مراسم اختتتامیه ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد

به گزارش ستاد خبری کنفرانس، به گفته اکبرزاده، از مجموع 900 رساله و پایان نامه دریافتی، 112 مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شدند؛ همچنین از 230 مقاله پوستری دریافتی، در نهایت 195 پوستر آماده و در کنفرانس ارائه شدند.

 

 الگوی پایه پیشرفت

  • کلیات الگوی پایه (روش شناسی ، انسجام ، جامعیت ..)
  • مبانی، آرمان ، رسالت 
  • افق و تدابیر
  • مقایسه با دیگر الگوها

 

کلیات الگوی پایه

  • موتور پیشران پیشرفت ؟ 
  •  ویرایش ادبی سند
  • توجه به حساسیت های جهان اسلام در بکارگیری واژه ها
  •   انسجام بخشی اجزائ سند
  •  انتزاعی بودن بعضی گزاره ها
  • تعبیه سازوکاری جهت ضمانت اجرایی الگو
  • توجه بیشتربه میراث  فرهنگی – تمدنی و هویت های بومی و سرزمینی کشور
  • توجه به تمدن مسلط غرب بعنوان یکی از موانع تحقق الگوی پیشرفت
  •  اولویت دادن به مشکلات جاری نظیر فساد بعنوان موانع اجرای الگو
  • ضرورت تبیین روش شناسی الگو در اسناد پشتیبان 

 

مبانی

  • مبانی موجود مفروضات اعتقادی است و به سطح مبانی جامعه ساز منجر نشده است.
  • فقدان مبانی معرفتی و جامعه شناختی
  • در مبانی بایستی جایگاه  اقلیت های دینی و اهل سنت تصریح شود.
  • ضرورت بررسی مقایسه ای مبانی تمدنی و جامعه ساز گفتمان های رقیب و معارض

 

آرمان

  • ابهام در مفهوم آرمان ، ارزش متعالی (value) یا هدف والا (goal
  • ابهام در ارتباط آرمان با دیگر بخش ها
  • عبودیت بجای خلافت الهی 
  •  حیات طیبه بجای خلافت الهی ( متناسب  بارویکرد تمدن سازی)
  • وفور نعمت بعنوان هدف ارمانی ؟ مرز آن با مصرف گرایی ، اشرافیت… باید مشخص شود.
  • آرمان ها مهدوی است .  آرمان دویست سیصد ساله تدوین شود.
  • ضمن توجه به نیازهای فعلی  روح جامعه مهدوی در سند جاری باشد.
  • آرمان باید روحیه تحول خواهی و حرکت به سمت مطلوبیت ها را به جامعه تزریق کند(انگیزشی باشد)

 

رسالت

  • ابهام در معنی رسالت: مسئولیت و تکلیف و نه تعهد
  • رسالت ملت و نظام: حرکت بسوی آرمان ها
  • رسالت مختص رسولان است واژه ماموریت مناسب تر است
  • رسالت بعنوان ماموریت ملت و نظام تعبیر شده است ،  رسالت خود سند مغفول  است
  • همگرا و هم افزاکردن فعالیت ها و برنامه های کشور، جلوگیری از موازی کاری و آماده کردن جامعه برای تحولات پیش رو در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی رسالت سند الگوست
  • رسالت نظام اسلامی بر فلسفه وجودی آن، وجوه تمایز با سایر نظام ها و مسئولیت در قبال ذینفعان استوار است

 

افق و تدابیر

  • افق با گزاره های توصیفی معرفی شده است حال آنکه مطلوب ها اصالتا ارزشی و هنجاریند
  • قرار گرفتن در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا محافظه کارانه است
  • کم توجهی به ظرفیت عظیم فضای مجازی
  • لزوم توجه به تنوع و تکثر جامعه ایرانی
  • لزوم توجه بیشتر به آینده نظام بین الملل و نظم حاکم بر آن
  • بررسی جامعه شناختی امکان تحقق تدابیر و دسترسی به افق
  • برهه بندی و اولویت بندی تدابیر و افق
  • به جای ترسیم یک افق مطلوب با روش سناریونویسی  ضمن تاکید بر یک افق مطلوب حالات دیگر نیز ترسیم و پیش آمادگی برای آنها فراهم گردد
  • افق بجای نقطه ای طولی باشد یعنی در چند گام بصورت مرحله ای محقق شود
  • توجه به نهاد سازی در تدابیر
  • تفکیک افق به دو بخش پیش افق و فرا افق
    • پیش افق : دینداری ، پیرو قران بودن و…
    • فرا افق : مشخصه های جامعه مهدوی
  •  اولویت حل مشکلات ساختاری و اضطراری مثل فساد اقتصادی و قضایی
  • ریشه کن شدن فقر و تبعیض ایده الیستی است؛ چیره شدن برشکاف فقر و غنا و رفع تبعیض نهادینه شده آورده شود
  • ضرورت تکمیل تدابیر مربوط به بخش محیط زیست، آب و اصلاح الگوی تولید و مصرف غذا

 

مقایسه با الگوهای دیگر

  • الگو مبتنی بر ایمان، معرفت، عقلانیت، معنویت و جهاد است. جریان تکفیر با فهم نادرست از این مفاهیم  به انحطاط بجای پیشرفت  می رسد. بی توجهی به مراتب ایمان، به حاشیه راندن عقلانیت، معنویت گریزی، تفسیر نادرست از مفهوم جهاد منجر به این جریان انحرافی شده است
  • الگو از لحاظ مفهومی (مفهوم جامع پیشرفت به جای نگرش تک بعدی توسعه) ماهوی (معرفت شناسی و انسان شناسی اسلامی به جای معرفت شناسی پوزیتیویستی و نگاه اومانیستی) و هدفی ( اولویت مصالح معنوی بر منافع مادی، عدالت بر رشد نامتوازن اقتصادی و ترویج استقلال بجای وابستگی به غرب) با الگوهای غربی تفاوت دارد
  • الگو هم در مبانی و اهداف و هم در قالب و جهت با سایر الگو ها تفاوت دارد

 

جمع بندی

  • ارتقای کیفی مقالات و ارتباط بیشتر با محورهای کنفرانس
  • ارتقا سطح دغدغه مندی نویسندگان نسبت به الگو
  • عدم اجماع در:
    •  سطح تفصیل الگو؟
    •  سند برنامه ای یا گفتمان اندیشه ای؟
    • رویکرد تمدنی -امتی یا ملی سرزمینی؟
    • اولویت حوزه های معرفتی ارزشی نظیر فرهنگ، معنویت یا حوزه های عینی تر نظیر اقتصاد، ساختار سیاسی و اجتماعی ؟

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا