نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیام‌رسان یا جاسوس؛ سابقه جمع‌آوری اطلاعات کاربران در واتس اپ و اینستا

 

با محدودیت دسترسی به پلتفرمهای خارجی در ایران به دلیل ملاحظات سایبری بار دیگر ناامن بودن سکوهای آمریکایی ثابت شد.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، در روزهای اخیر بحث سواستفاده از داده های کاربران شبکه های اجتماعی و شرکت های بزرگ فناوری در میانه حملات رژیم صهیونیستی به کشور داغ شده است اما این قضیه سابقه ای قدیمی دارد و محدود به یک پیام رسان نیست.

مرور تاریخچه و بررسی سوابق عملکرد این شبکه ها نشان می دهد شرکت های بزرگ از گوگل و اپل گرفته تا مایکروسافت و آمازون اطلاعات کاربران را جمع آوری می کنند. علاوه بر آنها واتس اپ و اینستاگرام هم از داده‌ها سواستفاده و به نفع سیاستهای آمریکا عمل می کنند.

هشدار درباره واتس اپ

سال گذشته ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس در واکنش به یکی از کاربرانی که از دسترسی خارج از قاعده واتس‌اپ به اطلاعاتش خبر داده بود، نوشت: واتس‌اپ قابل اعتماد نیست.

وی پیش از آن چندین بار نسبت به غیرقابل اعتماد بودن واتس‌اپ هشدار داده بود. او در ماه می ۲۰۲۴ میلادی گفته بود : «واتس‌اپ هر شب داده‌های کاربران را خارج می‌کند؛ با این حال باز هم برخی فکر می‌کنند امن است».

این در حالی است که پاول دوروف بنیانگذار تلگرام نیز نسبت به جاسوسی واتس اپ از کاربرانش هشدار داده و در کانالش نوشته بود: این پیام رسان نه تنها عملکرد قابل قبولی در حفاظت از پیام ها ندارد بلکه مانند ابزاری برای جاسوسی از محتوای غیر واتس اپی کاربران از جمله عکس ها است.

از سوی دیگر از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان کارشناسان امنیتی هشدار دادند این رژیم از طریق واتس اپ مکان و اطلاعات افراد را برای ترور هدفمند استخراج می کند.

اخیرا نیز مشخص شده طبق اخبار واصله از منابع آگاه، برنامه واتساپ درحال جمع‌آوری اطلاعات افراد می‌باشد و آخرین مکان حضور و ارتباطات افراد را تگ گذاری شده دراختیار دشمن صهیونی می‌گذارد.

جاسوسی رژیم صهیونیستی با چت بات هوش مصنوعی از کاربران فلسطینی

علاوه بر آن اخیرا نشریه گاردین فاش کرد واحد ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی از تعداد زیادی از ارتباطات ردیابی شده شهروندان فلسطینی‌ برای ساختن نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی مشابه ChatGPT بهره‌برداری کرده است تا قابلیت‌های جاسوسی خود را افزایش دهد.

این واحد ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ سایبری و اطلاعات تخصص دارد و مدل هوش مصنوعی خود را برای درک زبان عربی با استفاده از تعداد زیادی تماس تلفنی و پیامک که هنگام جاسوسی در سرزمین‌های اشغالی دریافت می‌کرد، آموزش داده است.

به گفته منابع آگاه از امر، این واحد ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد ابزار پیچیده‌ای شبیه ربات چت بسازد که بتواند به سؤالات افرادی که از آنها جاسوسی می‌کند پاسخ دهد و تجزیه و تحلیل مربوط به حجم عظیمی از داده‌های جمع آوری شده را ارائه دهد. این واحد که گفته می‌شود توانایی‌های آن با قابلیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) قابل مقایسه است، پس از شروع جنگ غزه در اکتبر ۲۰۲۳، توسعه نرم‌افزار خود را سرعت بخشید.

جریمه متا در نیجریه و ترکیه برای جمع آوری اطلاعات

اما این نخستین بار نیست که شرکت های فناوری بزرگ و پلتفرم ها از جمله واتس اپ داده های کاربران را جمع آوری می کنند و در اختیار دولت ها از جمله رژیم صهیونیستی قرار می دهند.

سال گذشته ناظر رقابت نیجریه متا پلتفرمز را ۲۲۰ میلیون دلار جریمه کرد زیرا تحقیقی نشان داده بود که نحوه اشتراک گذاری داده ها در شبکه های اجتماعی این شرکت برخلاف قوانین حفاظت از مصرف کننده، حریم خصوصی و داده نیجریه است.

کمیسیون فدرال رقابت و حمایت از مصرف کننده نیجریه(FCCPC) اعلام کرد متا داده های کاربران نیجریه ای را در پلتفرم هایش بدون رضایت آنها تصاحب کرده، با اعمال سیاست های حریم خصوصی سواستفاده جویانه بر کاربران از سلطه خود بر بازار سواستفاده کرده و در مقایسه با مناطق دیگر با قوانین مشابه، با کاربران نیجریه ای رفتار تبعیض آمیز و متفاوتی داشته است.

طبق گزارش رویترز تحقیقات نشان داد سیاست های متا به کاربران این امکان را نمی‌دهد که خودشان رضایت خود را نسبت به جمع‌آوری، استفاده و اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی تعیین و یا از این فرایند اجتناب کنند.

نتیجه کل تحقیقات حاکی از آن بود که متا به طور مرتب و چند بار قوانین را نقض کرده است.

پیش از آن در ماه می سال گذشته میلادی هیات رقابت ترکیه نیز پس از تحقیق درباره شیوه اشتراک گذاری داده ها در فیس بوک، اینستاگرام، تردز و واتس اپ ، شرکت متا را ۱.۲ میلیارد لیره جریمه کرد.

اینستاگرام داده های کاربران را درو می کند

اما قبل از آنکه رسوایی جمع آوری اطلاعات کاربران واتس اپ داغ شود، دست اینستاگرام نیز در همین زمینه رو شد.

از آنجا که فیس بوک مالک اینستاگرام است، نگرانی دیگری در خصوص حفاظت از داده وجود داشت. بسیاری از افراد سوالاتی درباره شیوه فعالیت شرکای فیس بوک و مدیریت اطلاعات زیر مجموعه‌های آن مطرح کرده‌ بودند.

در هر حال اینستاگرام در بخش سیاست‌های خود به موارد استفاده از داده کاربران اشاره کرده بود که به شرح زیر است:

نام و پسورد حساب‌های کاربری، محتواهایی مانند تصاویر و ویدیوهایی که در این پلتفرم ثبت می‌شود، داده‌هایی که کاربران را به عکس‌های ثبت شده، تگ شده یا پسند شده مرتبط می‌کند، تاریخچه پیام‌های متنی، فهرست شماره تماس یا دیگر اطلاعات شخصی مشابه، متاداده درباره شیوه استفاده از اپ موبایل اینستاگرام، داده‌های مربوط به تراکنش از محصولات و سرویس‌های فیس بوک، داده‌های شناسایی چهره، داده‌های مربوط به دستگاه‌های مرتبط با حساب‌های کاربری مختلف و داده‌های موقعیت مکانی.

تمام تغییرات تبلیغات هدفمند بر اساس داده‌های مختلف انبوه یعنی اطلاعات حساب‌های کاربری خصوصی، الگوی مصرف، موقعیت مکانی و غیره دسته بندی می‌شود.

در این میان نمی‌توان از جنجال‌های اینستاگرام به راحتی گذشت.

در سال ۲۰۲۱ میلادی نشریه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: اینستاگرام در صدر فهرست اپلیکیشن‌های تهاجمی قرار دارد که داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند و به اشتراک می‌گذارد. شرکت pCloud پس از تحلیل برچسب‌های حریم خصوصی اپ که شرکت‌ها باید به اپ استور اپل ارائه کنند، این نتیجه را اعلام کرد. تحقیق مذکور نشان داد اینستاگرام ۷۹ درصد داده‌های خصوصی کاربران از جمله تاریخچه جست‌وجوی موقعیت مکانی، فهرست شماره تماس و اطلاعات مالی را جمع‌آوری می‌کند و با طرف‌های ثالث به اشتراک می‌گذارد.

ایوان دیمیتریوف مدیر دیجیتال pCloudدر یک پست وبلاگی نوشت: هر اطلاعاتی که کاربر با جمع‌آوری آن در اپ موافقت می‌کند بعداً قابل تحلیل است و حتی ممکن است به اشتراک گذشته شود. هرچه فرد در مرورگر جست‌وجو می‌کند، موقعیت مکانی، اطلاعات بانکی و شماره تماس‌ها و سطح آمادگی جسمانی وی نیز قابلیت ذخیره سازی، استفاده یا فروش دارد.

خروج از نسخه موبایل