تحولی در بازار کتاب؛ چاپ بر اساس تقاضا با فناوری «می‌خوانم»
کتابفروشی در یک متر مربع

 

 

در سال‌های اخیر، فناوری چاپ بر اساس تقاضا (POD) در جهان مورد توجه قرار گرفته و حالا استارتاپی ایرانی به نام «می‌خوانم» تلاش دارد این مدل را وارد بازار کتاب کشور کند؛ مدلی که می‌تواند مفهوم سنتی تولید انبوه کتاب را دگرگون کرده و مسیر تازه‌ای برای کتاب‌خوانان و ناشران بگشاید.

 

 نیلوفر شهسواریان:‌ بابک ندرخوانی، مدیرعامل استارتاپ «می‌خوانم»، درباره ایده شکل‌گیری این پروژه توضیح داد: «شرکت آمازون در حوزه کتاب دیجیتال بالغ بر ۱/۵ میلیون عنوان کتاب به صورت پی‌اودی ارائه نموده و بیش از ده سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند. ما این ایده را در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در زمانی که ۱۰ سالگی آمازون را جشن می‌گرفتند دیدیم و به ذهنمان رسید که در ایران نیز قابل اجراست.»

 

بابک ندرخوانی، مدیرعامل استارتاپ «می‌خوانم»
بابک ندرخوانی، مدیرعامل استارتاپ «می‌خوانم»

 

او با اشاره به مسیر اجرایی شدن این ایده در ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا گفت: «حدود ۷ سال است که در این حوزه کار می‌کنیم و ۱ سال و نیم است که ایده را به عرصه عمل توانستیم برسانیم. تمام آثار ناشران از این پس می‌تواند در سامانه می‌خوانم قابل ارائه باشد و خصوصی‌سازی تولید کتاب را به شدت ارتقا دهد. مخاطبان هر کتاب با هر مدل کاغذ و هر نوع جلد کتابی که مایل هستند، می‌توانند سفارش بدهند.»

بیشتر بخوانید:

قصه‌گویی نو برای نسل دیجیتال

کتاب و تکنولوژی؛ مسیری دیربازده اما ضروری

روایتی از بازنگری فناورانه در صنعت چاپ امنیتی

 

 

ندرخوانی معتقد است چاپ دیجیتال، نقطه عطفی در صنعت نشر به شمار می‌رود: «با چاپ دیجیتال حتی یک نسخه کتاب را می‌توانید با هزینه‌ای نسبتاً نزدیک به افست منتشر کنید. نکته دیگر این است که فناوری باعث شده کتاب‌ها با ساختارهای گوناگون در اختیار مخاطب قرار بگیرد، از نظر جنس کاغذ و قطع آن.»

او به راهکارهایی که برای توزیع هوشمند کتاب ارائه شده نیز اشاره کرد: «فناوری در کیوسک‌ باعث شده در فضای بسیار کوچکی، یک متر مربع، بالغ بر ۲۰ هزار عنوان کتاب در اختیار مخاطب در کتابفروشی قرار بگیرد. این کیوسک‌ها به مخاطب کمک می‌کند کتابفروش در فضای کمتری، محصولات بیشتری ارائه‌ کند و کاربر کتاب مورد نظر خودش را با سهولت پیدا کند.»

مدیرعامل این استارتاپ در مورد ورود کتاب پی اودی در بازار و استقبال مخاطبان از آن توضیح داد: «کتاب پی‌اودی به تازگی وارد بازار شده است. معمولاً هر محصولی که جدید به بازار وارد می‌شود با تعجب و شک و شبهه به آن نگاه می‌کنند‌، اما از این به بعد دیگر هیچ کتاب نایابی برای کتابخوانان نیست و هر کتابی که می‌خواهند به راحتی پیدا می‌کنند و برای تهیه آن کلی حق انتخاب دارند و از این رو به وجد آمده‌اند.»

ندرخوانی در ادامه از چالش‌های مسیر نیز سخن گفت. او به ۳ چالش اشاره کرد: «مهم‌ترین چالش اعتماد ناشران بود که بخواهند نام کتاب و جلد آن را در اختیار ما قرار بدهند. چالش دوم جانمایی استندها در فروشگاه‌ها و مقاومت در مقابل آن بود. چالش سوم مربوط به ناشران با مولفان برای تولید کتاب تک نسخه بود. به هر حال کتابی که یک بار با مجوز، هزار نسخه به فروش رسیده و حالا یکی یکی بخواهد به فروش برسد، مجوز چاپش چه می‌شود و ناشر با دولت به توافق می‌رسید.»

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا