سینمای ایران باید با تولیدات مشترک جهانی پیوند بخورد

 

 

رئیس سازمان سینمایی گفت: اگر بخواهیم وضعیت سینمای ایران را از چهارچوب و محدوده محلی و منطقه‌ای فراتر ببریم چاره‌ای نیست جز اینکه به تولیدات مشترک جهانی پیوند بخورد.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، همایش هزینه‌ها و شیوه‌های تامین سرمایه با سخنان رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در خانه سینما افتتاح شد. وی مشکل اصلی سینمای ایران را موضوع این همایش دانست و گفت: نمی توانیم سینمای ایران را جدای از سینمای جهان بدانیم؛ زیرا سینمای ایران جزئی از چرخه تجاری جهانی محسوب می‌شود. سالنامه فوکس سالانه از طرف مرکز اطلاع رسانی سمعی بصری اروپا منتشر می‌شود و منبع خوبی برای رجوع موضوعاتی مانند تولیدات سینمایی، پخش، فروش و اکران است.

 

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی

 

وضعیت آماری سینمای جهان در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۳

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۴ فروش ناخالص سینمای کشورهای آمریکا و کانادا ۷ هزار و ۹۶۴ میلیون یورو بوده که نسبت به ۲۰۲۳ حدود ۴ درصد کمتر شده است. چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۷ هزار و ۱۶۹ میلیون یورو فروش آثار سینمایی داشته و در سال ۲۰۲۴ تبدیل به ۵ هزار و ۴۵۱ میلیون یورو شده؛ یعنی افت ۲۴ درصدی پیدا کرده است. فرانسه تغییری نداشته، هند تغییر ۵ درصدی، ژاپن افت ۱۳ درصدی و انگلیس نیز رشد ۳ درصدی داشته است. بقیه کشورها مانند آلمان، کره جنوبی و استرالیا در سال ۲۰۲۴ درآمد سینمایی شان در حدود منفی ۹ درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد میزان بلیت‌های فروخته شده چین رتبه اول را دارد؛ هند منفی ۶ درصد، آمریکا منفی ۷ درصد، اندونزی با رشد ۱۱ درصدی و بعد از آن برزیل با رشد ۱۰ درصدی در رتبه بعدی قرار دارند. درخصوص تولیدات در سال ۲۰۲۴ در ابتدا هند با ۸۰۳ فیلم (با ۸ درصد افزایش )، آمریکا ۵۱۰ فیلم، ژاپن ۶۸۵ فیلم و چین با ۵۱۲ فیلم در جدول قرار دارند.

فریدزاده با تاکید بر جدی گرفتن تولیدات مشترک گفت: در چنین شرایطی اگر بخواهیم وضعیت سینمای ایران را از چهارچوب و محدوده محلی و منطقه‌ای فراتر ببریم چاره‌ای نیست جز اینکه آنرا در قیاس جهانی ببینیم، افق سینمای ایران، افق استانداردهای جهانی باشد و به تولیدات مشترک جهانی پیوند بخورد. اگر می‌خواهیم از نظر اقتصادی برای سینمای ایران چرخه‌ای در نظر بگیریم چاره‌ای نداریم جز اینکه تولیدات مشترکی داشته باشیم.

علیرضا اسماعیلی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی
علیرضا اسماعیلی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی
وجود سه نوع جریان فیلمسازی در ایران

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی هم گفت: در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در استقرار دولت جدید با نگاه دانشگاهی رئیس سازمان سینمایی سعی کردیم مسائل سینما را با پژوهش‌های کاربردی و نشست های علمی بررسی کنیم تا از این طریق بتوانیم به برخی سوالات پاسخ بدهیم و مجموعه آنها کمکی برای ارتقای سینمای ایران باشد. در همین راستا اولین همایش سال گذشته با موضوع سینمای ایران نگاهی به آینده برگزار شد.

علیرضا اسماعیلی سه نوع جریان فیلمسازی هنری، تجاری و حمایتی را از نوع تامین سرمایه و میزان هزینه تولید در فیلمسازی ایران به شکل متمایز مشخص کرد و افزود: امیدوارم بتوانیم در این همایش این سه نوع فیلمسازی را به خوبی بررسی کرده و فرصتی باشد تا نقاط قوت و ضعف هر کدام از آنها را از زبان اساتید دانشگاه و سینماگران بشنویم.

 

منبع
اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا