‌تواند صنعت مادر باشد که صنایع دیگر مانند ادبیات، موسیقی، طراحی مد و لباس، صحنه، گردشگری و برندینگ شهری و ملی باشد که از آن ارتزاق می‌کنند. همچنین سینما یک صنعت ترکیبی است که خود قابلیت ایجاد هم‌افزایی بین حوزه‌های مختلف را دارد.

وی بیان کرد: صنایع خلاق طی سال‌های اخیر حتی توانسته‌اند جایگاه خود را نسبت به صنایع مادر مانند نفت تثبیت کنند. این رشد نشان‌دهنده اهمیت و ظرفیت بالای این حوزه است.

وی با تأکید بر اهمیت اقتصاد فرهنگ در توسعه صنایع خلاق گفت: سینما خلاقیت را تجسم می‌بخشد و برای آینده پروژکشن ایجاد می‌کند که می‌تواند سرلوحه اقدامات فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد.

به گفته وی، اقتصاد فرهنگ به شکل‌دهی زنجیره تولید، عرضه و مصرف کمک می‌کند و پایداری صنعت نیازمند شفافیت نهادی و حمایت‌های فرهنگی برای تنوع و کیفیت آثار است.

وی اظهار داشت: امروزه فناوری دو وجه دارد؛ می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد. اگر بخواهیم صنایع ما جهانی شوند، اتصال به این فناوری‌ها مسیر توسعه را هموار می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

نسبت به صنایع خلاق بی توجه نیستیم/ دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری یار همراه صنایع خلاق

صنایع خلاق نقش موثری حفظ هویت فرهنگی برعهده دارند/ زنان نقش کلیدی زنان در توسعه صنایع خلاق دارند

پارک‌های علم و فناوری؛ محیطی برای رشد جوانان

توسعه صنایع خلاق در دستور کار پارک‌های علم و فناوری کشور قرار گرفت

 

 

وی با اشاره به نقش فناوری در توسعه و جهانی شدن صنعت تصویر گفت: اگر صنعت تصویر بخواهد از چارچوب داخلی خود فراتر برود و به چرخه جهانی متصل شود، این اتفاق قطعاً به مدد فناوری رخ خواهد داد و می‌توانیم خدمت رسان بخشی از صنعت تصویر برای دیگران باشیم. امروزه پلتفرم‌های دیجیتال و سرویس‌های استریمینگ جدید، الگوی مصرف را تغییر داده‌اند. هوش مصنوعی در خلق و تولید آثار نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. همچنین فناوری‌های نوظهوری مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، بلاک‌چین و فناوری‌های نوین مالکیت اگر به درستی به‌کار گرفته شوند، می‌توانند زمینه‌ساز جهانی‌تر شدن صنعت تصویر باشند.

به گفته فریدزاده ، کره جنوبی اکنون با بهره‌گیری هوشمند از سرمایه‌گذاری در فناوری و تلفیق آن با فرهنگ بومی، موج کی‌کالچر را راه‌اندازی کرده و ژاپن با تمرکز بر انیمه و مانگا، برندسازی جهانی موفقی داشته است. همچنین کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی پروژه «نومی» و طرح «فیوتوریستیک سیتی» را برای تبدیل به قطب فناوری و جذب خلاقان آغاز کرده است. در عربستان، نزدیک ۴۰ درصد هزینه تولید فیلم‌ها توسط دولت تأمین می‌شود.

رئیس سازمان امور سینمایی به ظرفیت‌های ایران پرداخت و گفت: ایران فرصت‌های بسیاری دارد؛ جمعیت جوان و خلاق، تاریخ و میراث فرهنگی غنی، و قدرت روایت‌گری بالای ایرانیان از جمله این فرصت‌هاست. برای داشتن صنعتی پایدار باید قواعد شفاف و نهادی‌سازی شود، انحصار و دخالت‌های نابجا محدود شود و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولید تقویت شود. در این میان نقش کارگاه‌های علم و فناوری و استارتاپ‌ها «بی‌بدیل» است و اتصال میان دانشگاه، دولت و بخش خصوصی، حمایت از استارتاپ‌ها و توسعه زیرساخت‌های فناورانه می‌تواند جهش جدی در حوزه سینما و صنایع خلاق ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا