پژوهشگران یکی از شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران موفق به تولید ویلچرهای سبک وزن الیاف کربن و برقی شدهاند.
فرزانه صدقی: ویلچر با کیفیت و با دوام و سبک یکی از مهمترین تجهیزات پزشکی است که معلولان کشور_ به ویژه جانبازان_ به آن نیاز دارند. در حال حاضر یک گروه از پژوهشگران ایران توانستهاند، ویلچرهایی سبک از جنس کامپوزیت و کربن بسازند؛ محصولی که تنها ده شرکت انگشت شمار کشور قادر به تولید آن هستند.
میثم گچلو، مدیرعامل شرکت دانش بنیان آوا یکتا سامانه نوین در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا گفت: این شرکت سال 1396 ثبت شده است. تیم اصلی که این کسب و کار را راه انداختند از دانشجویان دانشگاه شریف بودند؛ این دانشجویان در حد دانشجویی و در حوزه تولید موتورسیکلت برقی و خودروی برقی فعالیت داشتند.
وی افزود: این پژوهشگران نمونه اولیه نخستین خودروی برقی ایران را در سال 1388 و نخستین موتورسیکلت برقی را سال 1390 تولید کردند؛ نمونههایی که به تولید انبوه نرسیدند و وارد بازار نشدند. بنابر درخواستی که آن زمان بود این تیم پژوهشی وارد حوزه توانبخشی شد.
وی عنوان کرد: به علت اینکه بدنه اصلی این تیم را مهندسان حوزه مواد و متالوژی و همچنین مکانیک تشکیل میدادند، توانستیم به حوزه توانبخشی به خوبی ورود پیدا کنیم و از تخصص این افراد بهره ببریم. در حوزه توانبخشی موفق شدیم در سال 1396 نخستین ویلچرهای الیاف کربن تولید کنیم؛ ویلچرهایی که با کامپوزیت و کربن ساخته میشدند.
وی یادآورشد: یکی از ویژگیهای اصلی این ویلچر، روان و سبک بودن آنها بود؛ ویلچرهای دستی معمولا 18 تا 23 کیلوگرم وزن دارند. این ویلچرها 5 تا 8 کیلوگرم وزن دارند. سبک بودن ویلچرها که برای معولان اهمیت زیادی دارد، باعث شد که این نمونهها به صورت شخصی تولید شوند.
گچلو خاطرنشان کرد: در نهایت از سال 1397 در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مستقر شدیم و اولین محصولی که تولید کردیم، ویلچرهای کربنی بود. این محصول پس از ورود به بازار مورد استقبال جامعه معلولان کشور قرار گرفت. پس از آن از سال 1400 کار صادرات این محصولات را به کشورهایی مانند انگلیس، ایتالیا، لبنان و عمان آغاز کردیم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: در زمینه صادرات به دلیل اینکه این محصول یک چهارم ارزانتر از نمونههای مشابه خارجی است و از نظر کیفیتی نیز قابل رقابت با دیگر شرکتهای مطرح دنیاست، خوشبختانه تلاشمان هدر نرفت و جواب گرفتیم. هرچند برای تحقق این امر با پارهای از مشکلات مواجه بودیم اما برای شرکت نوپایی مانند ما که توانست یک محصول را به اروپا _که خودش سرمدار تولید این محصولات است_ صادر کند، دستاوردی ارزنده قلمداد میشود.
وی افزود: با مرور زمان وقتی در این حوزه رشد پیدا کردیم. تسهیل حمل و نقل افراد دارای معلولیت جزو اهداف و رسالت اصلی این شرکت قرار گرفت از اینرو ویلچرهایی اکتیو تیتانیوم و آلومنیوم و همچنین ویلچرهای برقی، کربنی و آلومینومی را به سبد تولیدمان اضافه کردیم. بناداریم با ایجاد بستری مناسب خودروی ویژه معلولان، انواع رباتها و کشندهها را برای حمل و نقل بهتر افراد معلول تولید کنیم.
وی گفت: در حال حاضر تنها 10 کشور انگشت شمار دنیا که عمدتا اروپایی و آمریکایی هستند، تولید کننده این محصولات محسوب میشوند. در غرب آسیا، این شرکت اولین تولید کننده این ویلچرهای کربنی و برقی محسوب میشود.
وی به تفاوت این محصول نسبت به نمونههای مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: به طور میانگین قیمت این نوع ویلچرها در بازار 5 هزار دلار است. اکنون محصول این شرکت در بازار بین المللی یک چهارم قیمت نمونههای مشابه خارجی است. به لحاظ فنی و زیرساختی نیز هیچگونه مشکلی نداریم. در بالاترین کیفیت تولید می شود.
وی تاکید کرد: به لحاظ ظاهر این محصول نسبت به نمونههای مشابه خارجی از ظاهر بهتری برخوردار است. از نظر استحکام نیز با آنها برابری میکند اما ویلچرهای خارجی از آپشنهای بیشتری برخوردارند. به عنوان مثال ممکن است روی ویلچر کربنی از تشک خاصی استفاده کنند. ما نیز میتوانیم آن تشک را تولید کنیم اما در داخل ایران به دلیل توان خرید پایین مردم تولید آن توجیه اقتصادی ندارد. تجهیزات نمونههای خارجی تحت پوشش بیمه میشوند. دولتها نیز به آنها کمک میکنند بنابراین معلولان آن کشور راحتتر میتوانند این تجهیزات را خریداری کنند.