بلاگر کتاب نگهبان سلیقه مخاطب است

 

مدیر اجرایی کتاب‌فروشی «نوک مدادی» معتقد است، بلاگر کتاب باید در معرفی کتاب، بی‌طرفانه رفتار و از خرید کتاب‌های بی‌کیفیت جلوگیری کند.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، محمداسماعیل عبادتی، مدیر اجرایی کتابفروشی «نوک مدادی» درباره تاثیرات فعالیت بلاگرهای کتاب بر بازار و کارکرد کتابفروشی‌ها بیان کرد: سال‌ها در حوزه سنتی فروش کتاب فعال بودیم و تجربه‌ای از همکاری با بلاگرها نداشتیم. نزدیک به یک‌سال است که فروشگاه «نوک مدادی» در فضای مجازی، به‌ویژه اینستاگرام، فعالیت بلاگری را آغاز کرده است. دلیل این تغییر، استقبال بیشتر مردم از معرفی‌های بلاگرمحور است؛ چراکه در اکثر حوزه‌ها، ازجمله کتاب، این شیوه محبوب‌تر شده و اثرگذاری خود را به خوبی به نمایش گذاشته است.

 

محمداسماعیل عبادتی، مدیر اجرایی کتابفروشی «نوک مدادی»
محمداسماعیل عبادتی، مدیر اجرایی کتابفروشی «نوک مدادی»

 

مدیر کتابفروشی «نوک مدادی» با اشاره به اینکه بارها مشاهده شده که معرفی یک کتاب ازسوی بلاگری معتبر، موجب افزایش فروش چشمگیر همان کتاب در بازه زمانی کوتاهی شده است، افزود: با این حال، نباید فراموش کرد که گاه بلاگرها دست به معرفی کتاب‌های زرد و کم‌محتوا نیز می‌زنند که البته این نوع کتاب‌ها نیز مخاطبان خاص خود را دارند اما در مجموع، تاثیر بلاگرها در افزایش فروش کتاب حقیقتی غیرقابل انکار است؛ چه این تاثیر از سوی افراد فرهنگی و شناخته‌شده‌ای مانند آقای مجتبی شکوری باشد که معمولاً کتاب‌های پُرمحتوا و ارزشمند را انتخاب می‌کنند، و چه از جانب سایر بلاگرها که هرکدام براساس سلیقه و شناخت مخاطبان خود عمل می‌کنند. نمونه بارز آن، معرفی کتاب «مرگ ایوان ایلیچ» از زبان مهران مدیری است که پس از گذشت سه‌ماه، همچنان فروش چشمگیری دارد.

این فعال حوزه کتاب درباره میزان اعتماد مخاطبان به نظرات بلاگرهای کتاب گفت: اعتماد مشتریان به بلاگرها، ابتدا وابسته به شخصیت و پیشینه آن‌هاست. مردم باید بلاگر منتخب خود را آنالیز کنند، سوابق معرفی‌های قبلی او را بررسی کنند و بسنجند که تا چه اندازه انتخاب‌های او با سلیقه شخصی‌شان مطابقت دارد. در نهایت، سلیقه مخاطب، نقشی محوری در این انتخاب بازی می‌کند و تاثیر مستقیمی بر میزان فروش خواهد داشت.

عبادتی با بیان اینکه پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام، تحولی عظیم در روند فروش کتاب ایجاد کرده‌اند، افزود: این شبکه‌ها تبدیل به ابزارهای جدانشدنی از زندگی روزمره شده‌اند و مردم غالب امور خود را در این فضاها جست‌وجو و پیگیری می‌کنند؛ کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اما اینستاگرام نقش محوری‌تری داشته و ما نیز اولویت اصلی خود را به این رمینه اختصاص داده‌ایم.

مدیر کتابفروشی «نوک مدادی» درباره ویژگی‌های یک بلاگرِ موثر گفت: این ویژگی‌ها به گروه سنی و سلیقه مخاطب بازمی‌گردد. نوجوان‌ها به بلاگرهایی جذب می‌شوند که به دنیای آن‌ها نزدیک‌تر باشد؛ درحالی که بزرگسالان سراغ بلاگرهایی می‌روند که دغدغه‌هایشان را بهتر می‌شناسند. به همین علت، فهرست مشخص و یکسانی برای ویژگی‌های بلاگر موثر نمی‌توان ارائه داد. همان‌گونه که بلاگرهای حرفه‌ای به معرفی آثار معتبر و پُرمحتوا می‌پردازند، بلاگرهای دیگر نیز در فروش کتاب‌های زرد نقش‌آفرینی می‌کنند و هریک سهم قابل توجهی در رونق فروش کتاب دارند.

وی درباره روند تغییر سلیقه مشتریان تحت تاثیر بلاگرها نیز گفت: سلیقه مشتریان به‌طور کامل تحت تاثیر بلاگرها قرار گرفته و حتی ناشران نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ آن‌ها هم سال‌های اخیر سعی کرده‌اند کتاب‌هایی را تولید و ترجمه کنند که بلاگرها بپسندند، چون می‌دانند این معرفی‌ها در فروش کتاب‌ها نقش مهمی دارد.

عبادتی به تاثیر بلاگرها در فروش بیشتر آثار در دو حوزه رمان خارجی و روانشناسی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از بلاگرها بیشتر نقش تبلیغ‌کننده را دارند و تمرکزشان روی معرفی کتاب‌ها به شیوه‌های جذاب و گاهی با نگاه تجاری است اما با روندی که در پیش داریم، به نظر می‌رسد بلاگرها به تدریج تأثیر جدی‌تری بر فرهنگ کتابخوانی بگذارند اما اکنون کفه ترازو، بیشتر برای تبلیغات و افزایش فروش است.

مدیر کتابفروشی «نوک مدادی» افزود: درحال حاضر برنامه خاصی برای همکاری مستقیم با بلاگرها نداریم اما تاکنون تبلیغات فروشگاه خود را در پیج‌های معتبر کتابخوانی، مانند پیج نقد کتاب، انجام داده‌ایم؛ پیج‌هایی که تخصصی یا حرفه‌ای به معرفی کتاب می‌پردازند.

عبادتی درباره پیشنهاد خود به بلاگرهایی که در زمینه کتاب فعالیت می‌کنند نیز گفت: بلاگرها فضایی را ایجاد کنند تا به مخاطبان خود پیشنهاد مطالعه واقعی بدهند، نه صرفاً تبلیغ یک کتاب. متاسفانه برخی بلاگرها، مخصوصاً کسانی که به معرفی کتاب‌های زرد می‌پردازند، اغلب خودشان تمام کتاب را مطالعه نکرده‌اند و مشخص است فقط بخش کوتاهی از آن را خوانده یا شنیده‌اند. این در حالی است که تفاوت زیادی وجود دارد بین معرفی کتابی که واقعاً به دقت خوانده شده با کتابی که فقط بخش‌هایی از آن مطالعه شده است.

وی ادامه داد: اگر بلاگر، کتاب خوبی را کامل خوانده و سپس با صداقت معرفی کند، این کار بسیار ارزشمندتر و تاثیرگذارتر خواهد بود؛ همچنین اگر بلاگر پس از مطالعه کامل کتاب، تشخیص دهد که کتاب محتوای قابل قبولی ندارد و آن را معرفی نکند، در واقع به مشتریان و مخاطبان خود کمک کرده است تا کتاب‌های بی‌محتوا را نخرند و زمان و هزینه خود را صرف آثار ارزشمند کنند. لزومی ندارد حتماً همه کتاب‌ها تعریف و تمجید شوند؛ مهم این است که پیشنهاد خواندن یا نخواندن کتاب، با توجه به تجربه شخصی بلاگر و پس از مطالعه کامل اثر، بیان شود.

مدیر کتابفروشی «نوک مدادی» بیان کرد: در مجموع، توصیه این است که بلاگرها پیش از هرگونه معرفی یا توصیه‌ای، کتاب را از ابتدا تا انتها مطالعه کنند. حتی اگر این کار منجر به افزایش فروش نشود، می‌تواند از خرید آثار بی‌کیفیت از سوی مخاطبان جلوگیری کند که این خود نوعی کمک بزرگ به ارتقای سطح کتاب‌خوانی است.

 

منبع
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا