یک مدرس دانشگاه و روانشناس بالینی بر تلاش برای کاهش استرس در کودکان و نوجوانان تاکید کرد و ضمن معرفی برخی از بازیها برای کاهش استرس در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا، گفت: کودکان و نوجوانان 3 تا 12 سال بیشترین آسیب روانی را از جنگ و مشکلات پیرامونی این پدیده منحوس میبینند.
پریسا ساسانی: سرگرم کردن کودکان و نوجوانان در شرایط بحرانی مانند شرایط امروز کشورمان و جنگِ تحمیلی رژیم متخاصم صهیونیستی یکی از مهمترین چالشهای زندگی این روزهای همه هموطنان است از همین رو خبرنگار خبرگزاری سینا، در گفتگو با یک مدرس دانشگاه و روانشناس بالینی برخی از بازیهای ساده و انجام شدن والدین با کودکان و نوجوانان را جویا شده است.
سپیده قاضی زاده مدرس دانشگاه و روانشناس بالینی با بیان این مطلب، بهترین راهکار برای برون رفت کودکان و نوجوانان از شرایط جنگی را تدارک بازیهای مناسب با کمترین هزینه عنوان کرد و گفت: به اعتقاد من بهترین هدیه والدین در شرایط کنونی وقت گذاشتن و سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با انواع بازیهای دو و یا چند نفره است.
وی ادامه داد: برخی از بازیها محدوده سنی ندارند و در شرایط فعلی ک اغلب خانوادهها دور هم هستند میتوانند آنها را انجام دهند که بنده از این فرصت استفاده میکنم و برخی از بازیهای سرگرم کننده را معرفی میکنم.
این روانشناس بالینی ادامه داد: مجموع بازیهایی که پیشنهاد میکنم رامیتوان در منزل با انجام داد تا کمی از استرسِ فرزندانمان کم شود.
وی ادامه داد: نخستین بازی «اسم و حس» نام دارد به این ترتیب که بنشینید کنار هم و از کودک بخواهید هر حسی که داره رو با یک اسم بیان کنه مثلاً: حس من مثل یک ابر خاکستری است، یا مثل یک خرگوش ترسیده بعد با هم درباره آن حس صحبت کنید و بزرگترها بگویند که این ترس و این حسها طبیعی است ولی میتوانیم برای آنها یک راه پیدا کنیم تا آن حس را مثبت کنیم. مثلاً: چطوره ابر خاکستری رو رنگین کمونی کنیم؟ یا خرگوش رو به یک شجاع تبدیل کنیم؟این بازی موجب کاهش استرس و برون رفت از بحران را در کودکان ایجاد میکند.
قاضی زاده مدرس دانشگاه در ادامه بازی «جعبه آرامش» را پیشنهاد کرد و گفت: یک جعبه خالی بردارید و و با کودک خود جعبه را تزئین کنید. داخل جعبه، وسایلی مانند یک عروسک نرم، یک کتاب داستان، یک مداد رنگی و کاغذ، یک اسباببازی مورد علاقه، یا حتی یک عکس خانوادهگی که به کودک و نوجوان آرامش میدهد قرار دهید و به او بگوید که هر زمان کودک احساس نگرانی یا ترس کرد، میتواند سراغ این جعبه آرامش برود با آنها بازی کند.
وی ادامه داد: سفر به دنیای امن با تصویرسازی ذهنی یکی دیگر از شیوههای کاهش استرس است. از کودک بخواهید چشمهای خود را ببندد و تصور کند در یک جای خیلی امن و دوستداشتنی حضور دارد و والد شروع به توصیف آن مکان کند. مثلاً: ما در یک جنگل سبز هستیم که پراز گلهای خوشبو است، پرندهها آواز میخوانند و خورشید گرم میتابد و بعد از او بخواهید جزئیات رو خودش به فضا اضافه کند این بازی به فرزندان دلبند کمک میکند ذهناش از افکار ناراحتکننده دور شود.
عضو پیوسته انجمن روانشناسی ایران در معرفی چهارمین و پنجمین بازی گفت: بازی «نقاشی حس من» اینگونه است که به فرزند خود یک مداد رنگی و کاغذ سفید بدید و از او بخواهید هر حسی که دارد را نقاشی کند. مهم نیست نقاشی چه شکلی شود، فقط مهم این مطلب است که احساسشو روی کاغذ بیاورد و بعد درباره آن نقاشی با هم صحبت کنید. بازی «بادکنک نفس» اینگونه است که به کودک بگوید تصور کند یک بادکنک بزرگ در شکماش دارد وقتی نفس عمیق میکشد، بادکنک بزرگ میشود و وقتی نفس خود را بیرون میدهد، بادکنک کوچیک میشود. این کار به کنترل تنفس و آرامش بدن کمک میکند و میتواند این کار را به صورت یک بازی انجام دهید. مثلاً با هر نفس عمیق، بادکنک رو با رنگی خاص تصور کنید. یا به کودک بگوید حالا قرار است یک گل خوشبو بو کند (دم) و بعد میخواهد مثلا شمع تولد فوت کنیم (بازدم) کند.
وی در ادامه بازی« قصهگویی قهرمان کوچک» را معرفی کرد و گفت: با هم یک قصه بسازید که قهرمانش یک کودک شجاع است که در آن قصه مشکلات را حل میکند و به آرامش میرسد. میتونید شخصیت قهرمان را کودک خود انتخاب کنید تا حس قدرت، اعتماد به نفس و امید را در او ایجاد کنید.
قاضی زاده یادآور شد: فعالیتهای حسی-حرکتی مانند پریدن، دویدن در محیط امن و مناسبی میواند به تخلیه انرژی و کاهش استرس کمک کند.
این مدرس در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: بازی با خمیر بازی یا گِل رُس آرامشبخش است زیرا کودک میتواند احساسات خود را از طریق دستاناش ابراز کند. دقت کنید که در این بازی آنچه در نهایت ساخته میشود، مهم نیست مهم این است که کودکان و نوجوانان احساسات خود را از طریق بازی ابراز ميكند.