نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

به جشن تولد پرسابقه ترین برنامه علمی کشور دعوتید

"آسمان شب" یکی از ماندگارترین برنامه های علمی کشور محسوب می شود. نخستین برنامه آسمان شب 16 اردیبهشت 1380 و همزمان با اولین روز نجوم در ایران، از شبکه چهار سیما پخش شد و در مدت کوتاه توانست طیف متنوعی از مخاطبان را به خود جلب کند.

رویکرد این برنامه، ارائه مفاهیم، اخبار و وقایع نجومی به زبانی ساده و قابل درک است و همین موضوع باعث شده که این برنامه در میان دانش آموزان، دانشجویان، چهره های فرهنگی و اجتماعی، و عموم مردم با اقبال مواجه شود.

در آستانه هفدهمین سال تولد برنامه "آسمان شب" فرصتی دست داد تا با سیاوش صفاریان پور، تهیه کننده و کارگردان پرسابقه ترین برنامه علمی کشور گفتگو کنیم.

سیاوش صفاریان پور در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: از آغاز برنامه آسمان شب تاکنون، 22 فصل و تقریبا بیش از 900 قسمت از این برنامه روی آنتن رفته و برای هزار و یکمین "آسمان شب" لحظه شماری می کنیم و امیدواریم که این اتفاق بزودی فرا برسد.  

تهیه کننده آسمان شب افزود: امسال این برنامه وارد هفدهمین سال فعالیت خود می شود. شاید این 17 سال در عدد زیاد نباشد، اما آسمان شب را به پرسابقه ترین یا دیرپاترین برنامه علمی کل تاریخ تلویزیون و البته قدیمی ترین برنامه شبکه چهار سیما تبدیل کرده است.

صفاریان پور در پاسخ به میزان موفق بودن این برنامه گفت: این را باید از مردم و البته از جامعه نجومی کشور پرسید؛ به هرحال، آسمان شب در طی این سال ها، اسباب علاقه مندسازی عموم را به نجوم فراهم کرده است و این مسأله دو جنبه داشته، یک جنبه این بوده که افراد با نگاه عمیق تر به جهان پیرامون خود نگاه کنند و جنبه دیگر این بوده که علاقه مندانی ایجاد شده اند که در حوزه نجوم آماتوری فعالیت های خود را شکل داده اند و (این برنامه) به بالا بردن سطح دانش آنها کمک کرده است. گروه دیگری از افراد نیز علاقه مند شدند که رشته نجوم را انتخاب و در این حوزه تحقیق کنند و الان جزو چهره های مطرح پژوهش نجوم معاصر ما هستند، چه آنهایی که در داخل ایران فعالیت می کنند و چه آنهایی که از ایران رفته اند. به نوعی آسمان شب در تصمیم گیری آنها برای ورود به دنیای ستاره شناسی نقش جدی ایفا کرده است.

کارگردان قدیمی ترین برنامه شبکه چهار خاطر نشان کرد: هیچگاه بدنبال این نبودیم که متخصصان یا طیف محدودی از افرادی که آشنا با دانش ستاره شناسی هستند را جذب کنیم. صرفا این برنامه مقصودش ترویج علم است و زمانی که ترویج علم را به عنوان هدف اصلی قرار می دهیم، مخاطب فراگیر تلویزیون را در تیررس قرار می دهیم، نه مخاطب خاص و ویژه را. این برنامه خود را از یک مجله علمی تخصصی متفاوت تر می داند، به این معنی که چون با رسانه ای فراگیر مواجه هستیم، بنابراین هیچ وقت صحبتی برای متخصصین انجام نمی دهیم. آنچه که اتفاق می افتد، صرفا موضوعات عمومی علمی هستند و سعی می کنیم حد فاصل بین دانشمندان و پژوهشگران و مردم را پر کنیم و در حقیقت، مترجم زبان علم  به زبان ساده و گویا برای مردم باشیم.

صفاریان پور با اشاره به ویژه برنامه جمعه شب (15 اریبهشت) و آغاز هفدهمین سال فعالیت برنامه آسمان شب گفت: این برنامه بیشتر برای ما یک مبنای تاریخی به حساب می آید. چون روز نجوم و هفته نجوم را هم سپری می کنیم. آسمان شب هم در هفته نجوم (16 اریبهشت 1380) شکل گرفت. قصد داریم تعدادی از کارشناسان و افرادی که طی این سال ها همراه برنامه بودند را دعوت کنیم و یک میهمانی دوستانه کوچک را ترتیب دهیم.  

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل