نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیاره ای سالم برای پرندگان مهاجر و انسان

بیش از 10 سال است که با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد نیاز به حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه های آنان، تهدیداتی که با آن روبرو هستند، اهمیت اکولوژیکی این پرندگان، و نیاز به گسترش همکاری های بین المللی، یک تاریخ خاص به نام روز جهانی پرنده مهاجر (WMBD) نامگذاری شده است.

مردم در نقاط مختلف جهان با برگزاری برنامه های عمومی، جشنواره ها، برنامه های آموزشی، نمایشگاه و برنامه های بازدید از باغ های پرندگان، این روز را گرامی می دارند.

(تصویر:unesco )

شعار سال 2017

"آینده آنها، آینده ماست – سیاره ای سالم برای پرندگان مهاجر و مردم" به عنوان شعار روز جهانی پرنده مهاجر 2017 تعیین شده است.

این شعار، وابستگی متقابل مردم و طبیعت، و به طور خاص مردم و پرندگان مهاجر را نشان می دهد، چراکه هر دو گروه در یک سیاره و منابع محدود آن شریک هستند.  

تأثیر منفی فعالیت های انسان بر مهاجرت پرندگان

بسیاری از فعالیت های انسان، بر زندگی و روند مهاجرت پرندگان تأثیر منفی می گذارند؛ درحالیکه پرندگان از لحاظ زیست محیطی برای آینده زندگی بشریت بسیار ارزشمند هستند.

یکی از خطرات جدی که پرندگان در مسیر مهاجرت با آن مواجه هستند، خطوط انتقال برق یا آسیاب های بادی هستند. محققان هندی و برخی از کشورهای اروپایی درحال تهیه نقشه های مبتنی بر تصاویر ماهواره ای از مسیرهای مهاجرت پرندگان هستند تا از ساخت خطوط انتقال برق جدید در این مسیرها خودداری کنند.

همچنین نتایج تحقیقات محققان دانشگاه اولدنبورگ آلمان نشان داد، تابش های الکترومغناطیسی، امواج رادیویی و وای فای (WiFi)، بر توانایی مسیریابی برخی از گونه های پرندگان اثر سوء می گذارند.

(تصویر: migratorybirdday)

به پرندگان در مسیر طولانی مهاجرت کمک کنیم

پرندگان در مسیر مهاجرت از نقاط مختلف جهان، با تهدیدات متفاوتی روبرو هستند؛ از دست دادن زیستگاه و شکار بی رویه، اصلی ترین تهدیداتی هستند که زندگی پرندگان مهاجر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهند.

پرندگان در زمان مهاجرت بین زیستگاه اصلی و سایت های زمستان گذرانی، باید در سایت های دارای منابع غذایی کافی توقف کنند تا علاوه بر استراحت، وزن بدن خود را دو برابر کرده و چربی مورد نیاز برای طی کردن این سفر طولانی را ذخیره سازی کنند. این توقفگاه ها شامل امتداد خط ساحلی، مراتع، تالاب ها، پارک ها و حتی حیاط منازل هستند.

یکی از ساده ترین اقدامات حمایتی، ایجاد یک مکان امن برای پرندگان مهاجر در حیاط منازل است که می تواند آنها را در پیمودن این مسیر طولانی کمک کند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: unesco / unep-aewa.org / birdday.org / migratorybirdday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل