کد خبر : 57758 یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 - 12:00:10
کشف-گونه-های-جدید-صدف-های-سمی

در پی مطالعات تیمی بین المللی از پژوهشگران

کشف گونه های جدید صدف های سمی

سیناپرس: در پی انجام مطالعات روی نوعی از صدف های گوشتخوار؛ پژوهشگران موفق به شناسائی سه گونه از صدف های گوشتخوار سمی از نوع شکم پایان شدند که سم آن ها می تواند در صنایع دارو سازی مورد استفاده قرار گیرد.

تیمی مشترک از پژوهشگران کشورهای روسیه و فرانسه در مطالعات جدید خود موفق به کشف سه گونه از صدف های سمی شدند که پیش از این گمان می رفت یک گونه هستند. این مطالعات توسط دانشمندان موسسه زیست شناسی و فرگشت ای . ان. سورتسوف (A.N. Severtsov) از زیر مجموعه های آکادمی علوم روسیه و پژوهشگران موزه تاریخ طبیعی پاریس انجام شد.

این گونه های جدید از نوع شکم پایان و صدف های خانواده Crassispira cerithina هستند که پیش از این به نظر می رسید به طور کامل مطالعه شده و شناخته شده اند. در حقیقت بر اساس مطالعات جدید مشخص شد، این گونه صدف ها متشکل از 4 نوع مختلف هستند که سه تای آن ها کاملا برای دانشمندان جدید محسوب می شوند. پیش از این دسته بندی این صدف ها از طریق ویژگی های ریخت شناسانه انجام شده بود و در نتیجه دانشمندان متوجه تفاوت های بین این گروه ها نشده بودند اما در مطالعات جدید با استفاده از مطالعات مولکولی و ژنتیکی از قبیل molecular phylogenetic methods مشخص شد که این جانوران از گونه های مختلفی هستند.

در همین رابطه دکتر بنوت دایرات سرپرست این تیم پژوهشی و متخصص بیولوژی اعلام کرد: وجود تغییرات ساختاری در ژنتیک دو گروه از موجودات، همواره برای تفکیک آن ها در دو گروه مجزا کفایت نمی کند و برای طبقه بندی جانوران به طور دقیق باید از همه منابع ممکن اطلاعاتی از جمله داده های مورفولوژی و مطالعه جغرافیائی زیستی نیز استفاده کرد.

گفتنی است صدف های سمی تازه کشف شده از نوع جانوران گوشتخوار بوده و سم موجود در بدن آن ها قابلیت استفاده در صنایع داروئی را  دارد. در سم خالص این جانور صدها نوع از پپتیدها وجود دارد که باید به خوبی مورد مطالعه قرار گیرند. شکم پایان یکی از رده های جانوری هستند که در شاخه نرم تنان قرار می گیرند. این رده جانوری پس از حشرات، دومین گروه پر تعداد جانوری در جهان را تشکیل می دهند. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال علمی Molluscan Studies منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

صدف های سمی تازه کشف شده از نوع جانوران گوشتخوار بوده و سم موجود در بدن آن ها قابلیت استفاده در صنایع داروئی را دارد. در سم خالص این جانور صدها نوع از پپتیدها وجود دارد که باید به خوبی مورد مطالعه قرار گیرند.