نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دریافت یک میلیون و 500 هزار تمام‌متن پایان‌نامه‌ در گنج ایرانداک

 

 

تمام‌متن 507 هزار پایان‌نامه‌ و رساله‌ پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) را 183 هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار بار در سال تحصیلی 1402-1403، دریافت کردند.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، بر پایه فصل سوم «آیین‌نامة ثبت و اشاعة پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها» (شمارة 195929/و تاریخ 6/9/1395)؛ دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» (به نشانی GANJ.IRANDOC.AC.IR)، از سال 1395 و با پرچم‌داری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این وزارت آغاز شد. بر پایة این آیین‌نامه؛ اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذارده می‌شوند. در همین چارچوب نیز دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در «گنج» فراهم شد. کاربران می‌توانند در هر هفت روز،‌ تمام‌متن پنج پارسا را دریافت (دانلود/مشاهده) کنند.

بر این پایه، در سال تحصیلی 1402-1403، دسترسی رایگان به تمام‌متن 715.881 پایان‌نامة کارشناسی ارشد و 75.341 رسالة دکتری در «گنج» فراهم بود. در این سال تحصیلی، تمام‌متن 455.190 پایان‌نامه و 52.250 رساله را 183 هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار بار دریافت کردند. جدول زیر گنجینه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و آمار دریافت آن‌ها را در سال تحصیلی 1402-1403 نشان می‌دهد.

 

گنجینه شمار

(عنوان)

شمار

(تمام‌متن)

شمار دریافت

(بدون تکرار)

درصد

دریافت

شمار دریافت

(با تکرار)

میانگین دریافت هر مدرک
پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد 862.052 715.881 455.190 63 1.258.417 2.76
رساله‌های دکتری 117.756 75.341 52.250 69 172.552 3.3
همه 979.808 791.222 507.440 64 1.430.969 2.81

 

شمار و میانگین دریافت تمام‌متن پارساها در هفت سال تحصیلی 1396-1397 تا 1402-1403 در جدول زیر آمده‌اند. در این سال‌ها، تمام‌متن پارساها، روی هم نزدیک به نه میلیون و 123 هزار بار دریافت شده‌اند.

 

سال

تحصیلی

شمار دریافت

(با تکرار)

میانگین دریافت روزانه

در 365 روز (با تکرار)

1397-1396 432.605 1.185
1398-1397 1.517.026 4.156
1399-1398 1.580.064 4.328
1400-1399* 1.184.688 3.246
1401-1400 1.518.284 4.159
1402-1401 1.459.879 3.999
1403-1402 1.430.969 3.920

 

شمار دریافت تمام‌متن پارساها در سال تحصیلی 1402-1403 برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که در این جدول دیده می‌شود، بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انساني بوده‌اند.

 

رتبه گروه شمار دریافت

(بدون تکرار)

درصد نسبی رتبه گروه شمار دریافت

(بدون تکرار)

درصد نسبی
1 علوم انسانی 264.312 52.08 5 علوم پزشکی 11.971 2.35
2 علوم پایه 58.515 11.53 6 هنر 31.655 6.23
3 فنی و مهندسی 99.204 19.54 7 دامپزشکی 2.566 0.5
4 کشاورزی 39.436 7.77 همه 507.440 100

 

کاربران در سال تحصیلی 1403-1402، تمام‌متن پارساهای 573 مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آن‌ها از دانشگاه تهران بوده‌‌اند. دانشگاه‌های تربیت مدرس، علامة طباطبائی، فردوسی مشهد و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم هستند. شمار دریافت تمام‌متن پارساهای 10 مؤسسة نخست در جدول زیر آمده است.

 

رتبه نام مؤسسه شمار پارسا

در گنج

شمار دریافت

(با تکرار)

درصد

دریافت

رتبه نام مؤسسه شمار پارسا

در گنج

شمار دریافت

(با تکرار)

درصد

دریافت

1 دانشگاه تهران 70.732 27.030 38.2 6 دانشگاه تبریز 25.671 13.545 52.7
2 دانشگاه تربیت مدرس 34.509 17.233 49.9 7 دانشگاه شهید بهشتی 19.637 10.142 51.6
3 دانشگاه علامه طباطبائی 21.734 15.210 69.9 8 دانشگاه پیام نور استان تهران 16.827 9.806 58.2
4 دانشگاه فردوسی مشهد 27.614 15.198 55.0 9 دانشگاه صنعتی اصفهان 15.970 8.742 54.7
5 دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی) 21.252 14.141 66.5 10 دانشگاه گیلان 15.105 8.371 55.4

 

شمار دریافت تمام‌متن پارساها برای 20 رشتة نخست در سال تحصیلی 1402-1403 در جدول زیر آمده است. همان ‌گونه که این جدول نشان می‌دهد، بیشترین دریافت تمام‌متن پارسا برای رشتة روان‌شناسی بوده است و رشته‌های مدیریت، علوم تربیتی، حقوق، و الهیات و معارف اسلامی نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم هستند.

 

رتبه رشته شمار دریافت

(با تکرار)

رتبه رشته شمار دریافت

(با تکرار)

1 روان‌شناسی 142.544 11 جغرافیا 31.643
2 مدیریت 110.052 12 شیمی 31.429
3 علوم تربیتی 90.436 13 زبان و ادبیات فارسی 30.098
4 حقوق 89.843 14 زبان و ادبیات خارجی 29.258
5 الهیات و معارف اسلامی 67.944 15 علوم اجتماعی 28.085
6 مهندسی کشاورزی 56.545 16 مهندسی مکانیک 27.175
7 مهندسی عمران 50.499 17 حسابداری 23.085
8 معماری 49.871 18 هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) 20.522
9 تربیت بدنی و علوم ورزشی 36.190 19 مهندسی شیمی 18.513
10 مهندسی برق 33.494 20 علوم اقتصادی 18.349

کاربران «گنج» تمام‌متن 791.222 پارسا را در سال تحصیلی 1402-1403 دریافت کرده‌اند. جدول زیر 20 پارسا (20 پایان‌نامه) را نشان می‌دهد که کاربران بیش‌تر از دیگر پارساها دریافت کرده‌اند.

رتبه پارسا شمار

دریافت

رتبه پارسا شمار

دریافت

1 نقش هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی در پیش‌بینی گرایش به رفتار پرخطر نوجوانان تحت پوشش بهزیستی 156 11 بررسی رابطه سازگاری اجتماعی، سازگاری تحصیلی و سازگاری هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دوره متوسطه 98
2 شگفتی‌های آفرینش در آیینه نهج‌البلاغه 143 12 بکارگیری سطوح مختلف هوش مصنوعی و رابطه آن با فرصت‌ها و تهدیدهای شغلی در سیستم آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان 97
3 شناسایی شاخص های ارزیابی فرهنگ سازمان با رویکرد تحلیل مضمون (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی) 132 13 بررسی رابطه بین رضایت شغلی و امنیت شغلی با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه اورمیه 97
4 بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شادکامی 129 14 نقش واسطه‌گری سبک‌های دلبستگی در بین سبک‌های فرزندپروری و رشد اجتماعی 96
5

بررسی رابطه نشخوار فکری با کمال‌گرایی و خودکارآمدی تحصیلی

125 15 ارتباط کارکرد خانواده، دشواری در تنظیم هیجان و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با اعتیادپذیری 94
6 اثر بخشی بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری و ارتقای تعامل اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم 124 16 رابطه خودتنظیمی و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه‌ای تاب‌آوری تحصیلی 93
7

هوش مصنوعی در نظام مالکیت فکری

121 17 رابطه بین عزت نفس و خودپنداره با بیش فعالی در بین نوجوانان شهر کرمان 93
8 اثربخشی زوج درمانی هیجان‌مدار- فراشناختی بر پرخاشگری پنهان ارتباطی، نشخوار فکری و تحمل پریشانی عاطفی زوجین متعارض 120 18

نقش هوش مصنوعی در مدیریت دولتی

91
9 رابطه تفکر خلاق و تفکر انتقادی با پرخاشگری در نوجوانان پسر 107 19 اثربخشی ذهن آگاهی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان 89
10 بررسی نقش هیجان و تنظیم هیجان بر پیشرفت تحصیلی نوجوانان 101 20 بررسی رابطه بین اضطراب اجتماعی با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی 88
خروج از نسخه موبایل