محیط آلوده سرطان‌زا است

محیطی که ما در آن زندگی می‌کنیم می‌تواند روی فرآیند‌های بیولوژیکی مثل عمل‌کرد هورمون‌ها وبیان ژنی تاثیر بگذارد یا باعث آسیب به دی‌ان‌ای ما شود. همه این مسائل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مشخصی را زیاد کند. برای نمونه وقوع سرطان ریه بر اثر مجاورت مزمن با برخی سموم و آفت‌ کش‌ها، دود خودروهای دیزلی و گاز رادیواکتیور رادون افزایش پیدا می‌کند. عوامل اجتماعی هم دارای تاثیر خودشان هستند، مثلا فقر یا افزایش مصرف الکل نرخ ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهند. « جیوستسنا جاگای» از دانشگاه ایلی‌نویز و همکارانش با مقایسه اطلاعات ایندکس کیفیت محیطی به جستجوی این ارتباط پرداختند. این ایندکس تاثیر جمعی آلاینده‌های محیطی بین سال‌های 2000 تا 2005 را نشان می‌داد و نتایج با بروز سرطان بین سال‌های 2006 تا 2010 در سراسر آمریکا مقایسه شد. نتایج نشان داد که وقوع سرطان با کاهش کیفیت محیطی ارتباط عکس دارد، یعنی وقتی آلودگی زیاد می‌شود سرطان افزایش پیدا می‌کند. این ارتباط مخصوصا در مورد دو سرطان شایع در بین زنان و مردان، یعنی سرطان سینه و پروستات بسیار واضح است.

« تفاوت‌هایی وجود دارد که بسته به نحوه نگاه شما در تمرکز روی آلاینده‌های محیط‌زیستی به صورت مجزا با جمعی بروز می‌کند». این را «اسکارلت گومز» از مرکز پیشگیری از سرطان کالیفرنیا می‌گوید. او می‌گوید که هرچند شناسایی تاثیر منفرد آلاینده‌ها می‌تواند به حل این معضلات کمک کند، اما جداسازی آن‌ها بسیار دشوار است، چون عوامل بروزسرطان معمولا در هم تنیده‌اند. برای مثال افراد دارای وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین معمولا در نواحی‌ای زندگی می‌کنند که در آن همزمان چند تهدید محیط‌زیستی وجود دارد. با این حلا اطلاعات جمع‌آوری شده توسط گروه جاگاری می‌تواند مشخص کند کدام جوامع در معرض نرخ بالاتر سرطان هستند. این اطلاعات را می‌توان بعدا به صورت محلی تکمیل کرد تا مشخصت بهتری از دلایل بروز انواع مختلف سرطان در مناطق مختلف به دست بیاید.

این یکی از نخستین مطالعات جامع در جهان است که بررسی نقش آلاینده‌های محیطی در بروز سرطان می‌پردازد.برای انجام چنین مطالعه‌ای در بقیه نقاط جهان ابتدا  باید بانک اطلاعاتی از وضعیت بروزسرطان در بخش‌های مختلف کشورها و همین‌طور آلاینده‌های محیطی در مناطق مختلف جمع‌آوری کرد. جمع‌آوری این اطلاعات نیازمند یک شبکه ملی جمع‌آوری و ثبت اطلاعات است.

علی رنجبران

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا