اهمیت هوش مصنوعی در توسعه گردشگری سلامت

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر اهمیت بین‌المللی شدن خدمات سلامت گفت: استفاده از هوش مصنوعی، بلاکچین و استارت‌آپ‌های نوآورانه می‌تواند مسیر توسعه گردشگری سلامت را هموار و اعتماد بیماران به خدمات بین‌المللی را افزایش دهد.

سیداحمد احمدی در پنل تخصصی «هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در گردشگری سلامت» در جریان سومین کنفوبیشن گردشگری سلامت در همدان در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به ظرفیت بالای این حوزه اظهار کرد: گردشگری سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۴ حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه به ۷۰۴ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه هر کشوری که خدمات سلامت را با هزینه کمتر و فناوری بهتر ارائه دهد، سهم بیشتری از این بازار خواهد داشت افزود: این حوزه از منظر اجتماعی و اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است، چراکه باعث ایجاد اشتغال در بخش‌های درمان، هتل‌داری، حمل‌ونقل و سایر خدمات گردشگری می‌شود.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تصریح کرد: فعالیت‌های ما باید به سطح بین‌المللی برسد، زیرا این روند پیامدهای گسترده‌ای دارد و بر تمام ابعاد انسانی و ارتباطی اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به تحولات فناوری‌های نوین در این حوزه گفت: هوش مصنوعی که از ۵۰ سال پیش پایه‌گذاری شده، امروز به‌صورت گسترده در دسترس است و نقش مؤثری در گردشگری سلامت دارد.

احمدی با بیان اینکه ترکیب فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی و بلاکچین منجر به هوشمندسازی و شخصی‌سازی خدمات درمانی می‌شود، ادامه داد: بلاکچین امکان تبادل ایمن اطلاعات و پرونده‌های پزشکی، صدور گواهی‌های سلامت معتبر و توسعه خدمات بیمه‌ای و مالی را فراهم کرده است.

وی افزود: استفاده از این فناوری‌ها نه‌تنها خدمات را هوشمندتر و امن‌تر می‌کند بلکه اعتماد بیماران را نیز به شکل محسوسی افزایش می‌دهد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هوشمند با اشاره به نمونه‌های موفق جهانی در استفاده از این فناوری‌ها گفت: پلتفرمی مانند AIDOC با ۹۰۰ بیمارستان دنیا در ارتباط است و در شرایط بحرانی به تسهیل فرایند تشخیص کمک می‌کند همچنین چت‌بات‌هایی طراحی شده‌اند که با بیماران گفت‌وگو می‌کنند، آن‌ها را به پزشک مناسب متصل کرده و به شکل قابل‌توجهی هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد: بیمارستان مجازی عربستان سعودی نیز با فعالیت در ۴۴ حوزه تخصصی و ارتباط مداوم با بیمار قبل، حین و پس از درمان، تجربه موفقی در این زمینه ارائه کرده که می‌تواند الگویی برای توسعه در کشور ما باشد، این پلتفرم همچنین فرآیند نوبت‌دهی را تسریع می‌کند اما با این حال هنوز در کشور ما گردشگری سلامت به مرحله صنعتی شدن نرسیده است.

احمدی با اشاره به نقش پررنگ استارت‌آپ‌ها در این عرصه اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها به بازیگران اصلی در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شده‌اند و با ورود به زمینه‌هایی همچون مشاوره ژنتیک، درمان هوشمند، اشتراک‌گذاری ایمن سوابق پزشکی و تولید سیستم‌های جراحی اتوماتیک، تحول بزرگی در گردشگری سلامت ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سبک تولید ثروت در این حوزه باید متحول شود خاطرنشان کرد: روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای رقابتی امروز نیستند و عقب‌ماندگی در این زمینه به ضرر کشور تمام خواهد شد.

احمدی گفت: زنجیره ارزش ما در حوزه گردشگری سلامت هنوز به طور دقیق تعریف نشده و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

 

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا