نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنده بالاترین جایزه انجمن زلزله شناسی آمریکا مشخص شد

این جایزه بدلیل دستاوردهای علمی و تحقیقات برجسته جورج پلافکر (George Plafker) در حوزه زمین لرزه های مگاتراست در مناطق فرورانش (subduction zones) – محل تلاقی دو صفحه تکتونیکی که یکی از صفحات زمین به زیر صفحه دیگر فرو می رود – به وی اهدا می شود.

زمین لرزه های مگاتراست (megathrust earthquakes) شامل بزرگترین و شدیدترین زلزله هایی هستند که بر روی زمین اتفاق می افتند و اغلب اثرات مخربی در مناطق ساحلی برجای می گذارند.

پس از وقع زمین لرزه 9.2 ریشتری آلاسکا در سال 1964 که صدها کیلومتر از خط ساحلی آلاسکار را تحت تأثیر قرار داد، پلافکر و تیم وی، تحقیقات گسترده ای را در این منطقه انجام دادند. تحقیقات آنها نشان داد که زلزله عظیم آلاسکا ناشی از گسستگی در امتداد یک گسل عمیق در منطقه فرورانشی بود که در آن، صفحه تکتونیکی اقیانوس آرام به زیر صفحه آمریکای شمالی کشیده شد.

این نتایج منجر به بررسی مجدد زلزله 9.5 ریشتری شیلی در سال 1960 که بزرگترین زمین لرزه ثبت شده در تاریخ محسوب می شود، گردید و مشخص شد که این زلزله نیز ناشی از گسستگی گسل در منطقه فرورانش بوده است.ن

نتایج مطالعات پلافکر به راه اندازی حوزه جدیدی از زمین شناسی زمین لرزه مگاتراست، کمک شایانی کرد.

مدال هری فیلدینگ راید (Harry Fielding Reid) در سال 1975 بنیان گذاشته شد و هرساله به برترین پژوهشگران و محققانی که تحقیقات برجسته ای در حوزه زلزله شناسی و مهندسی زلزله (seismology and earthquake engineering) داشته باشند، اعطا می شود.

همزمان با برگزاری نشست انجمن زلزله شناسی آمریکا (SSA) و کمیسیون زلزله شناسی آمریکای لاتین و کارائیب که 23 تا 26 آوریل سال آینده (3 تا 6 اردیبهشت 97) در سن خوان، پروتوریکو برگزار خواهد شد، مدال هری فیلدینگ راید در تحقیقات زلزله شناسی به پلافکر اهدا خواهد شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: seismosoc

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل