تهدید جدی هوش مصنوعی برای هنرمندان

 

 

اگر اهل کارتون و انیمیشن باشید، انیمیشن های استودیوی جیبیلی ژاپن را دیده‌اید. آثار هنری که فارغ از پیشرفت تکنولوژی همه به صورت دستی و با ظرافت خاصی طراحی شده‌اند. اما مدتی است نرم افزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌جی‎‌پی‌تی، ابزاری را در اختیار کاربران قرار داده‌اند که ظرف کمتر از چند ثانیه آثار بی‌نظیر هایائو میازاکی، از موسسان استودیوی جیبیلی را کپی کرده و در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

 

دینا کوشا: این سرگرمی جدید که به نوعی در فضای مجازی میان جوانان و نوجوانان ترند شده است، در ظاهر شاید معضلی به شمار نیاید اما با اندکی تامل چند هشدار جدی را درباره آینده هنر به ذهن می‌آورد که مهم‌ترین آنها ترویج سرقت هنری و تقلیل یافتن آثار هنری (مانند نقاشی، موسیقی یا انیمیشن) به میم‌هایی در فضای مجازی و در نتیجه آن کاهش درآمد هنرمندان است.

به گزارش خبرگزاری سینا به نقل از سایت «دیکن هرالد»، این هشدارها آنقدر مهم هستند که به رغم تمامی مزایای هوش مصنوعی نمی‌توان به آسانی از کنار آنها گذشت. «کاران ساینی»، کارشناس امنیت سایبری با اشاره به اینکه هنر هوش مصنوعی کپی برداری صرف است، می‌گوید: «هوش مصنوعی می تواند با ترکیب اشیا و کاراکترهایی که در حافظه مجازی ثبت کرده یا با جست و جوی اینترنتی، تصاویری یا آثاری را ارائه کند. گرچه این آثار در ظاهر جدید، اصل و بی بدیل هستند اما در اصل بر پایه کپی برداری استوارند بنابراین با هر منطقی می توان گفت که آنچه از هوش مصنوعی خلق می شود نمی تواند اصل و اورجینال باشد.»

 

 

بیشتر بخوانید:

دوئل هوش مصنوعی با روش های سنتی عکاسی

هوش مصنوعی، «هملت» را به صحنه تئاتر کشاند

از تکمیل کار ناتمام بیتلزها تا حواشی بی‌پایان کپی رایت

 

جمعی از هنرمندان و گرافیست های هندی نیز ترند شدن آثار میازاکی با هوش مصنوعی را سرقت هنری آشکاری می دانند که اگر مانع گسترش آن نشویم بدون شک به زودی به همه بخش های هنری سرایت کرده و می تواند تبعاتی غیرقابل مهار و خطرناک برای آینده هنر داشته باشد. به عبارت دیگر آنها معتقدند با گسترش فناوری هایی مانند هوش مصنوعی، افراد سودجو با تقلید از سبک شخصی هنرمندان که بخشی از برند آنها محسوب می شود تصاویر و آثار هنری را خلق و به تولید انبوه می رسانند. این امر نه تنها درآمد بلکه ارزش آثار هنرمندان را نیز به شدت تحت الشعاع قرار خواهد داد.

«سارناث»، از گرافیست‌های آثار داستانی معتقد است: «اتفاقی که با هوش مصنوعی در قبال آثار دستی و با ظرافت استودیوی جیبیلی رخ داده است گرچه از دید بسیاری از کاربران یک سرگرمی جالب به شمار می رود اما بی حرمتی به این هنرمندان است. در حال حاضر جهان هنر از بعد تجاری در معرض خطر قرار گرفته و دیگر نمی توان محیط آن را برای هنرمندان امن دانست. این شرایط با توجه به پیشرفت های هوش مصنوعی و شبیه سازی های حرفه ای و رئال آن روز به روز خطرناک تر و ناامن تر نیز خواهد شد.»

 

آیا هوش مصنوعی می تواند جای هنرمندان را بگیرد؟

از بعد مقایسه آثار اصلی هنری با آنچه از خروجی هوش مصنوعی به دست می آید، «سارناث» معتقد است: «وقتی ما برای خلق یک اثر هنری از ابزار هوش مصنوعی بهره می‌گیریم، همه چیز بدون هیچ نوآوری خاص و به صورت تصادفی به دست می‌آید حتی اگر خروجی یک کتاب یا تصاویر انیمیشنی باشد. بنابراین هیچ خلاقیتی در پس آن نیست.»

اما راهکار چیست؟ آیا می توان با هوش مصنوعی به تقابل ایستاد؟ «اوریجیت سن»، از هنرمندان هندی در این باره می‌‌گوید: «هوش مصنوعی یک فناوری جدید و در حال پیشرفت است که نمی‌توان مانع از رشد آن شد، اما باید بدانیم چطور باید مانع سوءاستفاده از این فناوری شویم و ترندهایی مانند تقلید از آثار استودیوی جیبیلی را متوقف سازیم و آثار یک هنرمند را بی معنا نکنیم. آثاری که با دستان و فکر و ذهن یک هنرمند خلق می شود، گاهی ثمره یک عمر تلاش، فکر و سختکوشی است. به همین دلیل نیز خلق یک اثر هنری را مرتبط با روح و روان هنرمند می دانند. به عبارت بهتر هنر بیان احساسات انسانی است و همین امر آن را ارزشمند می کند. موضوعی که هرگز یک هوش مصنوعی حتی پیشرفته ترین آن نیز نمی تواند آن را داشته باشد.»

نکته قابل تامل اینکه به رغم مزایایی که هوش مصنوعی برای زندگی بشر دارد، اما هر چه پیشرفت آن بیشتر می شود نه تنها کسب و کارها را تحت الشعاع قرار می دهد که با تحت تاثیر دادن خلاقیت انسانی قدرت تامل و فکر را نیز از انسان می گیرد؛ موضوعی که باید به آن توجهی ویژه داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا